След две години спад европейският пазар на смартфони се връща към растеж
Samsung си връща първата позиция, а китайските производители разширяват фенската си база на Стария континент
Доставките на смартфони в Европа са се увеличили с 10% на годишна база през първите три месеца на 2024 г., според Counterpoint Research. Но въпреки че двуцифреният ръст след много тримесечия на спад - европейският пазар за последен път отбеляза възход през третото тримесечие на 2021 г. - би трябвало да е повод за празнуване, има една важна уговорка: първото тримесечие на миналата година беше особено слабо и следователно този ръст от 10% може да не е това, което изглежда.
„Европейският пазар показва признаци на възстановяване и доверието на потребителите се подобрява, подпомогнато от някои интересни иновации около изкуствения интелект в устройствата“, казва Ян Стрижак, асоцииран директор в Counterpoint Research, пред Telecoms. „Но все още не сме излезли от гората. Въпреки че очакваме пазарът да нараства с ниски едноцифрени стойности до края на 2024 г., това все още е сравнение с изключително лошата 2023 г. и не очакваме скоро той да се върне към нивата отпреди пандемията.“
Въпреки че Counterpoint не споделя данни за обема, тя отбелязва, че доставките през първото тримесечие в Европа са били „доста под нивото“, достигнато преди COVID-19, и посочва, че през предходното сравнително тримесечие доставките са били най-ниските от повече от десетилетие. Оттук идва и акцентът върху предпазливостта.
Въпреки това растежът си е растеж и това ще бъде облекчение за големите производители на устройства, повечето от които отчитат спад в обема на продажбите си. Според анализаторската компания макроикономическите условия се подобряват, а някои производители са „подмладили“ пазара с нови предложения. По-специално това са Samsung, Xiaomi и Honor.
През първото тримесечие Samsung отбелязва нещо, което от Counterpoint определят като „завръщане към формата“, благодарение на серията Galaxy S24. Като цяло южнокорейският производител отчита ръст на доставките за първи път от последното тримесечие на 2021 г. насам. Пазарният му дял спада с един процентен пункт до 32%, но 7% увеличение на доставките несъмнено ще компенсира това отстъпление. Компанията си връща лидерството на пазара от вече заемащата второ място Apple, която отбелязва спад както в доставките, така и в пазарния си дял през първото тримесечие.
Counterpoint акцентира специално на представянето на Honor, чийто „неумолим марш“ го изстрелва за първи път на пета позиция, изпреварвайки Oppo. През първото тримесечие китайският производител отбелязва 67% ръст на доставките на годишна база. Растежът на Honor се дължи на ръст в Западна Европа, където доставките му се увеличават повече от два пъти.
Други китайски марки като Xiaomi и Realme също се представят добре в Западна Европа, особено в Италия и Испания. Първата от тях изпитва затруднения в Централна и Източна Европа, но Realme се представя силно и там, особено в Турция, Украйна и Унгария. Доставките на Realme в Европа като цяло се увеличават с 59%.
Данните на Counterpoint показват причини за оптимизъм в европейското пространство на смартфоните, но е добре доставчиците да се вслушат в предупреждението на анализаторската компания и да не се увличат прекалено, обобщава в заключение Telecoms.