Докато България изостава сериозно в общия процент от населението с базови дигитални умения, последният доклад на компанията за подбор на персонал в Европа – Grafton, сочи, че в страната ни 28,9% от специалистите по информационни и комуникационни технологии (ИКТ) през 2022 г. са жени. Това е най-високият дял сред държавите-членки на ЕС и тази тенденция на интерес на жените към инженерните и технологичните науки трябва да бъде активно стимулирана, казва Жанет Захариева, главен съветник на УС на Vivacom.

Въпреки тази благоприятна за България класация, едно от най-големите предизвикателства пред страната ни се оказва именно включването на жените във висококвалифицирани специалности.

„За да бъде страната ни конкурентноспособна в привличането на инвестиции в иновации, жените трябва да имат равни възможности за реализация, тъй като те съставляват половината от пазара на труда. Важно е активно и последователно да говорим по тази тема, за да постигнем трайна позитивна промяна в обществените нагласи и да преодолеем остарелите стереотипи за мястото на жената в съвременния свят“, коментира Захариева.

Докладът Grafton акцентира и върху факта, че търсенето на технологични таланти ще продължи и през тази година, като най-желаните работни места се влияят от развитието на технологиите, дигитализацията и от устойчивостта в компаниите. Все критерии, на които иновативна компания като Vivacom не само отговаря, но е готова и да предава опит и знания към следващите поколения.

Захариева вече 14 години е част от компания Vivacom, която от години интегрира целенасочена политика на многообразието и приобщаването (Diversity and Inclusion - D&I, бел. Ред.). Според нея способностите на служителите и мотивацията им за надграждане на уменията определят развитието им.

„Във Vivacom 44% от ръководните позиции се заемат от жени, а съотношението между мъже и жени в компанията е съответно 58% към 42%“, обяснява Захариева и допълва, че в две от техническите дирекции във Vivacom - Предоставяне и поддръжка на услуги и Информационни технологии - жените на ключови мениджърски позиции са съответно 22% и 43%.

Захариева е един от посланиците на проекта „Жените в технологиите“ – съвместна програма на „Хуауей Технолоджис България“ и Министерството на труда и социалната политика. Основната цел на програмата е да разгърне потенциала на жените като им помогне да придобият базови дигитални умения или да повишат компетенциите си в тази област. За нея призванието на новите комуникационни технологии е да свързват хората, а не да ги разделят и да задълбочават неравенствата. Това е политика, която е дълбоко вкоренена и в корпоративната стратегия и етичен кодекс на Vivacom.Миналата година компанията се присъедини и към Хартата на многообразието в България.

„Интересът към програмата е огромен, казва Захариева – „Записали са се повече от 600 жени на възраст между 18 и 78 години. Те са успели да преодолеят себе си, да излязат от зоната си на комфорт и да се захванат с материя, която им е непозната. Изисква се кураж да признаеш дефицитите си и да предприeмеш действия за преодоляването им.“