Машина за пари: От 1994 г. насам Марая Кери може би е спечелила $103 млн. с „All I Want for Christmas Is You“
Оценките на приходите от Billboard предполагат, че през 2022 г. изпълнителката е спечелила около 2,7 до 3,3 милиона долара
Две десетилетия песента на Марая Кери „All I Want for Christmas Is You“ е практически повсеместен хит в ефира на празничния сезон.
Оценките на приходите от Billboard предполагат, че през 2022 г. изпълнителката е спечелила около 2,7 до 3,3 милиона долара от изтегляне на песни и стрийминг при поискване. Той изключва други потенциално доходоносни потоци от приходи като коледни телевизионни промоции.
Трудно е обаче да се назове точна сума, до голяма степен защото подробностите по договора между Кери, нейния музикален лейбъл и издателите не са публични, казват експерти пред CNBC.
„Каквато и да е сумата, става дума за много пари“, коментира Наташа Чий, адвокат в развлекателната индустрия.
Spotify обяви този месец, че хитът е първата празнична песен, надхвърлила 2 милиарда стриймвания на глобално ниво. Това е песен номер 1 в световен мащаб на Коледа всяка година от 2016 г. насам, посочват още Spotify.
Популярността на мелодията само нараства: Общият брой аудио потоци в САЩ се увеличава до 249 милиона през 2023 г., което е с около 49% повече от 167 милиона през 2019 г., според Luminate - компания, проследяваща данни от музикалната индустрия.
(Billboard обаче изчислява, че към 12 декември тази година общите потоци на песента в САЩ са намалели с 8% в сравнение с 2023 г.)
Песента може би е спечелила 103 милиона долара от 1994 г. насам
„All I Want for Christmas Is You е машина за пари“, коментира Джордж Хауърд, професор в музикалния колеж Бъркли и бивш президент на Rykodisc, независим звукозаписен лейбъл. По думите му хитът на Марая Кери е истински феномен.
Хауърд, който извършва консултантска дейност за оценка на авторските права върху музика, изчислява, че лидерът в класациите прави 2 до 4 милиона долара годишен брутен приход.
Manatt, Phelps & Phillips, адвокатска кантора, работеща в музикалната индустрия, изчислява, че хитът генерира 3,4 милиона долара годишно.
През 30-годишното си съществуване песента е спечелила около 103 милиона долара, изчислява кантората. Прогнозите включват глобални стрийминг и нестрийминг източници на приходи.
Според изчисленията 2 милиарда глобални стриймвания на песента в Spotify са спечелили 9,8 милиона долара хонорари.
Кери обаче получава само част от тези приходи, заради сложната екосистемата на музикалните възнаграждения.
Парите текат към много сътрудници, сред които автори, писатели, изпълнители, продуценти, звукозаписни компании и други. Изплащанията за всеки човек могат да варират в зависимост песента, както и от договорните условия.
Условията на сделките на Кери не са обществено достояние, но се знае, че тя има множество заслуги за създаването на песента: тя е посочена като единствен изпълнител, както и като неин съавтор и копродуцент. (Уолтър Афанасиеф е другият продуцент.)
Кери „има както авторските права върху песента, така и върху звукозаписа, така че ѝ се плаща по тези две линии“, посочва Хауърд.
Авторите и издателите на дадена песен, а не нейните изпълнители, получават възнагражденията, когато дадена песен се пусне в публично пространство, като например по телевизията и радиото, или в ресторанти и магазини, казват пред CNBC експерти. САЩ са една от малкото държави, които имат такова правило, уточнява Хауърд.
Това означава, че Кери (и Афанасиев) получават хонорари и всеки път, когато кавър версия на „Всичко, което искам за Коледа си ти“ се пусне в публичното пространство. Над 150 изпълнители са направили кавър на песента, според ASCAP, организация, работеща в областта на правата на изпълнителите.
Кери и Афанасиев разделят писателските си заслуги с издатели, сред които Universal Music, Sony Music и Kobalt Songs Music Publishing, според ASCAP.
Записването на песните обикновено носи четири до пет пъти повече приходи от писането им, казват още експерти.
Авторските права за произведения, публикувани след 1 януари 1978 г., обикновено остават непокътнати до края на живота на автора плюс 70 години след смъртта на автора.
В случай на съвместно произведение с двама или повече автори, като в случая на Кери и Афанасиев, правилото важи за последния оцелял автор.
Това означава, че хитът „All I Want for Christmas Is You“ вероятно ще трупа приходи за създателите си десетилетия, докато песента в крайна сметка стане публично достояние. Когато това се случи, хитът на Марая Кери ще се присъедини към коледните класики като „Jingle Bells“ и „We Wish You a Merry Christmas“, която обикновено може свободно да се споделя и адаптира.