Тази година все повече хора се обръщат към идеята за по-малко потребление – тенденция, която заменя свръхпазаруването и "задължителните" покупки с повторно използване на стари, любими вещи и ограничаване на безразборния шопинг.

Концепцията набира огромна популярност в TikTok, където споменаванията ѝ във Великобритания са скочили с почти 40 000% през миналата седмица, пише BBC.

Експертите обясняват, че тя е особено близка до младите хора, засегнати от разходите за живот, много от които са загрижени за климатичните промени. За тях това е начин да направят устойчив избор в ежедневието си.

Но може ли тази философия да се съчетае с време, което мнозина свързват с прекомерни разходи и изобилие?

По-малкото потребление означава да купуваме по-необходими вещи и да използваме максимално това, което вече притежаваме.

Може би това не звучи революционно, особено за хората, които и без това са свикнали да управляват бюджета си внимателно.

"Това поведение е съвсем нормално," споделя писателката и създателка на съдържание Андреа Чеонг пред BBC. "Но в платформи като TikTok или Instagram, където доминират реклами и лъскави лайфстайл постове, изглежда толкова необичайно, че се разпространява навсякъде."

Тази Коледа много хора ще изберат да празнуват с по-малко излишни покупки, но с повече внимание към стойността на вещите и жестовете. И това може да е най-ценният подарък от всички.

Въпреки това изборът да купувате и консумирате по-малко по време на празниците може да изглежда труден.

Големите маркетинг кампании, натискът да си разменяме подаръци и съвършено украсените домове в социалните мрежи засилват усещането, че "повече" е равно на "по-добре".

Според проф. Каролайн Мораес от Университета на Бирмингам възобновеният интерес към по-малкото потребление през 2024 г. отразява съвременни притеснения – от екологични проблеми и кризата с разходите за живот до нарастващата информираност за етиката на марките и произхода на продуктите, които купуваме.

В началото на годината модният гигант Shein признава за два случая, в които е използван детски труд във веригата им за доставки. Луксозни парфюми също са обвързани с подобни престъпления, а екологичните проблеми в модната индустрия са обект на много коментари.

"Всички започваме да осъзнаваме ролята, която трябва да изиграем, за да се справим с предизвикателствата на устойчивостта и климатичната криза," обяснява Мораес пред BBC.

Писателката Андреа Чеонг смята, че внезапният интерес към подпотреблението е и резултат от умората на хората от културата на свръхпотребление.

"Хора като мен се вълнуват от идеята за "по-малко", защото споделяме една и съща мисия – да забавим темпото," казва тя.

"Но в основата на всичко стои усещането за липса на контрол върху разходите за живот."

"Когато животът се усеща хаотичен и претоварващ, хората често се обръщат към по-забавено темпо," посочва Андреа. Според нея тенденциите може да идват и да си отиват, но надеждата е, че по-малкото потребление ще доведе до трайни промени в навиците ни за пазаруване през цялата година.