Преди месец в най-гледаното време на националните телевизии се завъртя един репортаж, който алармираше: „В Берковица няма денонощна аптека! След 19 ч. най-близката такава е на час път, във Враца!“. Това звучи изключително притеснително, особено за възрастните хора и семействата с малки деца, но Берковица донякъде има своя спасителен пояс – все пак през деня в града работят три аптеки.

Не такъв е случаят в стотици други населени места на територията на страната.

Според статистика на Изпълнителната агенция по лекарствата, цитирана в току-що публикуван доклад на ИПИ, общият брой на аптеките у нас през 2023 г. е 3252 (леко намаление от 3 296 през 2022 г.), като приблизително една трета от тях са ситуирани в София, Пловдив и Варна. В същото време общините без нито една аптека са 22 (увеличение от 20 през 2022 г.), а тези само с една – 42 (40 през 2022 г.).

Средно за страната една аптека обслужва 1988 души, изчиляват още от ИПИ.

„У нас, при 5000 населени места горе-долу, едва 10% имат аптека. 90% от населените места, в които живеят около 1,4 млн. българи, нямат никаква. ¾ от областните градове нямат денонощна аптека, за по-малките да не говорим. В Югозападна България на практика няма нито една денощно аптека. Това е „цинично“, потвърждава статистиката и Емил Папазян, основател и оперативен директор на компанията за дигитални услуги в сферата на фармацевтиката POS Pharma.

Неговата компания е разработила високотехнологична машина, която обещава да реши този проблем.

Емил Папазян, основател и оперативен директор на компанията за дигитални услуги в сферата на фармацевтиката POS Pharma

Това не е вендинг машина!

Все по-често в общественото пространство като подходящ отговор на това предизвикателство се посочва разполагането на вендинг машини за лекарства на самообслужване. Затова и аз започвам разговора си с Емил Папазян с въпроса: „Какво представлява вашата вендинг машина за лекарства?“.

„Това въобще не е вендинг машина! Това е нещо много повече!“, отговаря ми той.

И наистина е така.

Като се изключи външната прилика – устройството представлява машина с приблизителен капацитет на зареждане 2000 опаковки, обслужването през платформата на POS Pharma задължително минава през видеоконсултация с фармацевт. Това се случва само чрез едно докосване върху дигиталния дисплей, което сигнализира в колцентъра на компанията, където са разположени фармацевтите.

Те, от своя страна, управляват дистанционно целия процес, което означава, че ако оторизираното лице не зададе команда на системата, потребителят няма как да получи достъп до лекарствата.

„Фармацевтът е началото и краят на целия процес. Потребителят просто инициира разговора и плаща. Оттам нататък той може само да говори“, акцентира Емил Папазян.

Освен това платформата дава възможност да се заплащат лекарства за трети страни (това е чудесно, ако сте пратили детето си при баба му в Берковица и то вдигне температура в 1 часа през нощта, нали?) или да бъдат предварително запазвани. Но и тук консултацията с фармацевт е задължителна.

Цялата система е създадена от нулата – както хардуерната, така и софтуерната част, което позволява на екипа на POS Pharma да интегрират специфични инструменти за сигурност.

По отношение на изискванията за съхранение на лекарствата платформата измерва температурата на всеки 15 секунди и уведомява оперативния център при аномалии. Едновременно с това тя позволява на контролните органи да получат пълната информация за дейността на всяка една точка във всеки един момент.

„Всяка една продажба има аудио-видео запис в облака, който е криптиран и защитен. Ако контролен орган на държавата иска да направи проверка, може да изиска записа. Там всичко се вижда като на филм – кой е участвал в разговора, кой какво е казал, документи, плащания“, категоричен е Емил Папазян.

Самите плащания за лекарствата също са напълно проследими, тъй като се извършват единствено по електронен път, а компанията се надява един ден това да може да се случва дори през мобилните оператори.

Но създаването на машина, която отговаря на всички изисквания на телефармацията, далеч не е лесна работа.

Няколко прототипа по-късно

Идеята, както и самата компания, се ражда през 2014 г., след като нейният основател – икономист и експерт по лични финанси с дълъг стаж в сферата на продажбите във фармацията, идентифицира проблема с липсата на аптеки и осъзнава, че той само ще се задълбочава (както потвърждава и последният доклад на ИПИ). Следват няколко години на разработка и четири прототипа, които „остават по гаражите“ и не виждат бял свят заради проблеми от различно естество.

„Всеки ден на много хора им хрумват много интересни идеи, но голяма част от тях никога не се реализират, защото не успяват да ги имплементират в реалността – едни защото не са достатъчно устойчиви, последователни и упорити в преследването на целите си, други – защото не зависи само от тях. Всеки трябва да намери подходящият партньор, който да му помогне в развитието на идеята“, споделя опита си основателят на компанията.

Именно това е и решаващият момент за POS Pharma. След като няколко пъти е на ръба на закриването, тя най-накрая намира своя подходящ партньор в лицето на Printec – голяма технологична компания, която стои солидно на пазара в региона и е специализирана основно във финансовия сектор.

И все пак, за да бъде успешен петият прототип, неговият предшественик е тестван повече от година в лабораторни условия.

„Идеята е, че всеки прототип трябва да бъде счупен. Да предизвикаш системата да блокира. Когато се прави нещо от белия лист, а не се купува готово, това отнема години дори на автомобилни гиганти като Mercedes, BMW и Audi. Докато не счупиш системата, няма как да знаеш къде са слабите точки, а такива винаги има. Дори в готовите продукти. Всичко е въпрос на ситуация“, споделя подхода си Емил Папазян.

В резултат на ползотворното парньорство в късната пролет на миналата година компанията разполага първата си машина в София, но тя е ситуирана на територията на аптека, което не разкрива пълния ѝ потенциал. А това е така, защото предизвикателства пред компанията продължават да не липсват.

Регулацията като основно предизвикателство

Въпреки че организационно-технологичните проблеми са изгладени, остава едно основно предизвикателство, което спъва широката реализация на концепцията на POS Pharma.

„Регулацията към днешна дата е парадоксална. Тя позволява да се вземат лекарства от обикновена вендинг машина, в която по принцип се продават безалкохолни напитки и кроасани, но не и да разгърнем нашата мрежа. Това се обяснява с факта, че тези лекарства са без лекарско предписание, като се забравя, че основното правило във фармацията е, че дозата прави отровата. В същото време ние искаме да направим нещо, спазвайки принципите на най-добрите и модерни аптечни практики. Става дума за истинска телефармация“, разказва ми Емил Папазян, като добавя, че по тази линия има и добра новина - Министерството на здравеопазването пусна на сайта си за обществено обсъждане промени в закона, които позволяват инсталирането на подобен тип устройства.

По думите му това ще даде нов тласък на целия профил на пазара, както и невероятна перспектива за развитието на българските фармацевти.

„Много млади фармацевти отказват да работят по специалността си. В последните години хората, които завършват фармация всяка година, са около 500. По-малко от 10% от тях започват да работят в аптеки и тази тенденция се влошава. След 15-20 г. няма да има кой да работи в аптеките. Тогава какво правим?“, пита риторично той.

В помощ на фармацевтите

Именно това е и вторият проблем, който от POS Pharma са си поставили задача да решат. Разбирането на екипа е, че ролята на фармацевта е ключова и въвеждането на подобни машини трябва да бъде изцяло синхронизирано със съсловието, тъй като без неговата подкрепа този проект „не може и не е редно да съществува, дори роботът да е перфектен“.

„Нашата цел не е да дехуманизира фармацевтичната професия, за това дори не трябва да се помисля, а да превърнем технологията в помощник на хората. Всички несвойствени за един фармацевт дейности ще изчезнат. Технологията ще изземе само тези непрофесионални функции – плащания, поддръжка на касата, редене на лекарства, завеждане на количества и т.н. Но никой не може замести един фармацевт в най-важната му професионална функция – преценката и контакта с пациентите“, категоричен е основателят на POS Pharma.

Още повече, че проблемът с липсата на аптеки далеч не е локален за България, което превръща телефармацията в изключително важен отрасъл в дигиталната трансформация на здравеопазването и свързаните с него основни дейности в глобален мащаб.

„В Германия например за десет години 2012-2022 са затворили над 3000 аптеки. Само през 2023 г. те са 600. В края на тази година се очаква общият им брой да падне под 17 000. За сравнение, преди 10-11 години са били над 21 000“, дава пример Емил Папазян.

На практика тази концепция за предлагане на лекарства не е нова. Тя тръгва от САЩ и Канада преди повече от 30 години, където се използва за много отдалечени територии. Така е и в Австралия. Във високотехнологични държави като Япония и Южна Корея, както и в Скандинавия, тя също функционира, но в Европа навлизането ѝ тепърва предстои. А дали България може да бъде флагман на този терен, предстои да разберем.

Но едно е ясно – проблемите с аптечната мрежа у нас трябва да намерят спешно своето решение, а машината на POS Pharma определено може да бъде част от него.

Компанията е член на BESCO - Българска предприемаческа асоциация.