Volkswagen може да затвори завода си в Брюксел
Причината за това е слабото търсене на електрически превозни средства, което удря Audi
Във вторник Volkswagen предупреди, че може да затвори завода на луксозната си марка Audi в Брюксел поради резкия спад в търсенето на електрически автомобили от висок клас, който засегна най-големия автомобилен производител в Европа и го принуди да намали целта си за маржове за текущата година.
Volkswagen не е затварял завод от 1988 г., когато преустанови работата на своя фабрика в Уестморланд, Алабама. Последният ръководител на бранда, който заплаши със закриване на заводи в Европа, се оттегли месеци след като го направи.
Производителите на автомобили бяха силно засегнати от по-ниското от очакваното търсене на електрически превозни средства, след като инвестираха много в капацитет и технологично развитие, а Audi предупреди по-рано тази година, че продажбите му ще намалеят през 2024 г., тъй като работи върху въвеждането на нови модели, като същевременно намалява разходите.
Volkswagen заяви, че разходите за намиране на алтернативна употреба на завода в Брюксел или неговото затваряне, както и други непланирани харчове, ще окажат въздействие в размер на до 2,6 млрд. евро през финансовата 2024 г. Компанията понижи прогнозата си за оперативната възвръщаемост от 7-7,5% на 6,5-7%, което накара компанията майка Porsche SE, която притежава малко под една трета от Volkswagen AG, но държи по-голямата част от правата на глас, да намали прогнозата си за приходите до 3,5-5,5 млрд. евро. След новината котираните във Франкфурт акции на Volkswagen и Porsche SE се понижиха съответно с 1,7% и 2,1%.
Търсенето на пуснатия през 2018 г. Audi Q8 e-tron рязко спадна и автомобилният производител обмисля да прекрати изцяло производството му, като според източник на Reuters, близък до компанията, това може да се случи през 2025 г.
Дългогодишни предизвикателства
Заводът в Брюксел, който е произвел около 50 000 автомобила през миналата година, е изправен и пред "дългогодишни структурни предизвикателства", включително трудности при промяната на разположението му поради близостта до града и високите логистични разходи. Сега се очаква да започне процес на консултации, за да се намерят алтернативни решения за производството, в което работят около 3000 души.
"Това може да включва прекратяване на дейността, ако не бъде намерена алтернатива", се казва в изявлението на Audi.
Оперативната печалба на Volkswagen за първото тримесечие е намаляла с 20%, отчасти възпрепятствана от забавянето на доставките в Audi, след като през февруари заводът в Брюксел затвори за две седмици поради недостиг на компоненти. По това време говорител заяви, че Audi анализира варианти за това какво може да се произвежда там.
"Представителите на работниците и служителите на Audi AG призовават за перспектива за бъдещето на завода и на нашите колеги в Брюксел. Ръководството на Audi трябва да поеме отговорността за него", категорична е Рита Бек, говорител на комитета Audi в Европейския работнически съвет на VW Group.
Сред другите непланирани разходи, които натежават на Volkswagen Group, са загубите от валутни курсове заради деконсолидацията на Volkswagen Bank Rus в подразделението за финансови услуги и планираното закриване на бизнеса с газови турбини на дъщерното дружество MAN Energy Solutions.