Коледа с мисъл за бъдещето: По-малко потребление, повече стойност
Таен Дядо Коледа, чорапи с изненади и куп подаръци под елхата - всичко това е символ на любимия на много хора празник. Но наистина ли нещата трябва да се случват по този начин?
Тази година все повече хора се обръщат към идеята за по-малко потребление – тенденция, която заменя свръхпазаруването и "задължителните" покупки с повторно използване на стари, любими вещи и ограничаване на безразборния шопинг.
Концепцията набира огромна популярност в TikTok, където споменаванията ѝ във Великобритания са скочили с почти 40 000% през миналата седмица, пише BBC.
Експертите обясняват, че тя е особено близка до младите хора, засегнати от разходите за живот, много от които са загрижени за климатичните промени. За тях това е начин да направят устойчив избор в ежедневието си.
Но може ли тази философия да се съчетае с време, което мнозина свързват с прекомерни разходи и изобилие?
По-малкото потребление означава да купуваме по-необходими вещи и да използваме максимално това, което вече притежаваме.
Може би това не звучи революционно, особено за хората, които и без това са свикнали да управляват бюджета си внимателно.
"Това поведение е съвсем нормално," споделя писателката и създателка на съдържание Андреа Чеонг пред BBC. "Но в платформи като TikTok или Instagram, където доминират реклами и лъскави лайфстайл постове, изглежда толкова необичайно, че се разпространява навсякъде."
Тази Коледа много хора ще изберат да празнуват с по-малко излишни покупки, но с повече внимание към стойността на вещите и жестовете. И това може да е най-ценният подарък от всички.
Въпреки това изборът да купувате и консумирате по-малко по време на празниците може да изглежда труден.
Големите маркетинг кампании, натискът да си разменяме подаръци и съвършено украсените домове в социалните мрежи засилват усещането, че "повече" е равно на "по-добре".
Според проф. Каролайн Мораес от Университета на Бирмингам възобновеният интерес към по-малкото потребление през 2024 г. отразява съвременни притеснения – от екологични проблеми и кризата с разходите за живот до нарастващата информираност за етиката на марките и произхода на продуктите, които купуваме.
В началото на годината модният гигант Shein признава за два случая, в които е използван детски труд във веригата им за доставки. Луксозни парфюми също са обвързани с подобни престъпления, а екологичните проблеми в модната индустрия са обект на много коментари.
"Всички започваме да осъзнаваме ролята, която трябва да изиграем, за да се справим с предизвикателствата на устойчивостта и климатичната криза," обяснява Мораес пред BBC.
Писателката Андреа Чеонг смята, че внезапният интерес към подпотреблението е и резултат от умората на хората от културата на свръхпотребление.
"Хора като мен се вълнуват от идеята за "по-малко", защото споделяме една и съща мисия – да забавим темпото," казва тя.
"Но в основата на всичко стои усещането за липса на контрол върху разходите за живот."
"Когато животът се усеща хаотичен и претоварващ, хората често се обръщат към по-забавено темпо," посочва Андреа. Според нея тенденциите може да идват и да си отиват, но надеждата е, че по-малкото потребление ще доведе до трайни промени в навиците ни за пазаруване през цялата година.