2024 година донесе със себе си интригуващи движения в музикалната индустрия, като кънтрито изненадващо беше център на вниманието за някои от най-големите поп звезди.

Всичко започна с албума Cowboy Carter на Бионсе, а Пост Малоун последва с F-1 Trillion. Тази нова вълна донесе успех на изпълнители като Шабузи и Даша, които до момента не бяха особено популярни, пише The Guardian. В същото време Зейн Малик разчиташе на продуцент от Нешвил, а Лана Дел Рей обяви предстоящ албум с типичния за нея аромат на кънтри.

Тази година хвърли светлина и върху някои нови имена. Най-забележителен е възходът на Чапел Роан, която след години на упорит труд и разочарования успява да покори класациите.

Дебютният ѝ албум The Rise and Fall of a Midwest Princess първоначално излиза през 2023 г. без особен отзвук, а една от най-популярните ѝ песни днес, Pink Pony Club, е пусната преди четири години.

Подобно на Сабрина Карпентър, чийто албум Short N’ Sweet постига огромен успех през 2024 г., Роан имаше достатъчно време да намери своя уникален стил и да го представи по най-автентичен и непринуден начин.

Поп музиката през 2024 г. бе белязана от три грандиозни събития, които доминираха не само в музиката, но и в социалните мрежи.

Eras на Тейлър Суифт: Турнето, което пренаписа историята

Турнето Eras на Тейлър Суифт започна годината с хвалебствия, че е „по-голямо от тези на Beatles и Thriller“, според Фийби Бриджърс.

До края на 2024 г. то стана най-доходоносното в историята, превръщайки Суифт в милиардер. Когато турнето стигна до Великобритания през лятото, то стана неизбежна тема не само в социалните мрежи, но и в масовите медии.

Brat Summer: Чарли XCX зададе тона

Чарли XCX разтърси света със своя албум Brat, а феновете му дори обявиха 2024 г. за „Brat Summer“.

Концепцията за „brat“ завладя културния свят, като дори се появи в изборните кампании в САЩ и на страниците на National Geographic, които нарекоха исторически личности като Клеопатра и Лукреция Борджия „доста brat“.

Завръщането на Oasis

Групата Oasis обяви, че се събира през 2025 г. със световно турне. Това предизвика вълна от емоции. Носталгия по 90-те, дебати за високите цени на билетите и ентусиазъм от страна на тийнейджъри, които дори не са били родени по време на златните години на групата, завладяха общественото пространство.

Може да прозвучи странно, но събирането на братята Галахър от Oasis може да се разглежда като част от феномена „Brat“.

Песни като Cigarettes and Alcohol ясно показват техния бунт срещу „културата на благоденствие“ и мантрите за самоусъвършенстване. Въпреки това тяхното завръщане беше подхранено от носталгията – дори тийнейджърите виждат 90-те като по-прости и безгрижни времена, преди социалните мрежи и смартфоните да превземат живота ни.

Общата нишка

Въпреки различията си, големите музикални събития на 2024 г. имат една обща черта: доминацията на индивидуализма над колективното. Групи като Flo продължават да се борят за внимание, докато нови соло звезди от K-pop сцената, като Джимин от BTS или Роуз и Лиса от Blackpink, завладяват световната сцена.

Начинът, по който консумираме музика, също се променя.

Алгоритмите на стрийминг платформите предлагат песни, строго подбрани според личните ни предпочитания, което ограничава откриването на нови артисти и жанрове. Цените на концертите превърнаха ходенето на събития в специален повод, а не в регулярна част от живота.

Междувременно феновете се пренесоха онлайн, често съществувайки като анонимни общности, които водят словесни битки с конкурентите на своите идоли.

Традиционните медии, които някога обединяваха музикалните фенове – телевизия, радио, музикалната преса и дори класации – постепенно губят своето значение.

Въпреки индивидуализма, който доминира в поп музиката през последните години, 2024 г. показва, че хората все още търсят колективното преживяване и връзката, която музиката създава.

Това ясно си личи от нарастващата популярност на денс музиката.

Артисти като Сами Вирджи може и да нямат огромно присъствие в класациите, но събират хиляди фенове на концерти, като двете му поредни вечери в Brixton Academy. На фестивала Гластънбъри нощните денс събития са толкова популярни, че някои се налага да бъдат прекратени поради пренаселеност.

Този дух се усеща и в публиката на турнето Eras. Феновете на Суифт се отличават с уникалните си ритуали по време на турнето – костюми, размяна на гривни, рисуване на числото 13 върху ръцете си и още много.

Интересното е, че това не е наложено от Суифт или екипа ѝ, а е създадено от феновете.

Подобно явление се забелязва и с концепцията за Brat и Brat summer, които предоставят на хората нов начин да се самоопределят чрез музиката, която обичат.

И, разбира се, шумът около завръщането на Oasis.

Техните песни винаги са били създадени за масови преживявания – химни, които звучат най-добре, когато се пеят от тълпа, с приятели, под въздействието на емоцията на момента.

Дори рекламната индустрия използва класики като Stand By Me и Round Are Way в кампании с послания за сплотеност.

Може би това е истинският урок на поп музиката през 2024 г.: хората все още искат да бъдат част от нещо по-голямо, а музиката остава техният инструмент за постигането на тази връзка, дори в епоха на алгоритми и персонализирано съдържание.

Това е позитивен финал за година, която често изглеждаше изпълнена с предизвикателства.