Защо Тейлър Суифт може да е последен шанс за VR индустрията
Турнето на Тейлър Суифт от миналото лято накара меломаните да похарчат хиляди долари за билети, а дебютът ѝ в киното счупи касовите рекорди.
Сега експерти в областта на виртуалната реалност (VR) се надяват, че то ще вдъхнови нейните фенове да станат потребители в технологична платформа.
Освен на стадионите и в киносалоните, The Eras Tour се излъчва в приложението Prime Video на Amazon.
Скоро след премиерата му феновете откриха, че подобно на голяма част от библиотеката със съдържание на Prime Video, могат да гледат шоуто в свои частни виртуални театри чрез приложението за VR на Prime Video на Meta Quest.
В TikTok и други социални медии видеоклиповете на Swifties, които пеят заедно, докато носят VR слушалки, станаха вайръл. Това накара някои представители на индустрията да предположат, че кинематографичното изживяване на най-касовото турне в историята на музиката може да катализира масовото приемане, за което те настояват, пише BBC.
До този момент широкото приемане на VR върви трудно.
Устройствата се появихав игралните зали още в началото на 90-те, но първите опити за масов продукт се провалиха.
Проучване на Deloitte от 2022 г. показа, че само около 12% от американските и 8% от британските респонденти притежават VR хедсет. За бавното навлизане допринасят технологичните ограничения, но основен фактор остават високите разходи.
Едва през 2016 г. придобитият от Facebook Oculus Rift стана първият търговски жизнеспособен VR продукт, който се появи в магазините на цена 600 долара. Оттогава цените са намалели: слушалките за Meta Quest 3, пуснати на пазара през октомври 2023 г., са на цена 499 долара, а предшественикът им Meta Quest 2 е широко достъпен на цена 249 долара (Други VR хедсети са изключително скъпи: Vision Pro на Apple, който ще бъде пуснат на пазара през февруари, започва от 3 499 долара).
Обикновено цената на посещението на концерт е малка част от цената на нов хардуер, но Eras Tour преобърна това уравнение.
При положение че билетите за препродажба струват над 3 800 долара, специалисти от VR-индустрията твърдят, че има основания да се смята, че безпрецедентната популярност на Суифт най-накрая може да премахне бариерите, свързани както със съдържанието, така и с цената.
"Закупуването на VR слушалки за 400 долара може да звучи неоправдано скъпо, но ако се замислите за покупката им като алтернатива на преживяването на концерт на Тейлър Суифт... 400 долара звучат разумно", казва Ролф Иленбергер, главен изпълнителен директор на базираната в Мюнхен компания VRdirect, която помага на компаниите да създават виртуални преживявания.
"Цената за феновете на Тейлър Суифт не е ограничаващ фактор, за да гледат суперзвездата отново и отново в това потапящо преживяване.", допълва експертът.
Сега, когато слушалките за виртуална реалност са по-функционални и достъпни, мнозина смятат, че основната липсваща съставка е софтуер или съдържание, които да са толкова популярни, че да вдъхновят обикновен потребител да закупи ново хардуерно устройство.
Експертът по VR и заклет фен на Тейлър Суифт Том Емрих е във възторг да види как двете му страсти се сблъскват в социалните мрежи по празниците.
45-годишният Емрих, който работи като директор по продуктите и платформите за добавена реалност в Niantic Labs – компанията, която донесе на света Pokémon Go, отбелязва, че филмът The Eras Tour е заснет в 2D, а не във VR с камери. Вместо феновете да се потопят в концертно преживяване, което да ги накара да се чувстват сякаш седят на първия ред, той казва, че преживяването е по-скоро като потапяне в киносалон, където филмът Eras Tour се възпроизвежда на екрана.
"Това е само базовото ниво на изживяване, което ще можете да получите във виртуалната реалност", казва той.
Съдържанието ще се подобрява, тъй като събитията се заснемат с помощта на технологията 3D – като например концертното преживяване на Megan Thee Stallion през 2023 г. или предстоящото събитие Doja Cat, които са създадени, за да накарат феновете да се чувстват така, сякаш стоят на сцената до любимия си изпълнител.
"Наистина се вълнувам, че Swifties в крайна сметка ще могат да изживеят концертите на Тейлър Суифт, създадени за VR", казва Емрих.
Индустрията и преди се е опитвала да предизвика масово възприемане чрез развлечения. През последните години спортните събития на живо във VR бяха посрещнати с подобно вълнение, но в крайна сметка се възприеха слабо.
През март 2023 г. ESPN сподели видеоклип в TikTok на фен, който се наслаждава на мач от Националната баскетболна асоциация от своята всекидневна. Въпреки че видеото събра над 4 милиона гледания и над 330 000 харесвания само в TikTok, то не предизвика масово приемане сред спортните фенове.
Илинбергер обаче твърди, че концертите са по-подходящи за тази медия. За разлика от спортните събития на живо, те могат да бъдат редактирани и подобрени с CGI след заснемането, за да се подобри преживяването на зрителите.
Освен това спортните събития са изпълнени с паузи, по време на които феновете често разговарят помежду си, използват други устройства, ядат и пият или използват тоалетната, като нито едно от тези неща не е удобно със слушалки.
"За концерти като тези на Тейлър Суифт... отново се връщаме към потапянето", казва той. "Фенът на Тейлър иска да изживее концерта възможно най-пълноценно и точно това може да му осигури VR технологията.", убеден е експертът.