Нова година, нови надежди за възстановяване на Boeing
Компанията не е отчитала годишна печалба от 2018, когато се случи първата от двете фатални катастрофи на нейните самолети 737 Max, при които загинаха 346 души
Boeing започва нова година на възстановяване. През 2024 компанията отново попадна в центъра на вниманието заради опасения, свързани с безопасността и качеството. До тази ситуация се стигна, след като панел на фюзелажа на почти нов Boeing 737 Max 9, експлоатиран от Alaska Airlines, се отчупи във въздуха. Аварията стресна хората на борда, въпреки че никой не беше сериозно ранен и самолетът извърши безопасно аварийно кацане в Портланд, Орегон.
Според предварителния доклад на Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ ключовите болтове не са били монтирани, преди самолетът да напусне завода на Boeing в Рентън, Вашингтон. Това отново накърни имиджа на водещия американски самолетен производител, а цената на акциите му спадна с повече от 30% през последните 12 месеца, докато S&P 500 нарасна с почти 27%.
Ръководителите на Boeing прекараха последните 12 месеца в значителни промени, които обхванаха както подмяна на ръководни кадри, включително нов главен изпълнителен директор, така и по-засилено обучение на стотици работници в завода, много от които са нови.
В края на миналата седмица компанията очерта напредъка си през изминалата година, включително започването на непланирани одити на качеството в заводите. Според нея дефектите във фюзелажите на 737, произведени от Spirit AeroSystems, са значително намалени. Самолетният производител също така обяви, че е взел предвид голяма част от мненията на служителите, предоставени по време на сесиите с ръководството през годината.
След инцидента с Alaska Airlines Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) засили надзора си над Boeing, ограничавайки производството на най-продаваните самолети 737 Max, въпреки че то и към днешна дата е под ограниченията. Ръководителят на FAA Майк Уитакър, който заяви, че ще се оттегли от поста си на 20 януари, предупреди компанията в петък, че „засиленият надзор е тук и ще остане“. По думите му обратът в начина на работа на Boeing „не е едногодишен проект“.
„Необходима е фундаментална културна промяна в Boeing, ориентирана към безопасността и качеството, а не към печалбите. Това ще изисква постоянни усилия и ангажираност от страна на компанията, както и непоколебим контрол от наша страна“, предупреди Уитакър, цитиран от CNBC .
Нарастващи загуби, забавяне на доставките
Boeing не е отчитала годишна печалба от 2018 г. насам. През въпросната година се случи първата от двете фатални катастрофи на нейните самолети 737 Max, при които загинаха 346 души - най-тежката криза в компанията в последно време. Системата за контрол на полета беше замесена и в двете катастрофи, а моделът беше спрян от експлоатация в целия свят за почти две години. През следващите години се появиха и други проблеми с качеството, които забавиха доставките на 737 Max, 787 Dreamliner и 747. От 2019 г. насам Boeing е загубила над 30 млрд. долара, а новият главен изпълнителен директор е натоварен със задачата да гарантира, че компанията може да увеличи производството без дефектите, които забавиха доставките в миналото.
През август самолетният производител привлече Кели Ортбърг, бивш главен изпълнителен директор на Rockwell Collins с три десетилетия опит в аерокосмическата индустрия, за нов главен изпълнителен директор. Той замени Дейв Калхун. Няколко седмици след встъпването в длъжност на Ортбърг работниците на Boeing започнаха стачка за близо два месеца - спиране на работата, което приключи, след като те одобриха нов четиригодишен трудов договор с 38% повишение на заплатите. Стачката спря производството на повечето самолети, въпреки че през последните седмици на годината заводите възобновиха работата си.
Всичко това показва, че и през 2025 основната задача за Boeing ще бъде да се съсредоточи върху стабилизирането на производството и доставките, преди евентуалното им увеличаване. През есента Boeing инвестира милиарди, за да предотврати кризата. Ортбърг също така заяви, че компанията ще съкрати 10 % от работната си сила, наброяваща около 170 000 души. Уведомленията започнаха да излизат в края на миналата година. През октомври той разкри, че компанията ще се съсредоточи върху основните си дейности и че ще преразгледа портфолиото си.
„Смятам, че е по-добре да правим по-малко и по-добре, отколкото да правим повече и да не го правим добре“, каза той по време на първия си разговор за приходите през октомври.
Ортбърг прекара първите седмици от мандата си в посещения на фабрики и се премести в района на Сиатъл, където е съсредоточено по-голямата част от производството на Boeing. С това той спечели похвали от ръководителите на авиокомпании, които бяха изнервени от бавното доставяне на самолети по време на бума на пътуванията след пандемията. Дали обаче това положително отношение ще продължи, предстои да видим.