Глобалната аудитория е все по-подозрителна към новините, генерирани от AI
Опасенията за фалшиво новинарско онлайн съдържание са се увеличили с 3% в сравнение с 2023 г.
Доклад, публикуван от Института за изследване на журналистиката на Reuters, установява, че глобалните опасения относно използването на изкуствен интелект (AI) в производството на новини и дезинформацията нарастват. Това поставя нови предизвикателства пред редакциите, които вече се затрудняват да привлекат аудиторията.
Публикуваният в понеделник годишен доклад на института за цифровите новини, който тази година се основава на проучвания сред близо 100 000 души в 47 държави, предлага картина на предизвикателствата, пред които са изправени новинарските медии при стремежа им към вдигане на приходите и поддържането на бизнеса.
Новинарските редакции в световен мащаб работят за справяне с новото предизвикателство на генеративния изкуствен интелект, тъй като технологични гиганти и стартъпи като Google и OpenAI изграждат все повече инструменти, които могат да предлагат обобщения на информация и да изсмукват трафика от техните уебсайтове. Все пак докладът установява, че потребителите остават подозрителни към използването на изкуствен интелект за създаване на новинарско съдържание, особено за чувствителни теми като политиката.
Според него 52% от респондентите в САЩ и 63% от респондентите в Обединеното кралство заявяват, че не биха се чувствали комфортно от новини, създадени предимно с помощта на AI. В доклада са анкетирани по 2000 души във всяка от страните, като се отбелязва, че респондентите се чувстват по-комфортно с употребата на технологията за повишаване на ефективността на работата на журналистите.
"Беше изненадващо да видим нивото на подозрителност", казва Ник Нюман, старши научен сътрудник в Reuters Institute и водещ автор на доклада за цифровите новини. "Хората като цяло изразяват опасения какво може да се случи с надеждността на съдържанието и доверието в него."
Опасенията за фалшиво новинарско съдържание онлайн са се увеличили с три процентни пункта в сравнение с миналата година, като 59% от анкетираните са заявили, че са притеснени от това. Този показател е по-висок в Южна Африка и САЩ - съответно 81% и 72%, тъй като и в двата региона тази година се провеждат избори, се казва в доклада.
Друго предизвикателство, пред което са изправени новинарските организации, е общото нежелание на аудиторията да плаща за абонамент за новини. След известен ръст по време на пандемията, 17% от респондентите в 20 държави са заявили, че плащат за онлайн новини към днешна дата, което е непроменен показател през последните три години, става ясно още от доклада. Едновременно с това 46% от американските респонденти са плащали по-малко от пълната цена за абонамента си заради различни намаления и промоции.
Обръщане към алтернативи
Информационните инфлуенсъри играят по-голяма роля от основните медийни организации в предоставянето на новини на потребителите на популярни онлайн платформи като TikTok. В проучване, проведено сред повече от 5600 потребители на социалната мрежа, които заявяват, че използват приложението за новини, 57% добавят, че обръщат внимание предимно на отделни личности, в сравнение с 34%, които посочват, че следят предимно журналисти или новинарски брандове.
Резултатите показват, че новинарските редакции трябва да изградят директна връзка с аудиторията си, като същевременно "използват стратегически платформите, за да се свържат с хора, които са по-трудни за достигане, като по-младата аудитория", казва Нюман и добавя: "Виждаме, че тези инфлуенсъри играят все по-голяма роля в платформите."
Витус "V" Спехар, създател на съдържание за TikTok с 3,1 млн. последователи, е едно от лицата на тази тенденция. Спехар става известен с уникалния си стил да предава най-актуалните заглавия за деня, докато лежи на пода под бюрото си. Преди време той казва пред Reuters, че този му подход има за цел да предложи различна гледна точка към текущите събития и да контрастира с традиционния водещ на новини, който седи на бюро.
Digital News Report също провежда проучване сред потребители в САЩ, Обединеното кралство, Франция, Аржентина и Бразилия, като иска от тях да посочат до три основни или алтернативни акаунта, които следят за новини. Първите 10, посочени от респондентите в САЩ, са най-известни с това, че предлагат политически коментари, а не оригинални новини. Сред тези личности са Тъкър Карлсън, бивш водещ на Fox News, Джо Роугън, който е водещ на най-популярния подкаст в Spotify, и Дейвид Пакман, прогресивен радиоводещ.