Дванайсет души бяха ранени, след като полет на Qatar Airways от Доха до Дъблин беше засегнат от турбуленция в неделя. Полетът, който кацна в Дъблин малко преди 13:00 ч. местно време, беше посрещнат от службите за спешна помощ, включително летищната полиция, пожарната и спасителната служба.

Според изявление на летищните власти, цитиранo от CNN, при инцидента са пострадали шестима пътници и шестима членове на екипажа, като осем от тях са били откарани в болница след преглед. В изявлението се посочва, че полет Qatar Airways QR017 е претърпял турбуленция по време на прелитане над Турция.

Този инцидент се случи дни след като 104 пътници бяха ранени, а мъж със сърдечно заболяване загина по време на полет на Singapore Airlines, който също бе засегнат от силна турбуленция.

Полет SQ321 от Лондон до Сингапур се е движил на височина 11 километра във вторник, когато самолетът рязко спада, преди да се издигне отново, според данните от проследяването на полета. След това в продължение на около минута той многократно се е потапял и издигал.

Климатичните промени увеличават случаите на турбуленция?

Всяка година само в САЩ около 65 000 самолета претърпяват умерена турбуленция, а около 5500 се сблъскват със силна такава. Тези цифри обаче може би ще нарастват.

Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в Университета в Рединг, Обединеното кралство, коментира пред CNN през 2022 г., че според него изменението на климата променя турбуленцията. Неговите открития по-късно са потвърдени от наблюдения.

Министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг също твърди, че изменението на климата е един от виновниците за увеличаването на случаите на турбуленция при полетите.

„Реалността е такава, че последиците от изменението на климата вече са налице по отношение на нашия транспорт“, коментира Бутигиг пред CBS в неделя, като прогнозира, че турбуленцията е нещо, което ще продължи да „засяга американските пътници, независимо дали тук или в чужбина“.

„Видяхме това под формата на всичко - от горещи вълни, които статистически дори не би трябвало да са възможни, заплашващи да разтопят кабелите на транзитните системи в северозападната част на Тихия океан, до все по-екстремни сезони на ураганите и индикации, че турбулентността се е увеличила с около 15%. Това означава да оценим всичко, което можем да направим по въпроса“, категоричен е той.

Проучване, публикувано в списание Geophysical Research Letters миналата година, установява, че между 1979 и 2020 г. “турбуленцията на чистия въздух (CAT)”, която е най-тежката и опасна, е станала с 55% по-честа над Северния Атлантик.

„Нашият климат се променя“, казва Бутигиг. „Политиките, технологиите и инфраструктурата ни също трябва да се развиват в съответствие с това.“

Макар че определя смъртоносната турбуленция по време на полета на Singapore Airlines като „много рядка“, той добавя, че „турбуленцията понякога може да се случи неочаквано“.

„Сега има протоколи и модели за неща като това как пилотите, които се сблъскват с турбуленция, могат да уведомят тези, които може да се окажат на пътя ѝ“, казва той. „Но смятам, че трябва непрекъснато да ги преоценяваме с оглед на реалността, че тези неща са все по-чести и по-тежки от преди.“