На ледената граница: Да или не за туризма на Антарктида
Посетителите на Антарктида ще достигнат 100 000 души за първи път през този туристически сезон (октомври 2023 г. - март 2024 г.), което е скок с 40% от предишния рекорд.
Ето защо на дневен ред отново стои въпросът трябва ли да се разреши туризмът на ледения континент.
"Това число наистина налива масло в огъня", казва Клер Крисчън, изпълнителен директор на Коалицията за Антарктида и Южния океан – група от неправителствени организации, която се застъпва за опазването на ледения континент от над 40 години.
"Има спешна необходимост от правилно управление на тази индустрия и нейното въздействие върху много крехката и бързо променяща се околна среда.", допълва той пред BBC.
Международната асоциация на операторите на антарктически туризъм (IAATO) включва 95 плавателни съда в своя справочник, включително 21 яхти, които превозват богати туристи, привлечени от съблазънта на "последната граница".
"Индустрията се разраства и има голямо разнообразие от дейности, включително каяци, подводници и хеликоптери", казва Елизабет Лийн, професор по антарктически изследвания в Университета на Тасмания. "В някакъв момент ще стане твърде голяма - но не знаем колко", допълва тя.
Възможността да образоваме и вдъхновяваме "е от ключово значение за опазването на дивите и вдъхващи страхопочитание места, които посещаваме", казва Хейли Пийкок-Гауър, главен маркетинг директор на Aurora Expeditions.
"Вярваме, че експедициите с малки кораби са пътя напред, с по-малък брой туристи, водени от експерти с най-голямо уважение към околната среда.", допълва тя.
В допълнение към въвеждането на нови кораби, които генерират по-малко емисии на CO2, много круизни компании анализират всеки аспект от дейността си.
Всъщност, членовете на IAATO спазват строги правила за опазване на околната среда, включително премахване на всички отпадъци от континента и протоколи за стерилизация, за да се избегне неволно въвеждане на неместни видове.
Въпреки това редица проучвания за биосигурност – включително едно, при което са претърсени джобовете, чорапите, обувките и фотоапаратите на туристите, са установили наличието на голям брой неместни видове.
"Не бяхме изненадани от констатациите, очаквахме го", казва антарктическият еколог Дана Бергстрьом, гостуващ професор в Университета в Уолонгонг, който е помогнал за провеждането на изследването.
А рисковете са реални.
Инвазивен тревен вид се е установил на един от Южните Шетландски острови в Антарктида, а птичият грип наскоро достигна до Субантарктическите острови, където имаше опустошителен ефект върху популацията на тюлени.
"Вероятно той ще достигне Антарктида по някое време през този сезон, което ще бъде ужасно", казва Лийн, като отбелязва, че е по-вероятно вирусът да достигне чрез птици, а не чрез туристи.
"Не знаем колко податливи са пингвините, но тюлените и морските птици определено са.", допълва тя.
Биосигурността не е най-голямата опасност, пред която са изправени дивите райони.
"Туристите могат да намалят рисковете за биосигурността, "но знаем, че въздействието на въглеродните емисии е реален проблем.", смятат учените.
Огромното разстояние, което повечето посетители изминават, за да стигнат до Антарктида, превръща въглеродните емисии в сериозен проблем. Средните въглеродни емисии на човек са 3,76 тона - приблизително толкова, колкото обикновено генерира един човек за цяла година.
Проучванията показват, че на популярни места за кацане, като остров Кювервил на пристанището Неко, снегът е с по-висока концентрация на черен въглерод от изгорелите газове на корабите, който поглъща повече топлина и ускорява топенето на снега.
Всеки турист между 2016 и 2020 г. ефективно е разтопил около 83 тона сняг, което се дължи главно на емисиите от круизните кораби, изчислява друго проучване, цитирано от BBC.
"Последното важно решение в областта на туризма беше приетата през 2009 г. мярка, която забранява круизните кораби с над 500 пътници", обяснява Клер Крисчън.
Този регламент все още не е официално приложен, тъй като не всяка подписала го страна го е ратифицирала на национално ниво. Въпреки това той е приет от IAATO, която също така ограничава броя на корабите, които могат да посещават даден обект на ден, както и броя на пътниците, които могат да бъдат на брега по всяко време.
Крисчън смята, че всякакви ограничения, както за броя на обектите, така и за корабите, ще бъдат спорни и предлага алтернатива – третиране на Антарктида като национален парк с входни такси.
Изследователите препоръчват на всеки, който мисли да посети Антарктида, да обмисли внимателно мотивацията си и въздействието на своя избор.
"Ако мотивацията ви е просто защото вече сте стъпили на шест континента и искате да посетите седмия - лично аз смятам, че това е доста несериозна причина.", признава професор Лийн.