Apple губи битката за китайския пазар на смартфони
Докато продажбите на iPhone са намалели с 19,1%, тези на моделите на Huawei са скочили с 69,7%
Според нов доклад на компанията за пазарни проучвания Counterpoint Research продажбите на iPhone на Apple в Китай са спаднали рязко през първото тримесечие на тази година, тъй като компанията е била подложена на силна конкуренция от страна на местната марка Huawei.
Данните на Counterpoint сочат, че през първите три месеца на годината продажбите на iPhone са намалели с 19,1%, докато китайският гигант в областта на телекомуникациите и потребителската електроника Huawei е отбелязал оживление в бизнеса си със смартфони. Базираната в Шънджън, Китай, компания е отбелязала скок на продажбите с цели 69,7% през първото тримесечие, твърдят изследователите.
Това се дължи в немалка степен на пускането на пазара на смартфона Mate 60 на Huawei, който е снабден с чип от висок клас, поддържащ 5G мобилна свързаност от следващо поколение.
От 2019 г. САЩ наложиха санкции на Huawei в опит да я спрат от достъп до такава технология, което почти унищожи бизнеса на производителя със смартфони на Huawei. Сега обаче технологичният гигант се завръща. Компанията е четвъртият по големина производител на смартфони в Китай, според Counterpoint, като оказва натиск върху Apple, която се нарежда на трето място.
Акциите на Apple се понижиха леко в предварителната търговия в САЩ във вторник.
"Продажбите на Apple бяха потиснати през тримесечието, тъй като завръщането на Huawei оказа пряко влияние върху iPhone в премиум сегмента", коментира пред CNBC Иван Лам, старши анализатор в Counterpoint Research. "Освен това търсенето на нови устройства от Apple е леко потиснато в сравнение с предходните години."
Лам намеква, че производителят на iPhone все още може да възстанови позициите си в Китай, ако заложи на нови цветови варианти на флагманските си устройства, предприеме агресивни отстъпки и въведе нови функции с изкуствен интелект, които се очаква да бъдат представени на предстоящата Световна конференция за разработчици през юни.
"Това има потенциала да премести иглата значително в по-дългосрочен план", казва той.
Перспективи за смартфон индустрията в Китай
Като цяло продажбите на смартфони в Китай – най-големият пазар в света, са нараснали с 1,5% на годишна база през първите три месеца на годината, отбелязвайки второто тримесечие на положителен растеж за индустрията. Counterpoint очаква нисък едноцифрен годишен ръст за китайския пазар на смартфони през 2024 г., като очаква функциите на изкуствения интелект, вградени в телефоните на китайските производители на смартфони, да стимулират подновеното търсене на нови модели.
Китайските производители на устройства Xiaomi и Oppo интегрираха в последните си флагмански телефони процесора Snapdragon 8 Gen 3 на Qualcomm, който е предназначен именно за приложения с изкуствен интелект. Междувременно подразделението на Huawei Honor показа в последния си флагмански смартфон Magic 6 Pro функция за проследяване на погледа с помощта на AI, която позволява на потребителя да управлява автомобил с помощта на очите си.
Китайските компании за смартфони вероятно ще започнат да включват нови постижения на AI в своите телефони от среден ценови клас в бъдеще, смятат от Counterpoint.