От AI до геополитика: Как се променя светът на аутсорсинг услугите?
България вече не влиза в категорията евтини дестинации и това създава известно напрежение на пазара на изнесените услуги
Аутсорсинг секторът от десетилетия е един от основните мотори на българската технологична индустрия. Макар че през 2023 г. в него се наблюдава известно охлаждане, с постоянния си двуцифрен растеж през предходните години – 17% през 2022, 22,4% през 2021 и 11,2% през 2020 – той генерира близо 6% от БВП на България, като според Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) до 2025 г. този процент се очаква да достигне 9%.
Това поставя страната ни на глобалната технологична карта, превръщайки я в една от водещите дестинации в Източна Европа по отношение на изнесените услуги, а имената на все повече български компании вече попадат във водещите класации в сектора.
„България вече не влиза в категорията евтини дестинации и това създава известно напрежение на пазара, защото не всички се адаптират достатъчно бързо. Някои организации все още си мислят, че могат да продължават в стария режим, но страната ни се доказа и като качествена дестинация, в която могат да се развиват не само стандартни технологии, а и по-специфични продукти и услуги“, коментира пред Profit.bg Димитър Димитров, основател на доставчика на консултантски услуги в областта на инфомационните технологии и разработката на персонализиран софтуер Accedia.
Неговата компания залага именно на това.
5% по-добри
В началото на 2024 Accedia за втора поредна година попадна в престижната международна класацията Top 100 Global Outsourcing на най-голямата международна аутсорсинг асоциация IAOP. Но за да стане възможно това, нейният екип извървява дълъг път.
Компанията е създадена преди 12 години и оттогава покрива широка палитра от услуги в областта на разработката на софтуер – от консултантски ангажименти и по-стратегически инициативи в ИТ отделите, през конвенционалното разработване на продукти, до изграждането на екипи, които впоследствие нейните клиенти управляват сами.
„Бидейки не чак толкова голяма организация, която трудно може да се сървеновава като обем на световния пазар с компании с хиляди служители, ние сме много конкурентни в това да изграждаме иновативните проекти за тях. За да могат големите организации да разработват нови продукти, те се нуждаят от подходящи партньори като нас“, обяснява концепцията на Accedia Димитър Димитров пред Profit.bg.
Но ако това на практика е валидно за по-голямата част от доставчиците на аутсорсинг услуги, то единственият представител на България в Top 100 Global Outsourcing се отличава от конкурентите си по едно основно нещо – своята стратегия.
„Като стратегия никога не сме се старали да правим нещо супер радикално и революционно, което да ни открои в една посока. Ние се стремим да сме с 5% по-добри от конкуренцията във всяко едно нещо, което правим. Много от компаниите си избират едно направление, в което искат да станат много добри, и инвестират всичките си усилия, докато ние се стремим да се развиваме във всички аспекти – технически, организационно, от гледна точка на служителите, на продажбите, на вътрешната организация. Стараем се да правим малки подобрения, които да се натрупват с времето“, описва подхода на организацията Димитър Димитров.
Иновациите като път към успеха
За да изпълнят така заложените си стратегически приоритети, в Accedia залагат на постоянното създаване на нови инициативи. Така се ражда вътрешното звено на компанията за разработка на иновативни технологии, което с времето се превръща в инкубатор за вътрешни стартъпи за нейните служители.
Преди четири години – далеч преди бумът на изкуствения интелект - доставчикът на аутсорсинг услуги създава и свой център за развитие на технологията, който е посветен на това да направи AI, машинното обучение и анализът на данни по-достъпни за нетехнологичните компании.
„Още в началото стратегията ни беше да направим изкуствения интелект достъпен за по-малки организации, както и за такива, за които технологиите не са основен фокус. Подобни инициативи имаме и в областта на киберсигурността и сигурността на данните, тъй като все повече компании осъзнават, че техните данни са един от най-важните им активи“, акцентира още основателят на компанията.
Аутсорсинг светът се променя
Но светът се променя, а с него и самата аутсорсинг индустрия – както в глобален мащаб, така и у нас. Успоредно с технологичната революция, която набира все по-голяма скорост, фактори като геополитическите напрежения и макроикономическия натиск притискат компаниите в сектора на изнесените услуги.
„Технологиите се променят всяка година, като темпото се забързва постоянно. Това се превръща в предизвикателство пред много компании, тъй като никой не може да стои на едно място. Дори много от тези, които се опитват да бъдат нишови играчи по отношение на конкретни технологии, в крайна сметка се затрудняват, защото промените са изключително бързи. Умението да се адаптираш и да учиш бързо става все по-важно“, категоричен е Димитър Димитров.
По думите му има промяна и във фокуса на клиентите - ако някога аутсорсингът се асоциираше с идеята да намериш някого, за да ти свърши дадена задача по-евтино, в последните години това въобще не е така.
„Вече най-важното за компаниите в сектора е да създават повече добавена стойност. В това отношение няма таван, докато при намаляването на разходите има много ясен лимит. Клиентите все по-често търсят модели, които не са базирани на разходите, а на иновациите, които биха получили“, акцентира той.
Навлизането на хибридните модели на работа също отваря много нови врати, тъй като доскоро консервативни организации вече виждат, че няма голяма разлика между това да работят дистанционно със собствените си служители и това да използват аутсорсинг услуги по същия начин.
Въпреки всичко списъкът с предизвикателства пред компаниите в сектора продължава да расте.
„В последната година много компании затегнаха бюджетите си, което се отразява винаги на нашия сектор. Ние достигаме едно ниво на зрялост, в което диверсификацията на клиентите и дългосрочните конкурентни предимства стават все по-важни. Преди имаше много компании, които с няколко клиента от един сектор успяваха, но този модел вече не работи. Условията създават по-голяма конкуренция, която пък отсява най-добрите от останалите“, изброява създателят и управляващ партньор на Accedia. „Икономическата и геополитическата обстановка също така ни дадоха един полезен урок как трябва да се управлява бизнес дългосрочно, за да може да реагира в различни ситуации“.
А попитан за бъдещето на сектора, той акцентира на две основни тенденции, които ще определят неговата посока:
„Технологии като AI ще продължат да оказват влияние на индустрията. От една страна, те създават нов пазар и повишено търсене на специфични продукти и услуги, а от друга – премахват нуждата от някои ръчно извършвани дейности. В краткосрочен план ще се увеличи търсенето на AI експертиза. В последно време клиентите също така започват да обръщат все по-голямо внимание на зелената страна на дейността ни. Компаниите вече не се интересуват само от цената на услугите и екпсеризата, но и доколко доставчикът е отговорен към природата. Все повече наши клиенти започват да ни оценяват и по такива критерии“.