BMW отново среща изкуството с машината в новия арт модел M Hybrid V8
Това е 20-ият BMW Art Car и е дело на художничката от етиопски произход Джули Мерету
През последния половин век BMW избира художници, сред които Анди Уорхол, Джеф Кунс, Джени Холцер и Робърт Раушенберг да използват автомобилите като свое платно, като всеки твори в характерния стил.
Миналата година американската художничка от етиопски произход Джули Мерету, известна с работата си в абстрактната живопис, беше избрана да създаде най-новия "Арт автомобил" на компанията.
Нейното произведение на изкуството върху BMW M Hybrid V8, беше представено наскоро в центъра Помпиду в Париж и ще бъде на пистата на състезанието "24 часа на Льо Ман" следващия месец, съобщава CNN.
BMW M Hybrid V8, плъгин хибрид, е състезателен автомобил, предназначен само за писта. Проектиран и конструиран в сътрудничество с италианския производител на състезателни автомобили Dallara, той е нисък и широк, с огромно задно крило и вертикално кормило.
За поръчката, с която се отбелязва 20-ият BMW Art Car, Мерету адаптира една от най-известните си творби: Everywhen, намираща се в колекцията на Музея за модерно изкуство в Ню Йорк.
И картината, и автомобилът са покрити с цветни петна, прекъснати от широки черни ивици и линии.
"В студиото, където имах модела на BMW M Hybrid V8, седях пред картината и си мислих: Какво би станало, ако този автомобил премине през картината и се повлияе от нея?", споделя Мерету, като допълва: "Идеята ми беше да направя ремикс, маш-ъп. Продължавах да виждам как картината се влива в колата."
Практиката на Джули Мерету често черпи вдъхновение от архитектурата и оживената градска среда, като включва сложни съчетания на линии и форми, вдъхновени от технически чертежи и планове на сгради, а понякога и цветни петна или дълбок мрак. Работите ѝ засягат и теми като миграция, колониализация и глобализация.
Критиците подчертават чувството за човечност, което се проявява в нейните новаторски, абстрактни творби. В тях има движение и сложни емоции.
Джули Мерету е най-известна с мащабните си творби, като 80-метровия стенопис, който създава за фоайето на Goldman Sachs в Манхатън. Получава световно признание за работата си и престижни награди, сред които стипендия "МакАртър" през 2005 г., а през 2015 г. награда "Медал за изкуство" на Държавния департамент на САЩ.
Тя е избрана единодушно за проекта на BMW от жури, съставено от изтъкнати директори на галерии и музеи.
Мадлен Грийнщайн, директор на Pritzker в Музея за съвременно изкуство в Чикаго и член на това жури, описва Мехрету като "перфектния художник", който да се заеме с BMW Art Car. "От години Джули рисува на скорост и дълго време работи много успешно в мащаб. Сливането на нейната работа с формите на скоростен автомобил е наистина изравняване на съвършенството."
Първият BMW Art Car е нарисуван през 1975 г. от американския скулптор Александър Калдер, след като френският състезател Ерве Пулен вдъхновява идеята. Пулен кара боядисаното от Калдер BMW 3.0 CSL на състезанието в Льо Ман през същата година.
През 1977 г. Рой Лихтенщайн покрива BMW 320 Group 5 с графични ивици и точки; през 1979 г. Анди Уорхол рисува BMW M1 с текстурирани, пастелни мазки.
Първата жена, която се занимава с BMW Art Car, е южноафриканската художничка Естер Махлангу, която през 1991 г. рисува 525i седан.
През 1996 г. Холцер покрива състезателен автомобил BMW Le Mans с надпис "Protect Me From What I Want" ("Защитете ме от това, което искам"), наред с други провокативни фрази.