Лари Елисън: Лидерът за $200 милиарда, насочил Оracle към ахилесовата пета на AI
В бизнес, в който размерът наистина има значение, Oracle се изправя срещу компании с ненадминати ресурси и добре развит опит в управлението на центрове за данни
Доскоро изглеждаше, че пазарът на облачни изчисления е блокиран. Само на три американски компании - Amazon, Microsoft и Google - се падат почти две трети от бизнеса с инфраструктура в облака, като те продават компютърни услуги на клиенти, които вече не искат да поддържат собствени центрове за данни.
Както и много други неща в технологичната индустрия, генеративният изкуствен интелект предизвика преосмисляне, пише технологичният експерт на Financial Times Ричард Уотърс. Ново поколение конкуренти в облака намериха поле за изява с внезапния скок в търсенето на огромна изчислителна мощност за обучение и работа с най-новите AI модели.
Въпросът сега е дали те ще могат да се възползват от тази вълна, за да достигнат значителен мащаб - или това е само краткосрочно откритие, причинено от недостига на чипове, заедно с ненаситната нужда на фондовия пазар да намери още победители.
Добър пример е възраждането на производителя на софтуер за бази данни Oracle като компания за облачна инфраструктура. Акциите на компанията скочиха с 15%, след като тя отчете приходите си тази седмица, и са се повишили с 90% от началото на миналата година. Така 80-годишният основател Лари Елисън, пионер от по-ранната технологична епоха, е на косъм от това да изпревари Джеф Безос и да стане вторият най-богат човек в света с нетно богатство от 196 млрд. долара, според Forbes.
В продължение на години Oracle изглеждаше щастлива да заеме по-задно място в най-важната промяна в света на ИТ. Тя прехвърли бизнес приложенията си в облака, но вместо да се впусне изцяло, вложи парите си в обратно изкупуване на акции (и тъй като броят на акциите ѝ се срина през десетилетието до 2021 г., личният дял на Елисън в компанията скочи от 22% на 42%).
И накрая, Oracle изглежда е разбрала за облака. Но дали наистина е възможно да се присъединиш към компютърната революция с десетилетие и половина закъснение и да очакваш да бъдеш сериозен претендент? В бизнес, в който размерът наистина има значение, тя се изправя срещу компании с ненадминати ресурси и добре развит опит в управлението на центрове за данни.
Част от новите усилия на Oracle включват разполагането на собствени сървъри, на които се изпълнява софтуерът за бази данни, в центровете на други компании, работещи в областта на облачните услуги. Това улеснява клиентите при свързването на техните данни и приложения в различни облаци - логичен ход, който тази седмица бе увенчан със съюз с основния конкурент Amazon Web Services.
Но няма съмнение къде се крият наистина големите възможности. Тази седмица Елисън прогнозира, че обучението на най-усъвършенстваните модели с изкуствен интелект скоро ще струва по 100 млрд. долара за брой, което ще доведе до огромен пазар, доминиран от шепа компании.
Той не е единствен, който вярва, че превръщането в стратегически доставчик на тези AI гиганти е възможност, която се открива веднъж на поколение на пазара на облачни услуги. Главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг обича да говори за „фабриките за изкуствен интелект“, необходими за захранване на бума.
Като знак за ранния успех на Oracle, почти целият ръст през това тримесечие идва от облачната инфраструктура, въпреки че тя все още съставлява само 17% от общите приходи.
Все пак огромна пропаст все още я дели от гигантите в облака. Нейните 2,2 млрд. долара приходи от този бизнес са чувстително по-малки от 26-те млрд. долара, отчетени от Amazon Web Services. В същото време капиталовите разходи на компанията са нищожни в сравнение с бързо растящите инвестиции на най-големите технологични предприятия.
Сумата от 2,3 млрд. долара, похарчена за изграждане на центрове за данни през това тримесечие, е по-малка от 19-те млрд. долара, които Microsoft влага в нови съоръжения и оборудване.
Засега недостигът на графични процесори на Nvidia създава възможност, тъй като дори най-големите играчи се стремят да прехвърлят част от нуждите си от изчисления с изкуствен интелект на други компании със свободен капацитет.
Някои от AI функциите в търсачката Bing на Microsoft вече работят в облака на Oracle, а близкият партньор на Microsoft OpenAI също е прехвърлил част от работата по обучението на своите модели към компанията на Елисън.
Въпросът какво ще се случи, когато предлагането на чипове настигне търсенето, е отворен. Освен това някои от най-големите компании за изкуствен интелект виждат във вертикалната интеграция, т.е. в това, че моделите им работят на собствен хардуер, важно стратегическо предимство.
Илон Мъск наскоро се отказа от Oracle, когато ставаше въпрос за изграждането на следващия гигантски GPU клъстер за xAI, заявявайки, че опитът в областта на хардуера е основно умение, което неговия стартъп трябва да развие за себе си.
Компании като Oracle все още твърдят, че по-късната поява в бизнеса и проектирането на специализирани центрове за данни им е дало предимство пред по-старите съоръжения на облачните гиганти. Ако AI еуфорията отмине или поне отслабне, това твърдение може да бъде поставено под въпрос.