Авиационната индустрия е изправена пред множество предизвикателства и през 2025
От недостига на резервни части до поддръжката на двигателите - много авиопревозвачи срещат сериозни трудности да поддържат услугите си
Авиационната индустрия се готви за още една година на трудности, тъй като закъсненията в доставките на Boeing и проблемите във веригата за доставки ще продължат и през 2025 г., твърдят авиационни консултанти пред CNBC.
В неделя се навърши една година, откакто панел на вратата се откъсна от самолет Boeing 737 Max 9, експлоатиран от Alaska Airlines - събитие, което отново разпали буря от въпроси относно стандартите за качество и безопасност на компанията производител. Според нейно изявление от петък оттогава насам тя е въвела редица промени, включително задължително обучение на служителите и засилени проверки. Boeing също така обяви, че е усъвършенствал своята система „Говори“, за да насърчи служителите да съобщават за проблеми на работното място.
Но това не е достатъчно, смята Майк Бойд, президент и съосновател на авиационната консултантска компания Boyd Group International.
„Целият борд на директорите трябваше да бъде уволнен“, категоричен е той. „Новият главен изпълнителен директор и новите хора там казват, че правят нещо, но това е много дълбок проблем.“
По думите му без доставки на самолети от Boeing авиокомпании като Southwest, Wizz Air и Ryanair харчат пари, които „не са искали да харчат за основен ремонт на самолети, които са щели да пенсионират“.
„Затегнете предпазния си колан. Предстои много турбулентна година“, предупреждава той. „Boeing ще загуби много територии в полза на Airbus. Това просто не подлежи на съмнение“.
В понеделник министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг заяви, че Boeing трябва да свърши още „много работа“.
„Промяната в културата на компанията е нещо, което е в процес на изпълнение“, каза той. „Единственият начин да я оценим напълно ще бъде да видим, че те могат постоянно да подобряват резултатите.“
Джон Грант, главен анализатор в компанията за авиационни анализи OAG, смята, че осезаеми подобрения в Boeing едва ли ще настъпят преди края на 2025 г., най-рано.
„След като регулаторните органи пълзят из цялата компания и се създават нови процеси, може би е твърде рано да се каже, че нещата се подобряват“, акцентира той. „Добрата новина е, че нещата не са се влошили допълнително от оперативна гледна точка.“
Boeing не е реализирал годишна печалба от 2018 г. насам. Компанията претърпя поредния производствен неуспех, след като нейните работници започнаха седемседмична стачка, която приключи през ноември, едва след като те си осигуриха 38% увеличение на заплатите.
Говорител на Boeing посочва пред CNBC, че компанията е фокусирана върху стабилизирането на бизнеса и изпълнението на своя „План за безопасност и качество“. Той изтъква серия от действия, които тя е предприела през 2024 г. - от промени в ръководството на борда на директорите и придобиването на Spirit AeroSystems до разширяването на завода в Южна Каролина за увеличаване на производството на самолетите 787.
Но проблемите в авиационната индустрия излизат далеч извън рамките на Boeing, посочва Брендън Соби, независим анализатор в Sobie Aviation. Според него „става въпрос за цялата екосистема от компании, които са около индустрията“ - от недостига на резервни части до поддръжката на двигателите.
„Това беше много труден период и няма реални признаци, че той ще отмине скоро“, казва експертът. „Това са проблеми, чието разрешаване ще отнеме години - не една година“.
По думите му авиокомпаниите са особено разочаровани от проблемите с надеждността и поддръжката на производителите на двигатели Pratt & Whitney и Rolls-Royce.
Какво означава това за пътниците
Проблемите с двигателите принуждават много авиокомпании, включително Hawaiian Airlines и Spirit Airlines, да преустановят полетите на част от флота си, казва Бойд.
„Двигателите не са на разположение“, добавя той. „Wizz Air в ЕС току-що приземи 40 самолета за тази година.“
Това ще направи по-трудно намирането на оферти за самолетни билети през 2025 г.
„Ако търсите наистина по-евтини тарифи там, не мисля, че дори г-н О'Лиъри от Ryanair може да ви обещае това“, казва Бойд, визирайки главния изпълнителен директор на авиопревозвача.
Скот Кийс, основател на уебсайта за въздушни пътувания Going, от своя страна, посочва, че цените на самолетните билети вероятно ще се увеличат през 2025 г. В публикация от 30 декември той очертава как са се променили разходите за полети до, от и в рамките на Съединените щати след пандемията: 2020: -17%; 2021: -4%; 2022: +36%; 2023: -12%; 2024: +5%.
Въпреки това Брендън Соби смята, че проблемите с капацитета, причинени от спрените полети, могат да бъдат компенсирани от увеличаването на полетите, особено в Азиатско-тихоокеанския регион, където индустрията все още се възстановява от пандемията. Той казва, че цените на самолетните билети се нормализират на ниво, по-високо от това преди появата на COVID-19, но под пиковите стойности през 2022 г. Това обаче не се отразява на разходите и проблемите във веригата за доставки.
Тази година може да донесе известно подобрение, добавя той, но „като цяло тези предизвикателства все още остават“.