Дипломатически трън или как Тейлър Суифт скара Югоизточна Азия
Ексклузивен договор за концерти единствено в Сингапур ядоса останалите държави в региона
Министър-председателят на Сингапур Лий Сиен Лоонг заяви във вторник, че сделка при закрити врати за концерта на Тейлър Суифт в града-държава гарантира, че тя няма да пее в други страни от Югоизточна Азия по време на турнето си Eras.
"Нашите агенции договориха с нея да дойде в Сингапур и да изнесе концерт, както и Сингапур да бъде единствената ѝ спирка в Югоизточна Азия", каза той на пресконференция по време на регионална среща на върха в Мелбърн, цитиран от CNN.
Изявлението е първото потвърждение от града-държава, че споразумението за концерт на Суифт в Сингапур е съдържало условия за ексклузивност, които ѝ забраняват да излиза в други държави.
В понеделник Едуин Тонг, министър на културата, общността и младежта на Сингапур, два пъти отказа да отговори на този въпрос по време на парламентарна сесия. Той също така не разкри размера на заплащането за Суифт, но заяви, че сумата "не е толкова висока, колкото се спекулира".
"Поради съображения за поверителност не можем да разкрием конкретния размер на заплащането или условията", каза той.
Въпросът придоби популярност на 16 февруари, когато тайландският министър-председател Срета Тависин заяви, че Сингапур е предоставил на екипа на Суифт между 2 и 3 млн. долара на концерт, в замяна на това тя да не излиза в други регионални градове, според The Bangkok Post.
Дипломатически трън
Изплащането на въпросния предполагаем хонорар на промоутърите на Суифт се превърна в дипломатически трън за Сингапур, предизвиквайки критики от съседните държави за това, че е сключил сделка, която ги е изключила от най-печелившото турне на всички времена.
Членът на Камарата на представителите на Филипините Джоуи Салседа заяви, че това не е действие на „добри съседи" и добави, че подобни споразумения противоречат на принципите на регионалния съюз АСЕАН.
Във вторник Лий оспори тази теза, заявявайки: "Оказа се, че това е много успешно споразумение. Не смятам, че то е недружелюбно."
Очаква се шестте концерта на Суифт в Сингапур да вкарат между 260 и 372 млн. долара в икономиката на острова, като се има предвид, че 70% от посетителите идват от чужбина.
Средните дневни цени в хотелите в Сингапур са се повишили от 256 на 400 долара тази седмица, като резервациите са се увеличили с 92% от гости, идващи от Малайзия, 111% от Тайланд и 189% от Индонезия, по данни на компанията за туристически софтуер RateGain.
Турнето на Суифт преди Eras, Reputation Stadium Tour през 2018 г., включваше само една спирка в Азия - Токио. Но предишните ѝ обиколко като Speak Now, Red и 1989 включваха спирки в Шанхай, Хонконг, Индонезия, Филипините и Малайзия.
Проницателно или егоистично?
Споразумението на Сингапур предизвика дебат дали това е просто умно сключване на сделки или алчност.
"Със сигурност това беше смел и проницателен стратегически ход за Сингапур", казва Селена О, директор по комуникациите в Сингапур.
Други обаче смятат, че манталитетът на победителя вреди на регионалните туристически индустрии, които все още се възстановяват от пандемията, както и на феновете, които не могат да си позволят високите цени на пътуванията, за да видят Суифт на живо.
"Леко егоистично е да се има предвид само Сингапур, а не по-широкият регион. Явно сингапурските власти не се грижат много за никого другиго, освен за себе си", казва Кристиан де Бур, управляващ директор на хотел в Камбоджа.
Някои оприличават сделката на начина, по който градовете се борят за домакинство на големи спортни събития като Олимпийските игри, Супербоул и Световната купа.
"Протестираше ли някой, когато Формула 1 реши да дойде в Сингапур? Нима някой се преструва, че не е имало парични или други материални съображения?", казва Ирене Хоу, консултант от Сингапур.
Концертите, при които изпълнителите пътуват от град на град, невинаги са били толкова конкурентни. Но това може да се промени, тъй като туризмът, основан на преживяванията, превръща изпълненията на живо в машина за печелене на пари, а феновете са готови да пътуват през всички континенти, за да видят любимите си изпълнители.