През 2024 г. Tesla е продала по-малко електромобили, отколкото през предходната година. Въпреки това стойността на компанията сега е с около 53% по-висока.

Не се замисляйте твърде много за това. Продажбите на коли всъщност вече не са това, на което се основава стойността на компанията, пише The Wall Street Journal.

Производителят на електромобили, който се развива с пълна сила, започна новата година с неуспех в четвъртък, като акциите му се сринаха след разочароващи данни за доставките през четвъртото тримесечие. Tesla заяви, че е доставила 495 570 електромобила за периода, което е с около 3% по-малко от прогнозираните от анализаторите 512 300, според консенсусните оценки на Visible Alpha.

Резултатите за последното тримесечие водят до това, че доставките на Tesla за цялата година достигат 1,79 милиона, което е по-малко от 1,81 милиона автомобила, доставени през 2023 г., и е първият годишен спад на продажбите, който компанията някога е отбелязвала.

Спадът за цялата година не е шокиращ, като се има предвид яркият срив в продажбите на електромобили в цялата индустрия, който започна в началото на миналата година. Но е добре да се напомни, че Tesla е компания на стойност 1,2 трилиона долара, което е повече от следващите 20 най-големи автомобилни производители, взети заедно, по данни на S&P Global Market Intelligence.

И това е при положение, че акциите на компанията се понижиха с 6,1% в четвъртък. Цената на Tesla се е покачила с 63% през 2024 г., дори когато автомобилният бизнес, който представлява повече от 80% от годишните ѝ приходи, преживява най-лошата си година в историята.

Такова е привличането на изкуствения интелект - подсилено от звездната сила на Илон Мъск. Главният изпълнителен директор на Tesla често изтъква постиженията на компанията си в областта на AI, тъй като тя разработва технологии за самоуправление и роботика. Той също така ефективно използва своята социална мрежа X, за да си проправи път в Белия дом, като ентусиазирано подкрепи избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ. И тук идва разковничето, като имаме предвид, че по-голямата част от ръста на акциите на Tesla през 2024 г. се случва след изборите на 5 ноември.

Това само по себе си поставя висока летва за акциите през следващата година. Освен това сега Tesla се радва на забележителна премия дори в сравнение с компаниите, които вече правят сериозни пари от изкуствен интелект. Дори и след спада в четвъртък, акциите на компанията се търгуват на цена около 117 пъти по-висока от прогнозната печалба за следващите четири тримесечия. Тази разлика е над три пъти повече от шампиона по изкуствен интелект Nvidia и рязка премия спрямо други гиганти, оценени на над 1 трилион долара.

Следователно Уолстрийт е малко мнителен.

Малко над половината от анализаторите, които покриват Tesla, оценяват акциите като sell или hold, докато те се търгуват с най-широката премия над средната цел от поне пет години насам, според данни на FactSet.

В доклад от миналия месец, след като пазарната капитализация на Tesla достигна връх от над 1,5 трлн. долара, Крис Макнали от Evercore ISI казва, че около 1 трлн. долара от тази сума се предполага за приходи от „неща, които все още предстоят“.

Джоузеф Спак от UBS стига до подобно заключение в доклад през ноември, казвайки, че акциите на Tesla „се движат предимно от моментум“, като същевременно предупреждава, че те исторически са преминали в „низходящ канал“ в минали периоди, след като пазарната стойност на компанията е изпреварила значително фундаменталните показатели.

Най-малкото през следващата година Tesla ще трябва да постигне амбициозни цели в областта на технологиите за самоуправление, за да оправдае надеждите на инвеститорите за стартиране на бизнес с роботизирани таксита. В доклад от сряда анализаторът на Truist Уилям Щайн разглежда последната версия на софтуера за пълно самоуправление на Tesla, която той нарича „по-впечатляваща“ от предишните версии. Но също така отбелязва, че „несъвършенствата остават очевидни и ни пречат да препоръчаме използването му“.

Докато приложенията на изкуствения интелект не наберат реална сила, трилионната Tesla вероятно ще бъде изправена пред още по-груб път.