Докато почти всеки автомобилен производител в света днес развива концепцията за електромобили, компаниите за изцяло електрически картинги се броят на пръсти. Една от тях е българската Kinetik Automotive.

Създадена през 2016 г. като хоби проект на основателя ѝ Тедосий Теодосиев, тя си поставя амбициозната цел да създаде първата българска изцяло електрическа спортна кола за пилотиране на писта. И на бял свят се появява концепцията Kinetik 07.

Kinetik 07, Porsche и най-бързият електрически картинг в света

„Да създадеш един автомобил не е лесна работа. Основните трудности са намирането на база и решението дали ще използваш вече готово шаси. В случая с електрическия автомобил Kinetik 07 ние използвахме проект на шаси от Caterham, което екипът сам изработи, тъй като всички проекти и чертежи на Caterham са отворени и публично достъпни", разказва ми Георги Нанев, мениджър бизнес развитие в компанията, който преди това има дълъг опит в стартъп за eVTOL дронове.

Екипът взима това решение, за да отговори на едно основно предизвикателство – различните пазари имат различни изисквания от гледна точка на разрешителния режим.

Не така стоят нещата обаче, когато Kinetik Automotive се захваща със следващия си проект. Вече натрупал опит и експертиза, екипът решава да подходи по различен начин.

Георги Нанев, мениджър бизнес развитие на Kinetik Automotive, и Пресиян Теодосиев, CTO на компанията.

„Разликата между бензиновия и електрическия автомобил не е малка, същото е и с картинга. Електрическите модели са по-тежки от бензиновите, но пък мощността идва мигновено, а в тези спортове хилядните са от огромно значение“, продължава да разказва Георги Нанев.

Затова Kinetik Automotive създава проект за собствени шасита, които впоследствие са произведени от бутиковата италианска компания Maranello по предварително зададени изисквания и спецификации . Те са съобразени с идеята за създаване на изцяло електрически задвижван картинг. Така се появява най-лекият и бърз модел в света, достигащ скорости до 167 км/ч.

След него идва ред на уникална платформа за професионална състезателна телеметрия. Тя предоставя в реално време цялата информация, от която се нуждае един професионален пилот, за да усъвършенства уменията си.

Но това далеч не е всичко, с което се занимава компанията. Наред със спортната кола и картинга, тя разширява бизнес модела си, базиран на електрическото задвижване, в още една посока. От една страна, Kinetik Automotive предлага екстериорен и интериорен редизайн на Porsche, а от друга – превръщането на моделите с ДВГ на култовия германски автомобилен производител в електромобили. С помощта на иновативните технологии и бивши дизайнери от Nissan, Renault и Infinity, и след успешно преминати всички необходими тестове, електрическите конверсии на Kinetik вече може легално да бъдат управлявани по пътищата и да ни пренесат в една незабравима комбинацията между класика и бъдеще.

Вдъхновен от тези успехи, екипът решава да сподели знанията си. Така се ражда STEM програмата EduKartGo.

Направи си сам електрически картинг

Програмата EduKartGo е насочена към учениците между 8 и 12 клас, като им предоставя възможност сами да построят свой собствен електрически картинг. Комплектът се доставя в разглобен вид и се предлага с всички необходими части и инструменти за неговото сглобяване.

За целта от Kinetik Automotive предоставят видео с инструкции, както и набор от уроци в различни дисциплини. Те включват електроника, механика, софтуерно и хардуерно програмиране, 3D принтиране и моделиране, зелена мобилност, графичен дизайн и визуални изкуства.

„Идеята ни е да сблъскаме учениците не само със суха теория, но и с практика. В училище обикновено се учи суха теория – Идеята ни е да пречупим сухата теория през призмата на интересен проект с практическа насоченост какъвто е сглобяването на електрически картинг.

Това дава възможност и на учителите по-отделните предмети да използват EduKartGo като платформа, да преподават свои уроци - например учителя по физика да обясни понятия като електромагнитни сили чрез електромотора на edukartgo, или учителя по Химия да разкаже за химични процеси в батериите, отново пречупено през призмата на EduKartGo, споделя Георги Нанев.

За да се сдобие едно училище с картинг комплекта, не се изисква нищо специално. Просто директорът трябва да позволи и да се намери помещение, в което да се разположи STEM програмата.

„Това ни е първата година и вече имаме 9 училища, заявили комплектите си. Умишлено заложихме те да бъдат максимум 10, защото искаме да получим обратна връзка от учители и ученици дали им харесва и какво може да се подобри в програмата. Като цяло Интересът е много голям, но се навлиза трудно заради множество бюрократични препятствия“, добавя мениджърът бизнес развитие на Kinetik Automotive.

Накрая на учебната година компанията планира да организира състезание със сглобените картинги, за да могат екипите да премерят сили с това, което са направили.

Бъдещо развитие на проектите

В бъдеще Kinetik Automotive се фокусира както върху развитието на проекта си за Restomods на Porsche, така и върху идеята за създаване на академия за подготовка на съзтезатели за Formula E.

За EduKartGo пък компанията се стреми до 2026 г. да въведе възможности за добавена реалност (АR) под формата на AR тагове и очила.

„Новото поколение се отегчава много бързо. Затова ние подехме инициатива да измислим как да даваме на учениците информацията по-бързо. Чрез AR стикери, когато те погледнат двигателя на кратинга с AR очила, чрез камера на мобилен телефон или таблет, ще могат да видят как той работи, какво се случва с плюсовете и минусите, как са подредени магнитите. Същото ще бъде и с батериите – колко бързо се разреждат и зареждат, какви частици има в тях. Цялата информация ще може да бъде видяна във “въздуха“, чрез технологии за добавена реалност", споделя Георги Нанев, а в заключение добавя:

„Ако в училищата има повече подобни проекти, които обединяват образованието с нещо, което вдъхновява и може да се превърне в страст, това ще даде на младежите полезна житейска посока, в която да вървят“.