САЩ взимат на мушка и китайския софтуер за автономни и свързани автомобили
Белият дом се очаква да забрани тестването на китайски AV по американските пътища до седмици
През следващите седмици Министерството на търговията на САЩ се очаква да предложи забрана за използване на китайски софтуер в автономни и свързани автомобили, твърдят източници на Reuters, запознати с въпроса. Администрацията на Байдън планира да предложи правило, което да направи невъзможно използването на китайски софтуер в превозните средства с ниво на автоматизация 3 и по-високо, което би довело до забрана на тестването на автономни превозни средства, произведени от китайски компании, по американските пътища. Очаква се администрацията да предложи и забрана на превозни средства с разработени в Китай модули за усъвършенствани способности за безжична комуникация.
Съгласно предложението производителите на автомобили и доставчиците ще трябва да проверяват дали който и да е от техните софтуери за свързани превозни средства или усъвършенствани автономни коли не е разработен в "чуждестранна организация, пораждаща безпокойство" като тези, идващи от Китай.
Миналия месец Министерството на търговията на САЩ обяви, че планира да публикува предложения за правила за свързаните превозни средства през август и очаква да наложи ограничения за някои софтуери, произведени в Китай и други държави, считани за противници.
Помолен за коментар от информационната агенция, говорител на Министерството на търговията заявява в неделя, че институцията "е загрижена за рисковете за националната сигурност, идващи от технологиите в свързаните превозни средства".
“Бюрото за промишленост и сигурност на министерството ще издаде предложение за правило, което ще се съсредоточи върху конкретни системи в превозното средство, пораждащи безпокойство. Индустрията също ще има възможност да прегледа предложеното правило и да представи коментари", казва той.
Говорител на китайското посолство във Вашингтон, от своя страна, заявява, че електрическите превозни средства са глобализирана индустрия.
"Само разделението на труда и сътрудничеството могат да донесат взаимни ползи и само честната конкуренция може да доведе до технологичен напредък", посочва той и добавя, че "Китай настоятелно призовава САЩ сериозно да спазват пазарните принципи и правилата на международната търговия и да създадат равни условия за компаниите от всички държави”, добавяйки, че “Китай твърдо ще защитава законните си права и интереси."
“В сряда Белият дом и Държавният департамент бяха домакини на среща със съюзници и лидери от индустрията за съвместно разглеждане на рисковете за националната сигурност, идващи от свързаните превозни средства", разкриват още източниците на Reuters от департамента.
В срещата са участвали служители от САЩ, Австралия, Канада, Европейския съюз, Германия, Индия, Япония, Южна Корея, Испания и Обединеното кралство, които "обмениха мнения относно рисковете за данните и киберсигурността, свързани със свързаните превозни средства и някои компоненти".
Известно още като условна автоматизация на шофирането, ниво 3 включва технология, която позволява на водачите да се занимават с различни дейности, докато са зад волана, като например гледане на филми или използване на смартфони, но само при ограничени условия.
През ноември група американски законодатели изразиха загриженост относно китайските компании, които събират и обработват чувствителни данни по време на тестването на автономни превозни средства в САЩ, и зададоха въпроси на 10 големи компании, сред които Baidu, Nio, WeRide, Didi, Xpeng, Inceptio, Pony.ai, AutoX, Deeproute.ai и Qcraft. В писмата си групата заявява, че през 12-те месеца, приключили през ноември 2022 г., китайските компании за автономни превозни средства (AV) са извършили тестове на повече от 724 205 километра в Калифорния.
През юли 2023 г. министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг също разкри, че министерството му има опасения относно националната сигурност на китайските AV компании в Съединените щати. Администрацията е обезпокоена от това, че те използват системата за наблюдение на водача, за да подслушват или записват разговорите на пътниците или да поемат контрола над самото превозно средство.
"Рисковете за националната сигурност са доста значителни", посочи през май министърът на търговията Джина Реймондо. "Решихме да предприемем действия, защото това са наистина сериозни неща."