Колкото по-голяма е една вятърна турбина, толкова повече енергия произвежда – ето защо във вятърните паркове могат да се видят турбини с перки колкото цяло футболно игрище.

Но най-голямото оборудване, което съществува днес, не може да се използва на сушата, тъй като е прекалено голямо, за да бъде доставено по суша, пише FastCompany.

Стартъп, наречен Radia, работи върху потенциално решение: Най-големият самолет, създаван някога, е проектиран специално за пренасяне на перки на турбини до нови вятърни паркове, като дори се движи с устойчиво авиационно гориво.

Използването на гигантски турбини може да помогне за намаляване на цената на енергията.

Освен че генерират повече енергия поради по-голямата си площ, по-голямата височина на перките означава, че те имат по-постоянен достъп до вятъра и могат да работят по-дълго време.

"Комбинацията от тези две неща прави мрежата по-стабилна, цените на енергията по-ниски, а печалбите на собствениците на проектите - по-високи", обяснява основателят на Radia Марк Лундстрьом.

Джеси Дженкинс, професор от Принстън, който консултира компанията, изчислява, че преминаването към най-големите вятърни турбини може да помогне за намаляване на цените на енергията с 16%.

Стартъпът, основан през 2016 г., вече има окончателен дизайн на самолета, казва Лундстрьом.

Доколкото е възможно, той разчита на стандартни компоненти, които вече са в масово производство.

Мащабен модел – 1/42 от окончателния размер, е тестван в аеродинамичен тунел.

Компанията започва да работи с фабрики и доставчици, за да планира производството, което се очаква да започне до края на 2027 г.

Самолетът, дълъг 356 фута, ще има 12 пъти по-голям обем от този на 747. Въпреки това процесът няма да бъде особено ефективен: Най-големите перки са толкова огромни, че ще може да превозва само по една наведнъж.

Те могат да бъдат натоварени от заводи или пристанища; като в момента производителите на вятърни инсталации имат заводи в близост до водата, така че перките да бъдат транспортирани с кораб.

Самолетът може да доставя и по-малки размери, които са трудни за транспортиране по шосе. (При дължина 70 фута е възможно да се поберат четири.)

Когато пристигне във вятърната електроцентрала, самолетът е проектиран да се приземи на сравнително къса 6 000-метрова писта.

Други стартъпи също работят по решения, включително план за 3D отпечатване на перките на вятърните турбини директно на място. Според Лундстрьом, производство на място би било предизвикателство и е по-икономично да се работи с по-големи централизирани фабрики.

Разбира се, възможно е новите вятърни паркове на сушата да продължат да използват по-малки турбини. Но тъй като нуждата от електроенергия бързо нараства - както поради преминаването към по-чисти технологии като електрически превозни средства, така и поради новото търсене от страна на изкуствения интелект, използването на възможно най-големите турбини може да се окаже необходимо, за да се осигури достатъчно енергия.

Radia вече е сключила договор за доставка на турбини за вятърен парк с гигаразмери.

Няма недостиг на търсене, казва Лундстрьом.

"Количеството турбини, които трябва да се изградят през следващите 25 години, за да се доближат до целите от Парижкото споразумение, вероятно ще изисква около 6-7 милиона перки", казва той. "Всяка от тях ще измине 1000 км от завода до парка. Така че, това е голямо логистично предизвикателство и възможност за нас."

Сн. Radia