Екранно чудовище: Сандра Хюлер и бруталните роли, които водят към "Оскар"
Актрисата гради кариерата си предимно в театъра, което може би ѝ помага да се справи с дългите сцени в "Анатомия на едно падане"
В две от номинираните за "Оскар" заглавия тази година германската актриса Сандра Хюлер влиза в образите на две различни героини, които обаче се възприемат по един начин – като чудовища.
Едната е от "Зона на интерес" – съпругата на коменданта на Аушвиц Рудолф Хьос, която отглежда градината си и не обръща внимание на лагера на смъртта зад оградата.
Другата е от "Анатомия на едно падане" – самоуверената, откровена, бисексуална писателка Сандра, обвинена в убийството на съпруга си.
Миналия месец Хюлер получи номинация за "Оскар" за най-добра актриса, една от общо петте за филма, който получи и "Златна палма" на фестивала в Кан.
"Зона на интерес" също има пет номинации за "Оскар", което отново насочи вниманието на критиката към Хюлер.
Но как се чувства талантливата актриса в образите на истински екранни чудовища?
"Намирам това за толкова интересно", признава тя пред BBC от кулоарите на Международния филмов фестивал в Ротердам, където изнася лекция за кариерата си.
Анатомия на една сцена
Сандра от "Анатомия на едно падане" е откровена, бисексуална, кариеристка и не крие, че е по-успешна като писателка от съпруга си Самюел, за чието убийство е обвинена.
"За съжаление, рядко се намират женски персонажи, които имат какво да разкажат и които са толкова верни на себе си, толкова интелигентни и внимателно написани без клишета. Беше наистина освобождаващо да играя жена, която знае много за себе си. Мисля, че Сандра наистина си е свършила работата и аз много се възхищавам на това".
Персонажът на Сандра не е нито фатална жена, нито уплашена жертва в наелектризиращия съдебен трилър. Лентата обаче със сигурност съдържа един от най-пламенните и запомнящи се съпружески спорове, виждани някога в киното.
Една конкретна сцена стана вайръл и в момента има близо 10 милиона гледания в TikTok.
При премиерата на филма в Кан сценаристката Жюстин Триет сподели, че е искала да изследва напрежението в една дългосрочна връзка.
"Мисля, че е много сложно да се живее толкова години с някой. Какво си дължим един на друг, какво си даваме, какво е любовта и как можем да живеем заедно? Изглежда много просто, но всъщност това е сложен въпрос".
Хюлер се съгласява, че сцената е "необикновена", но смята, че това се дължи на силата на реалната връзка между двамата сценаристи на филма.
"Това не е заради нас, а заради писането. Помага фактът, че хората, които са я написали, живеят заедно и са записали най-лошия си кошмар, как всичко може да се обърка наистина ", посочва тя.
"Само мога да им благодаря, защото е много смело. Често говоря за смелостта в киното, но наистина изисква голяма сила да го напишат като двойка".
Успех на световно ниво
"Анатомия на едно падане" изследва разпада на една връзка през призмата на съдебната зала, на фона на формалността на френската правна система, вече представена през 2022 г. от Алис Диоп във филма "Сен Омер" като изначално предубедена към жените, обвинени в емоционални престъпления.
На свидетелската скамейка Сандра е разпитвана за своята отдаденост като съпруга, а също и като майка на малкия син на двойката Даниел, който се оказва главен свидетел.
Пред съда са разкрити съпружеските ѝ изневери както с мъже, така и с жени.
Дали бисексуалността се брои срещу обвиняемата? "Интересно е, че този факт е плашещ за някои хора", отговаря Хюлер. "Или това пък я прави, не знам, по-малко достоверна? Искам да кажа, че това е нелепо".
Хюлер гради кариерата си на актриса предимно в театъра, което може би ѝ помага да се справи с дългите сцени в "Анатомия на едно падане", които се водят на английски и френски – нейни втори и трети език.
Това е нещо, което много й допада и иска да се занимава с него повече. "Винаги ще има акцент и малки грешки, и много ми харесва това, че мога да се съсредоточа повече върху това, което казвам, отколкото върху начина, по който го казвам", обяснява тя.
Големият въпрос, на който няма отговор
Режисьорката на филма поема риск и като критикува остро политиката на френската филмова индустрия (относно потушаването на пенсионните протести) по време на речта си при получаването на "Златната палма", в резултат на което френският министър на културата я нарича "неблагодарна".
Възможно е затова "Анатомия на едно падане" да е пропусната като френска кандидатура за "Оскар" за най-добър международен филм. Макар че ако е така, Триет ще бъде тази, което се смее последна.
Сега тя се оказва единствената жена в категорията за режисура. Само веднъж досега, през 2021 г., две жени са попадали в този списък, а изключването на Грета Гъруиг, създала касоразбивача "Барби", предизвика възмущение, особено от изпълнителя на главната роля на Кен Райън Гослинг.
"Бих се радвала да видя Грета Гъруиг номинирана. Разбира се, че щях", казва Хюлер. "Мисля си обаче дали факта, че там е допускана само една жена, няма да си остане завинаги така", допълва актрисата и определя собствената си номинация за "Оскар" като "много приятна от една страна, а от друга – плашеща".
"Щастлива съм, че получавам такава чест, но това не зависи от мен. Мога да продължа да работя и това е, което винаги съм правила. Опитвам се да създам нещо, с което съм съгласна, а не да правя услуги на някого. И понякога това се отплаща".
Дали обаче Сандра Хюлер ще разкрие на "Оскар"-ите отговора на въпроса от "Анатомия на едно падане", който всички искат да знаят - направила ли го е?
"Няма да кажа, защото не знам", отговаря тя.
"Аз наистина не знам! Има толкова много теории и това е прекрасното на този филм, че всеки си измисля собствена история по своя преценка, а след това и своя фантазия. В този филм е много важен балансът - публиката постоянно да се движи от едната страна към другата".