От AI до регулации: Пет основни предизвикателства пред Apple през 2024
Проблеми с продажбите в Китай, съдебни дела за патенти в САЩ, изоставане в генеративния изкуствен интелект - само няколко седмици след началото на годината Apple трябва да запретне ръкави и да намери решения на редица предизвикателства, които засягат много части от цялостния ѝ бизнес.
Миналата седмица Microsoft зае мястото на Apple като най-високо оценената публично търгувана компания, след като през по-голямата част от последното десетилетие изоставаше от производителя на iPhone. Повишаването на стойността на акциите на Microsoft се дължи до голяма степен на ранните и мащабни залози на изкуствения интелект - област, в която Apple изостава.
Но анализаторите смятат, че компанията ще успее да си проправи път през разрастващите се минни полета пред себе си.
Apple засилва плановете си за въвеждане на генеративен AI в iPhoneКомпанията е придобила 21 AI стартъпа от началото на 2017 г.
"Apple, която все още е най-голямата компания в света по пазарна капитализация, съм сигурен, че ще направи всичко възможно, за да сведе до минимум въздействието на тези проблемни области. Тя все още ще разполага с изключително лоялна база от потребители, така че стойността на марката, разпознаваемостта и качеството ѝ да не бъдат компрометирани", казва Дейвид Маккуин, директор в ABI Research, пред CNBC.
Медията прави подробен преглед на това, което предстои пред технологичния гигант през 2024 г.
Проблеми в Китай
Едно от най-големите препятствия пред Apple тази година ще бъде справянето с пазара в Китай, втората по големина икономика в света. Компанията се затруднява да привлече клиенти на iPhone в страната след пускането на изключително успешния смартфон Mate 60 Pro на Huawei.
В изненадващ ход Apple наскоро предложи временни отстъпки за своите модели смартфони и други продукти в Китай, като намали цените на iPhone с около 70 долара. Този ход повдигна въпросителни около това колко добре всъщност се представя технологичният гигант на един от най-важните си пазари, осигурил около 20% от продажбите му през миналата година. Според скорошен доклад на Reuters продажбите на iPhone в Китай са спаднали с 30% през първата седмица на годината на фона на натиска от страна на конкурента Huawei.
Дан Айвс, анализатор от компанията за пазарни проучвания Wedbush, определя Китай едновременно като най-голямото предизвикателство и най-голямата възможност за Apple.
Microsoft за кратко изпревари Apple като най-скъпата компания в света Това се случва за първи път от 2021 г. насам
Продължаваща патентна битка
Един от най-популярните продукти на Apple - Apple Watch, в момента остава забранен в САЩ заради развитието на един от най-значимите патентни спорове от доста време насам.
Миналата седмица федерален апелативен съд на САЩ възстанови забраната за някои от по-престижните версии на Apple Watch. Apple поиска нейното преустановяване, докато обжалва решението на Комисията по международна търговия на САЩ, което влезе в сила миналия месец. Това разпореждане попречи на компанията да внася Apple Watch Series 9, Apple Watch Ultra 2 и други по-нови модели в САЩ, тъй като е в нарушение на патента за пулсоксиметър на медицинската компания Masimo.
През 2022 г. Apple е продала 49 млн. смарт часовника, а през първите 9 месеца на 2023 г. - около 26,7 млн.
Забраната вероятно ще повлияе на резултатите от продажбите, смята Джитеш Убрани, мениджър проучвания в IDC, като добавя, че освен това този казус ще навреди и на репутацията на Apple.
Все още не е ясно колко дълго ще продължи спорът и дали Apple ще успее да уреди делото.
Стъпка назад в областта на генеративния изкуствен интелект
Федерално дело поставя Apple на исторически кръстопът Министерството на правосъдието на САЩ е на финала на дългогодишно разследване срещу компанията
Големите технологични компании, сред които Microsoft, Meta, Google и Samsung, продължават да внедряват функции на генеративен изкуствен интелект в своите услуги, компютри и смартфони. Apple обаче до голяма степен мълчи по темата.
Говори се, че компанията ще въведе нови функции на Siri, задвижвани от AI, при пускането на iOS 18 по-късно тази година. Очаква се някои от тези функции да са ексклузивни за премиум моделите на iPhone 16, но на практика AI иновациите във флагманските смартфони не са съвсем ново нещо.
Най-новата линия Pixel 8 на Google, която беше пусната на пазара през октомври 2023 г., вече има много функции с AI, а линията Galaxy S24 на Samsung, която се появи по-късно същия месец, също разполага с подобни инструменти, като например превод в реално време и актуализирани функции за редактиране на снимки.
Стремежът към AI е част от по-големите усилия на производителите на смартфони да се отличат на претъпкания пазар и да предизвикат вълнение в една сфера, в която иновациите до голяма степен са в застой през последните години. Въпреки че е малко вероятно потребителите да преминат към други марки специално заради функциите на изкуствения интелект, хората в крайна сметка ще започнат да очакват от Apple да предоставя подобни или по-усъвършенствани инструменти.
Това не е първият случай, в който Apple изостава в нововъзникващи технологични области като 4G, 5G и сгъваеми екрани. В крайна сметка обаче нито един от тези случаи на изоставане не е причинил значителни затруднения за компанията.
Притеснения относно приходите
Четири причини, заради които феновете на iPhone трябва да пробват AndroidКакто устройствата на Apple, така и тези с Android имат своите плюсове и минуси
Натискът върху Apple е да увеличи продажбите в другите си продуктови категории. През ноември технологичният гигант отчете спад на продажбите на годишна база за четвърто поредно тримесечие, като се бори по-специално с отлива при Mac и iPad. Приходите от iPhone обаче нараснаха с 3% до 43,8 млрд. долара.
Все пак по-рано този месец Barclays понижи рейтинга на акциите на Apple, позовавайки се на разочароващите продажби на iPhone 15 в Китай и на намаляването на търсенето на най-новите модели. В същото време се очаква следващото поколение iPhone 16, което трябва да излезе по-късно тази година, да има само козметични подобрения.
Apple е изправена и пред предизвикателства, свързани с предстоящото пускане на пазара на VR хедсета Vision Pro, което ще бъде най-рискованата продуктова премиера от години насам. Компанията ще трябва да докаже, че устройството, което съчетава едновременно виртуална и добавена реалност, е наистина бъдещето на компютрите, което няма да е никак лесна задача.
Регулаторен натиск
Китайските съперници на Apple я изпреварват на терена на автомобилитеВъпреки че в средата на 2010 г. се появиха съобщения за интерес на Apple към производство на автомобили, компанията все още не е представила такива планове
Няколко големи технологични компании, считани от ЕС за доминиращи "пазачи" на интернет пространството, включително Apple, ще трябва да въведат нови правила за платформите си през тази година. Това означава, че на американския технологичен гигант може да се наложи да се откаже от изключителния контрол върху начина на разпространение на приложенията в iOS - ход, който в крайна сметка ще се отрази със сигурност на приходите му.
Новият Закон за цифровите пазари на ЕС, който беше приет през 2022 г., има за цел да засили конкуренцията в областта на онлайн услугите, а една от промените, произлизащи от него, ще изисква доминиращите операционни системи да позволяват съществуването на по-малки магазини за приложения на трети страни, както и възможността за инсталиране на приложения от всяко място извън официалния си магазин.
Съгласно новите правила доминиращите магазини няма да могат да изключват от списъка приложения, които отказват да използват патентованите им системи за разплащане - проблем, на който наскоро обърна внимание антитръстовото дело на Apple с Epic Games. Голяма част от приходите на магазина за приложения на технологичния гигант идват от 30-процентната такса, която той получава чрез своите канали за плащане от продажбите на цифрови стоки и услуги, така че разпоредбите ще засегнат пряко бизнес модела на компанията.