Европейската комисия определи днес шестте най-големи компании в интернет, които следва да въведат европейските правила в защита на потребителските права, предава кореспондентът на БТА Николай Желязков.

В срок от шест месеца тези дружества, които ЕК нарича дигитални „пазачи“ съгласно Закона за цифровите пазари (DMA), трябва да пристъпят към прилагането на правилата. Комисията отбелязва, че е извършила предварителна проверка за нуждата от съответните промени. DMA има за цел да спре способността на технологичните гиганти да злоупотребяват с пазарната си мощ и да улесни по-малките играчи да работят онлайн.


Засегнати са Apple, Amazon, Alphabet, Meta Platforms, ByteDance и Microsoft.

На "пазачите" ще бъде забранено да дават предимство на собствените си услуги пред тези на конкурентите си и да затварят потребителите в своята екосистема. Те трябва да позволяват на трети страни да взаимодействат с техните собствени услуги, а на бизнес потребителите - да популяризират своите продукти/услуги и да "сключват договори с клиентите си извън платформата на пазачите".

ЕК е проверила също интернет браузъра на Samsung и пощенската услуга GMail, но е преценила, че те не попадат в обхвата на съответното законодателство, свързано само с част предоставяните от дружествата услуги.

Предвижда се новите правила да бъдат прилагани за TikTok, Facebook, Instagram, YouTube, браузърите Chrome и Safari, както и за операционните системи Android, iOS и Windows.

Комисията отчита, че засега на европейските изисквания не отговарят услугите за кратки съобщения между устройствата на Apple, както и търсачката Bing, браузърът Edge и програмите за реклама на Microsoft. ЕК си поставя срок от пет месеца, за да завърши тази оценка.


Amazon, Microsoft, Samsung. Кои ще са „пазачи” на европейския цифров пазар?Изискванията на Закона за цифровите пазари на ЕС е насочен към най-големите играчи в технологичната област

От следващата година ЕК ще може да глобява за нарушения със суми, равни на 10% от годишния световен търговски оборот на дружествата нарушители. При повторно нарушение глобата ще бъде двойна.

“Пазачите” са компании с годишен оборот в Европа от поне 7,5 млрд. евро през последните три финансови години или такива с пазарна стойност от поне 75 млрд. евро през последната финансова година в поне три държави от ЕС. Освен това те трябва да са обслужвали повече от 45 милиона месечни активни крайни потребители и повече от 10 000 годишни активни бизнес потребители в ЕС през последните три години, посочва Politico.

Те биха могли също така да осигурят „врата“ за бизнеса да достигне до крайните потребители, „значително въздействие“ върху бизнес сектора на ЕС и „укрепена и трайна позиция“ на съответните им пазари.