Nvidia пуска AI чип за Китай през Q2, Apple продължава да губи позиции
Американският производител на чипове Nvidia планира да започне масово производство на чип за изкуствен интелект, който е разработен специално за Китай, за да отговаря на американските правила за износ, през второто тримесечие на 2024 г.
Чипът H20 е най-мощният от трите чипа, предназначени за азиатския пазар, които Nvidia разработва, за да отговори на ограниченията, обявени през октомври. Първоначално беше планирано той да бъде пуснат през ноември миналата година, но планът е отложен, като тогава източници на информационната агенция коментират, че забавянето се дължи на проблеми, които производителите на сървъри са имали при интегрирането на чипа.
Първоначалният производствен обем ще бъде ограничен, като Nvidia ще изпълнява поръчки предимно за големи клиенти.
Преди известно време стана ясно, че китайските компании не желаят да купуват H20 със занижено качество и тестват местни алтернативи, опасявайки се от допълнително затягане на американските санкции. Миналата година китайският лидер в областта на търсачките Baidu например поръча чипове за изкуствен интелект от Huawei Technologies, за да се дистанцира от Nvidia.
В допълнение към H20, Nvidia планира да пусне два други чипа, които отговарят на новите ограничения - L20 и L2. Производителят на полупроводници все още не е обявил официално продажбата на нито един от трите.
В края на декември компанията представи модифицирана версия на усъвършенстван чип за игри, предназначен да отговаря на новите правила. По този начин Nvidiа се стреми да запази пазарния си дял на важния китайски пазар, след като затягането на ограниченията за износ в САЩ спря доставките на усъвършенстваните чипове за изкуствен интелект A800 и H800.
Те бяха сочени за алтернативи за китайските клиенти, но също попаднаха под ударите на новото законодателство.
Странният проблем на Nvidia: Служителите в режим на „полупенсиониране“
H20, L20 и L2 включват повечето от най-новите функции на Nvidia за работа с изкуствен интелект, но са с намалена изчислителна мощност, както налагат новите правила на Вашингтон.
Отстъплението на Apple в Китай продължава
И докато новините за Nvidia, свързани с Китай, са по-скоро положителни, то за друг технологичен гигант – Apple, те са на другия полюс. Продажбите на iPhone в Китай са спаднали с 30% през първата седмица на 2024 г., твърдят анализатори на Jefferies, което увеличава признаците за нарастващ конкурентен натиск от страна на местни конкуренти като Huawei.
Спадът в продажбите на Apple е основният катализатор за цялостния двуцифрен спад на доставките на смартфони в страната за първата седмица, посочват още от анализаторската компания, като добавят, че марките с Android и Huawei запазват ръста си на годишна база през този период.
Този спад в продажбите на Apple се случва въпреки агресивните отстъпки на множество модели iPhone, които дават големите китайски онлайн пазари. Например iPhone 15 Pro и iPhone 15 Pro Max се радват на 16% намаление в платформата за електронна търговия Pinduoduo през първата седмица на 2024 г. Спадът от 30% представлява задълбочаване на проблемите спрямо 3% годишен спад, който американската компания отчита за цялата 2023 г. на третия си по големина пазар, посочват от Jefferies.
Анализаторите посочват, че спадът на Apple до голяма степен се дължи на конкурентния натиск от страна на китайските доставчици, особено на Huawei, която пусна на пазара своята серия телефони Mate 60 през август миналата година. Линията Mate 60 се разглежда като знак за завръщането на Huawei на пазара на смартфони от висок клас след години на буксуване заради американските санкции.
За последното тримесечие на 2023 г. делът на Huawei на китайския пазар на смартфони се е увеличил с около 6%.
Според анализаторите на Jefferies Apple вероятно ще бъде изправена пред по-силен конкурентен натиск от страна на местни съперници през цялата 2024 г. Прогнозата им предвижда, че обемът на доставките на iPhone ще продължи да намалява с двуцифрени стойности през 2024 г., докато Huawei се очаква да продължи да увеличава присъствието си.
По-конкретно, те предвиждат, че Huawei ще достави приблизително 64 млн. смартфона в световен мащаб през 2024 г. - значително повече в сравнение с очакваните по-малко от 35 млн. през 2023 г.
Като цяло след дългогодишен спад китайският пазар на смартфони е готов за възстановяване, прогнозират други анализатори. IDC прогнозира неуточнен годишен ръст на продажбите през четвъртото тримесечие след десет последователни тримесечия на спад на доставките.