Амбицията на Мъск за повече контрол над Tesla повдига редица правни въпроси
Предупреждението на Илон Мъск, че планира разработването на изкуствен интелект и роботизирани системи извън Tesla, ако не получи по-голям контрол върху компанията, може да наруши задълженията му като главен изпълнителен директор и да повдигне въпроси относно оценката на автомобилния производител, твърдят експерти по управление и анализатори, цитирани от Reuters.
В понеделник милиардерът обяви, че ще му бъде "неудобно" да превърне Tesla в лидер в технологиите, ако не получи около 25% от акциите с право на глас в компанията.
"Достатъчно, за да бъда влиятелен, но не толкова, че да не мога да бъда свален. Ако случаят не е такъв, бих предпочел да изграждам продукти извън Tesla", написа той в своята социална мрежа X.
Този ход бележи рязък завой за Мъск, който отдавна представя Tesla като "компания за изкуствен интелек и роботика" на базата на разработката на частично автоматизирания софтуер за пълно самоуправление на автомобили и прототипи на хуманоидни роботи.
Мъск поиска много повече власт в TeslaTesla е компания за AI и роботика, казва той, въпреки че основните ѝ приходи идват от електромобили
"Проблемът е, че постовете му подсказват, че в качеството си на главен изпълнителен директор той не само отказва печеливши възможности на Tesla въз основа на личните си предпочитания, но и ги пренасочва към частните си компании", казва Ан Липтън, професор в Tulane Law School. "Това е конфликт на интереси, който предполага нарушаване на фидуциарните му задължения към Tesla."
Някои анализатори също така посочват, че всеки ход за прехвърляне на технологичното развитие извън Tesla само ще навреди на стойността на акциите на компаниите, премахвайки потенциалните възможности за растеж. Според правен принцип, наречен доктрина за корпоративните възможности, на главните изпълнителни директори е забранено да използват бизнес възможности в ущърб на компанията, която управляват.
"За него би било незаконно да продължи изграждането на технологии, които Tesla вече е рекламирала, без разрешението на компанията", казва Чарлз Елсън, основател на Weinberg Center for Corporate Governance към University of Delaware
Мъск, най-големият инвеститор в Tesla с дял от 13%, притежава няколко компании, включително SpaceX, Neuralink, X и xAI - последното му предприятие, което се надява да се конкурира с производителя на ChatGPT OpenAI. Но контролът му върху гласовете в Tesla намаля през последните две години, тъй като продаде акции за милиарди на компанията, за да финансира покупката на социалната платформа X, известна преди като Twitter.
Делът на Мъск в Tesla ще нарасне до близо 23%, ако той упражни всичките си опции за акции.
"Мъск се опитва да си възвърне контрола, който загуби след продажбата на акциите си за финансиране на сделката за Twitter", казва Гарет Нелсън, анализатор на CFRA Research. "Разглеждаме исканията му като позиране преди решението на съда в Делауеър относно предишния му компенсационен пакет."
Главният изпълнителен директор на Tesla очаква решение по дело, заведено от акционери, в което се твърди, че той е използвал господстващото си положение в борда на компанията, за да получи прекомерно голямо заплащане, което не изисква от него да работи в производителя на електромобили на пълен работен ден. Инвеститорът Ричард Торнета иска от съда да отмени пакета за възнаграждение, което, ако се случи, може да затрудни консенсуса около новата заплата на Мъск.
Оценката на компанията за проучване на заплащането на ръководителите Equilar през 2022 г. показва, че пакетът на Мъск е около шест пъти по-голям от комбинираното заплащане на 200-те най-високоплатени ръководители през 2021 г.
В понеделник милиардерът коментира, че няма "вражда" със съвета на директорите относно новия му пакет за възнаграждение и че очакваната присъда просто е забавила обсъжданията. Редица експерти подкрепят тази му позиция, обосновавайки се със значението, което неговата личност има за Tesla.
Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD
"Бордът на Tesla като цяло беше толерантен към хаотичното му поведение в миналото, така че прокарването на подобно решение ще бъде много по-лесно, отколкото в някоя друга водеща компания", казва Сю Джианг, доцент във Fuqua School of Business към Duke University. "Той вероятно ще се сблъска с твърда съпротива от страна на големи акционери като Vanguard и BlackRock. Моето предположение е, че евентуалната опозиция на членовете на борда ще дойде от опасенията им за противопоставяне от страна на акционерите."
Анализаторът на J.P. Morgan Райън Бринкман посочва, че последните коментари на Мъск са ход за оказване на натиск върху управителния съвет. Много негови колеги пък смятат, че компанията няма друг избор, освен да изпълни исканията на Мъск или да загуби инерцията си в областта на изкуствения интелект и роботиката.
"Ако не му се даде това, което иска, той ще ги остави да забуксуват, което не е в интерес на инвеститорите", казва Джийн Мънстър, управляващ партньор в Deepwater Asset Management.