Apple и Microsoft с ключова победа за дигиталната конкуренция в ЕС
Услугата за съобщения iMessage на Apple и търсачките Bing и Edge на Microsoft не трябва да спадат към групата на дигиталните "пазачи" съгласно строгите закони на ЕС за онлайн конкуренцията.
Това е заключението на Европейската комисия, която обяви, че е приключила разследването по този проблем.
Решението е своеобразна победа за Apple, чиято услуга iMessage отдавна се сблъсква с оплаквания от страна на потребителите на Android поради несъвместимост, отбелязва CNBC. То означава, че Apple няма да бъде задължена да предлага интерфейса за съобщения на услугата си на алтернативни производители на устройства с Android, за приложенията WhatsApp и Messenger на Meta или за криптирани съобщения на Signal и Telegram.
Понастоящем само потребителите на iPhone и други устройства на Apple, като iPad например, могат да използват iMessage.
Ограниченията на ЕС в областта на конкуренцията няма да се прилагат и за браузърите Bing и Edge на Microsoft, както и за услугата за онлайн реклама Microsoft Advertising. Apple и Microsoft не отговориха на запитването за коментар от CNBC.
Изявлението на ЕК обаче не означава, че двете компании няма да продължат да бъдат третирани като пазачи съгласно правилата на ЕС. Техните основни услуги, като например App Store на Apple и облачната платформа Azure на Microsoft все още ще се считат за дигитални пазачи според закона DMA от септември 2023 г.
"Решенията не засягат по никакъв начин определянето на Apple и Microsoft за пазачи на 5 септември 2023 г. по отношение на другите им услуги на основни платформи", заяви Комисията в актуализирано съобщение за пресата.
"Комисията ще продължи да следи развитието на пазара по отношение на тези услуги, ако възникнат някакви съществени промени", допълват от администрацията на ЕК.
Законът DMA, който влезе в сила на 1 ноември 2022 г. и започна да се прилага в голяма степен на 2 май миналата година, налага строги изисквания на големите компании за технологични платформи, особено на американските гиганти като Meta, Apple и Amazon.
ЕС има някои ключови мишени в полезрението си, а именно компаниите, които определя като "пазачи" – те са изключително важни за потребителите в интернет и според регулаторните органи за защита на конкуренцията трябва да отворят услугите си, за да позволят достъп на по-малките конкуренти.
Съгласно закона, именно компаниите с над 45 милиона активни потребители месечно и пазарна капитализация над 75 милиарда евро се считат за пазачи.
В края на миналата година ЕС представи шест определени "пазачи", които ще бъдат подчинени на неговите правила: Google, Amazon, Apple, Meta, Microsoft и собственикът на TikTok ByteDance.
От тях се изисква например да направят така, че приложенията им за съобщения да работят с тези на конкурентите и да позволят на потребителите да решават кои приложения да бъдат предварително инсталирани на техните устройства.
Друго изискване на ЕС е тези платформи да не прилагат практики, които водят до "самопреференциране" на техните услуги спрямо други.
Технологичните гиганти не се забавиха с реакция срещу ограниченията.
Meta първа съобщи, че е подала иск за правно оспорване на обновения режим на прилагане на ЕС пред Общия съд на Европейския съюз, оспорвайки решението на длъжностните лица на ЕС да включат нейните услуги Marketplace и Messenger в обхвата на новия правилник за цифровата конкуренция.
Собственикът на TikTok ByteDance заяви, че платформата за споделяне на видеоклипове неправилно е определена като социална мрежа в новия закон. Изрази несъгласие и с това, че е цифров гигант и заяви, че се претендент за "пазач", както другите компании, разполагащи с огромна екосистема от цифрови услуги.