Лятото тепърва започва, но в киноиндустрията се чуват гласове, че вече се е превърнало в разгромна стихия – точно в сезона, когато всеки излет може да бъде провален от проливен дъжд.

За да се придържаме към метафората за времето, гръмотевиците започнаха в началото на май, когато публиката не наводни салоните, за да гледа Райън Гослинг и Емили Блънт в The Fall Guy.

Но небесата се разтвориха миналия уикенд, когато Furiosa: A Mad Max Saga и The Garfield Movie се оказаха търговски разочарования на националния празник Memorial Day в САЩ.

Продукциите оглавиха боксофиса, но спечелиха съответно 32 млн. и 31,1 млн. долара за четиридневния период. Това е катастрофално в сравнение с миналата година, когато „Малката русалка“ беше начело същия уикенд с приходи от 118 млн. долара, припомня BBC.

Всъщност, скромните приходи в кината постигнаха най-лошия боксофис уикенд за празника от почти 30 години. Като цяло продажбите на билети в САЩ и Канада са с 22% надолу на годишна база, според данните на Comscore.

През следващите месеци потенциалните блокбъстъри, включват Bad Boys: Ride or Die, Inside Out 2, A Quiet Place: Day One и Twisters, а от всички лъха усещане на „ще изчакам, докато се появи в стрийминг“.

Голямата звезда, с която могат да се похвалят, е Уил Смит, който в момента е известен най-вече с шамара за Крис Рок на Оскарите миналата година.

A Quiet Place: Day One е третата част от хорър франчайза и първата, която не е режисирана от Джон Красински, така че едва ли изглежда от съществено значение.

Филмът за ужаса от торнадо Twisters е свързан по неясен начин с Twister, който беше голям успех през 1996 г., но не е такъв, който да плаче за продължение.

Райън Рейнолдс и Хю Джакман могат да спасят положението с Deadpool през юли, но иначе в тази група от ненужни продължения и предистории липсва нещо, което бихме могли да наречем задължително за гледане.

Липсва и филм, който да се превърне в събитие - и това донякъде може би е резултат от стачките на актьорите и сценаристите в Холивуд, отбелязва BBC.

Но не само стачките са виновни за постното лято. Стрийминг платформите също имат роля в това.

Сериалите с герои от „Междузвездни войни“, „Властелинът на пръстените“ и филмовата вселена на Marvel предоставиха бляскаво развлечение на зрителите, което беше запазена територия на кината.

След пандемията е необходимо нещо специално, за да се върне публиката в местния мултиплекс, а филми като Furiosa (филм за Лудия Макс без Лудия Макс) и The Fall Guy (spin-off на полузабравен телевизионен сериал от 80-те) просто не изглеждат достатъчно специални.

Междувременно повечето от най-големите холивудски блокбъстъри са изчерпани.

Нов филм по „Междузвездни войни“ не е имало отдавна в една далечна галактика - поне от 2019 г. Филмовата вселена на Marvel официално продължава, но провалът на едноименното заглавие през ноември се почувства като край на една ера. Няма и следа от продължение на „Спайдърмен“, който излезе през декември 2021 г. Това, което ни остава за момента, са „Годзила“, „Кинг Конг“ и „Планетата на маймуните“, но може ли някой да назове главните герои в тези франчайзи?

Мащабът на кризата в Холивуд беше прикрит от световния успех на Барби и Опенхаймер миналото лято. Но още тогава беше очевидно, че Барбенхаймер е по-скоро епизод, отколкото дългосрочно решение на проблемите. В крайна сметка това бяха два рискови проекта, които получиха изключителен рекламен тласък от мем, който подтикваше публиката да гледа двата филма един след друг.

Феноменът беше забавен, но ако условието да се напълнят салоните изисква неповторими обстоятелства като тези, това не може да се приеме като положително за индустрията.

Това не означава, че блокбъстъри повеч няма да има. Marvel и DC се надяват, че „Капитан Америка“ и „Супермен“ ще преодолеят умората от супергероите, когато излязат на екран догодина.

Но не можем да не признаем, че ситуацията се е променила или казано иначе: Холивуд е посял вятъра и сега жъне вихрушката.