Преди бяха гаджетата и съпругите. Сега мъжете имат стилисти
"Не е нужно да носиш само тениски на групата".
Едно изречение от съпругата му е достатъчно, за да промени живота на Джей Байс.
Тениските на Nine Inch Nails и Thrice години наред са основната част от гардероба му.
Макар да смята, че изглежда страхотно в тях, те със сигурност не му придават самочувствието на главен изпълнителен директор на успешна компания за уеб дизайн.
"Ако изглеждах по-добре, щях да се чувствам по-добре", казва 44-годишният мъж от Сан Диего. Ето защо наема професионалист, който да се грижи за визията му и да го научи как да се облича подходящо.
За повечето хора терминът "стилист" е свързан известните личности, които дефилират по червения килим на светски събития.
Но съществува цяла индустрия стилисти за "бели якички", които помагат на неориентирани в модата корпоративни таланти да намерят подходящите ризи и панталони за ежедневието си, пише WSJ.
За Джей този човек е Патрик Кенгер.
Той ръководи Pivot, услуга за личен стайлинг, като прибира хонорар до 5 000 долара за промяна на гардероба. Помага на Джей да извади от употреба тениските в офиса, като ги заменя с блейзери Suitsupply и панталони Bonobos.
Стилистите твърдят, че работата им се е увеличила през последното десетилетие, тъй като разнообразието от възможности за избор на "подходящо" облекло в офиса е затруднило дори уверените корпоративни лидери.
"Мъжете са много объркани от дрескодовете, които размиха границите на официалността", казва Джаси Джей, стилистка за бели якички в Ню Йорк от две десетилетия, чиито услуги започват от 3800 долара плюс разходите.
Джей, която работи само с мениджъри, казва, че мнозина от нейните 50 клиенти знаят какво харесват от гледна точка на стила, но нямат представа как да постигнат тази визия.
"Винаги изглеждах небрежно, а не исках да е така", казва Радж Нангнури, 36-годишен неврохирург в Остин.
Преди година той наема Питър Нгуен, бивш дизайнер на мъжко облекло, който наема срещу хонорар от 10 000 долара. Клиентите му са предприемачи и IT специалисти със солидни финансови възможности, ограничено време и лимитирани познания в модата.
Първата стъпка на Нгуен е попълването на дълъг въпросник: Каква музика слушате, какви са хобитата ви, къде почивате? "Гледам на клиентите си като на герои от филм", казва той. Клиентите му дават своята предистория, а задачата му е да облече всеки персонаж.
По този начин, прозаичните тишърти на неврохирурга сега са заменени с пуловери с поло яка и минималистични маратонки Common Projects на стойност 500 долара. Най-важното е, че го убеждава да зареже дънките с щампи.
"Никога не съм имал самочувствието да ходя по магазините и да си купувам костюми", казва Нейт Дудек, 42-годишен изпълнителен директор на софтуерна компания. Смята, че не е роден със силно развито чувство за визия. "Това важи за всичко - от избора на цвят на стените в дома ми до начина, по който се обличам."
През 2022 г., една година преди да основе собствената си компания, той "решава да инвестира в себе си", като наема Касандра Сети, стилист от Ню Йорк, която стои зад компанията Next Level Wardrobe, чиито услуги в момента започват от 5500 долара.
Съпругата на Дудек, която има "убийствен стил" и от време на време пазарува за него, има нужда от известно време, за да схване идеята. "Тя ме попита: "Защо? Аз съм толкова добра в това да ти купувам дрехи!", разказва Нейт.
Но той държи да чуе мнението на обективен външен съветник - някой, който не го познава толкова отблизо, колкото съпругата му, за да преработи гардероба му.
Дори не му се е налагало да се среща лично със стилиста. Изпраща му сетове с дрехи и след три часа двамата решават какво му отива най-много.
Преобразяването, казва Нейт, "беше доста очевидно". Колегите му също забелязват промяната с сив блейзър на Ted Baker и трикотажните фанелки на Save Khaki United.
Клише, но факт - в много връзки гаджето или съпругата влизат в ролята на модни консултанти.
Бившата приятелка на Марко Родригес – 39-годишен музикант и предприемач в Остин не избира дрехите му, но преди няколко години го насочва към услугите на стилиста Нгуен, защото никога не може да намери панталони, които да пасват на "интересното му телосложение". Стилът му също е без посока. "Знаех какво искам, но просто не знаех как да го постигна", казва Марко.
Със съдействието на Нгуен той се ориентира към кожени якета в стила на Джъстин Теру, ботуши и аксесоари от френската марка Officine Générale и казва, че новият стил го е извадил от зоната му на комфорт, но го кара да се чувства уверен в себе си.
Безгрижието, което се получава при работа със стилист, е примамливо за обсебените от работата си IT специалисти.
"Не искам да прекарвам много време в разсъждения какво да облека сутрин", казва Майкъл Питър, 53-годишен главен архитект в Google в областта на облачните технологии.
Преди това се е обличал като стандартен технологичен работник - дънки, странна тениска с Батман и спортни обувки. "Червената лампа", че нещо не е наред, светва по време на една от служебните му срещи. "Човекът влезе в стаята, имаше особена тежест", казва Питър.
Стремейки се към същия ефект, наема Касандра Сети от Next Level Wardrobe. Тя го насочва към "изтънчена, изискана ежедневна визия" от панталони от лека материя на Vuori и поло на James Perse, постигайки желания ефект.
Разбира се, всичко това има своята цена.
Бизнесмените, които ползват услугите на стилисти, гледат на високите им хонорари като на инвестиция, подобно на наемането на добре обзаведен офис.
"Цената не ме стресна ни най-малко", казва Аарон Преман, 48-годишен собственик на компания за покриви в Сан Диего, който наема Патрик Кенгер за 3500 долара.
"Той ме научи на много неща за кратко време", казва Преман. Открива например, че студените цветове подхождат на матовия му тен, че харесва костюмите на Theory и Zegna.
Убеден е, че цената си е струвала – съветите, напътствията, дрехите. "Той можеше да поиска10 000 долара и аз щях да му кажа: "Ок, кога ще дойдеш?", допълва предприемачът.