Японските автомобилни производители Nissan и Honda официално обявиха, че са започнали официални преговори за сливане и създаване на третия по големина производител на автомобили в света по продажби.

На пресконференция в понеделник главният изпълнителен директор на Honda Тошихиро Мибе заяви, че компаниите се нуждаят от по-голям мащаб, за да се конкурират в разработването на нови технологии в областта на електромобилите и интелигентното шофиране. Бизнес интеграцията би дала на компаниите „предимство, което няма да бъде възможно при сегашната рамка на сътрудничество“, каза Мибе, цитиран от CNBC.

Сделката ще има за цел да сподели разузнавателна информация и ресурси и да осигури икономии от мащаба и синергии, като същевременно защити и двете марки, коментира той.

Нова холдингова компания ще бъде майка на Honda и Nissan, листвана на Токийската фондова борса. По-голямата Honda ще номинира повечето от членовете на управителния съвет на интегрираната структура. Слятата група има потенциал да постигне приходи от 30 трилиона йени (191,4 млрд. долара) и оперативна печалба от над 3 трилиона йени, посочи Мибе.

Дискусиите трябва да приключат през юни 2025 г.

На стратегическия партньор на Nissan - Mitsubishi, е предложена възможността да се присъедини към новата група, като производителят ще вземе решение до края на януари 2025 г. Компаниите се борят със силната глобална конкуренция на пазара на електрически превозни средства от компании като Tesla и китайската BYD.

Сливането може да доведе до създаването на чудовище на стойност над 50 милиарда долара на базата на пазарната капитализация на трите автомобилни производителя. Заедно Honda и алиансът на Nissan с френското Renault SA и по-малкия производител Mitsubishi ще придобият мащаб, за да се конкурират с Toyota и с германския Volkswagen. Toyota има технологични партньорства с японските Mazda Motor и Subaru.

Nissan се бори

Акциите на Nissan скочиха след първоначалната новина за сливането. Анализаторите твърдят, че потенциалното сливане е резултат от слабите финансови резултати на компанията и от преструктурирането на дългогодишното ѝ партньорство с френската Renault. В последните си тримесечни резултати Nissan обяви, че ще съкрати 9000 работни места и ще намали глобалния си производствен капацитет с една пета.

Неотдавна компанията промени ръководството си, а главният изпълнителен директор намали заплатата си с 50%, за да поеме отговорност за финансовите затруднения, като заяви, че Nissan трябва да стане по-ефективен и да реагира по-добре на пазарните вкусове, нарастващите разходи и други глобални промени

Главният изпълнителен директор на Honda Мибе отбеляза, че някои от акционерите на компанията може да смятат, че сделката ще бъде подкрепа на Honda за Nissan, но сливането е „базирано на предположението, че Nissan ще завърши действията си за оздравяване“.

„Ако Nissan и Honda не успеят да си стъпят на краката, преговорите за бизнес интеграция няма да се осъществят“, каза той.

Наскоро рейтинговата агенция Fitch Ratings понижи кредитната перспектива на Nissan до „негативна“, позовавайки се на влошаването на рентабилността, което отчасти се дължи на намаляването на цените на северноамериканския пазар. Но тя отбеляза, че компанията има силна финансова структура и солидни парични резерви, които възлизат на 1,44 трилиона йени (9,4 млрд. долара).

Honda, вторият по големина японски автомобилен производител, се смята за единствения вероятен японски партньор, способен да спаси Nissan, който изпитва затруднения след скандал, започнал с ареста на бившия му председател Карлос Гон в края на 2018 г. по обвинения в измама и злоупотреба с активи на компанията - които той отрича. В крайна сметка той беше освободен под гаранция и избяга в Ливан.

В понеделник, говорейки пред репортери в Токио чрез видеовръзка, Гон осмива планираното сливане като „отчаян ход“.

Главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида заяви, че обсъждането на интеграцията е свързано с конкурентоспособността на компанията за в бъдеще.

„След като извършихме това действие за обрат, за бъдещото развитие, бъдещия растеж, трябва да разгледаме крайния размер. Този растеж ще бъде чрез партньорства“, добави той.

„Nissan изпитва затруднения на пазара и не разполага с правилната продуктова линия“, казва Питър Уелс, професор по бизнес и устойчивост в Центъра за изследване на автомобилната индустрия към Бизнес училището в Кардиф, пред CNBC.

„Има толкова много предупредителни знаци, толкова много червени флагове около Nissan в момента, че нещо трябваше да се случи. Дали това е отговорът, е друг въпрос“, добавя Уелс.