Все повече компании за финансови услуги изтъкват предимствата на изкуствения интелект (AI), когато става въпрос за повишаване на производителността и цялостната оперативна ефективност.

Въпреки смелите изявления обаче, много компании не успяват да постигнат осезаеми резултати, контрира Едуард Джей Ахтнер, ръководител на проектите за генеративен изкуствен интелект (GenAI) в британския банков гигант HSBC.

„Честно казано, има много „театър на успеха“, казва Ахтнер по време на CogX Global Leadership Summit, цитиран от CNBC. „Трябва да бъдем много клинично точни по отношение на това, което избираме да правим, и къде да го правим“.

Ахтнер очертава как 150-годишната кредитна институция е възприела изкуствения интелект, след като ChatGPT - популярният чатбот с изкуствен интелект на подкрепения от Microsoft стартъп OpenAI - се появява на сцената през ноември 2022.

Ръководителят на HSBC посочва, че банката има повече от 550 случая на употреба в своите бизнес линии и функции, свързани с AI - от борба с прането на пари и измамите с помощта на инструменти за машинно обучение до подпомагане на служителите с познания с по-нови генеративни системи за AI.

Един от примерите, които дава той, е партньорството на HSBC с Google, свързано с използването на AI технологии за борба с прането на пари и намаляване на измамите. Това сътрудничество е в сила от няколко години, но генеративната форма на технологията е част от него от съвсем наскоро.

„Когато става въпрос за генеративен изкуствен интелект, трябва ясно да го разграничим от другите видове изкуствен интелект”, казва Ахтнер. „Към него подхождаме по различен начин. Въпреки че той представлява невероятна потенциална възможност за повишаване на производителността, също така носи различен вид риск.“

Коментарите на Ахтнер идват в момент, когато други фигури в сектора на финансовите услуги - особено лидери на стартиращи компании - правят смели изявления за нивото на цялостно повишаване на ефективността и намаляване на разходите, които виждат в резултат на инвестициите в AI.

Компанията Klarna например твърди, че се възползва от предимствата на AI, за да компенсира загубата на производителност в резултат на намаляването на работната сила, когато напускат служители. Тя е замразила наемането и с помощта на технологията е намалила общия брой на служителите си от 5 000 на 3 800 - приблизително 24% по-малко. Главният изпълнителен директор Себастиан Семиатковски се стреми да продължи да намалява броя на служителите си до 2000 души.

Ранил Ботежу, главен директор „Данни и анализи“ в Lloyds, посочва три основни случая на използване, които кредиторът вижда по отношение на AI: автоматизиране на бекофис функции като кодиране и инженерна документация, подпомагане на екипите по продажби и отговори на клиентски запитвания.

По думите му Lloyds „действа предпазливо“, когато става въпрос за излагане на клиентите на банката на комуникация с GenAI инструменти.

„Искаме да си създадем предпазни мерки, преди да започнем да ги използваме широко“, обяснява той, добавяйки, че банките използват изкуствен интелект и машинно обучение от около 15 или 20 години.

Но GenAI, казва Ботежу, е по-начинаеща технология. Lloyds все по-често мисли как да разшири мащаба ѝ - но „като използваме настоящите рамки и инфраструктура, с които разполагаме, а не като преместваме значително иглата”.

Коментарите на Ботежу и Ахтнер съвпадат с това, което други лидери в областта на изкуствения интелект във финансовите услуги са казвали по-рано. В разговор със CNBC миналата седмица Бахадир Йълмаз, главен анализатор на ING, посочва, че е малко вероятно AI да бъде толкова разрушителен, колкото предполагат компании като Klarna с публичните си послания.

„Виждаме същия потенциал, който те виждат“, казва Йълмаз. „Просто тонът на комуникацията е малко по-различен.“

По думите му ING използва AI предимно в своите глобални центрове за контакт и вътрешно за софтуерно инженерство.

„Не е необходимо да бъдем възприемани като банка, управлявана от AI“, категоричен е той, като добавя, че при много процеси кредиторите дори няма да се нуждаят от технологията за решаване на определени проблеми. „Той е наистина мощен инструмент. Той е много разрушителен. Но не е задължително да казваме, че го слагаме като сос на всички ястия“.

Йохан Тярнберг, главен изпълнителен директор на шведската компания за онлайн плащания Trustly, пък казва, че AI „всъщност ще бъде един от най-големите технологични лостове в сферата на разплащанията“. Но дори и при това положение той отбеляза, че компанията му се фокусира повече върху „основите на AI“, отколкото върху трансформиращи промени, като например обслужването на клиенти с помощта на технологията.

Една от областите, в които Trustly се стреми да подобри обслужването на клиентите с помощта на AI, са абонаментите. Стартъпът работи по „интелигентен механизъм за таксуване“, който има за цел да определи най-доброто време за банката да приеме плащане от потребител на абонаментна платформа въз основа на неговата историческа финансова активност.

Trustly наблюдава подобрена ефективност с близо 5-10% в резултат на внедряването на AI в своята организация.