Boeing и стачкуващите работници си стиснаха ръцете
Профсъюзът IAM съобщи, че членовете му са гласували с 59% в подкрепа на новия договор, включващ 38% увеличение на заплатите за 4 години
Работниците на Boeing приеха ново предложение за договор, с което сложиха край на седемседмичната си стачка. Тя спря работата по по-голямата част от самолетите и задълбочи финансовата криза в изпадналия в затруднение производител на самолети.
Профсъюзът съобщи, че членовете му са гласували с 59% в подкрепа на новия договор, който включва 38% увеличение на заплатите за четири години. Това намалява натиска върху новия главен изпълнителен директор Кели Ортбърг, след като две предишни предложения бяха отхвърлени през последните седмици.
„Това е победа. Можем да държим главите си високо“, коментира Джон Холдън, водещият преговарящ на профсъюза, пред членовете му след обявяването на резултатите, цитиран от Reuters. „Сега е наш ред да се върнем на работа.“
Краят на първата стачка от 16 години насам на най-големия профсъюз в Boeing е добре дошло облекчение за компанията, която регистрира неуспех след неуспех, откакто през януари панел на вратата се откъсна от почти нов самолет 737 MAX във въздуха.
В обръщение към служителите на Boeing след гласуването Ортбърг заяви, че е доволен, че профсъюзът е ратифицирал сделката.
„Макар че последните няколко месеца бяха трудни за всички нас, ние сме част от един отбор“, каза той. „Предстои ни още много работа, за да се върнем към високите постижения, които направиха Boeing емблематична компания.“
Около 33 000 работници, заети с най-продавания самолет 737 MAX, както и с широкофюзелажните 767 и 777, започнаха стачка на 13 септември с искане за 40% увеличение на заплатите и възстановяване на пенсията с дефинирани обезщетения, която загубиха преди десет години заради пенсионния план 401(k).
„Готов съм да се върна на работа“, казва Дейвид Лимон, работник в сертифицирането на оборудване за калибриране в Сиатъл, който гласува в подкрепа на договора. Той пресмята, че увеличението на заплатата и 4% бонус - гарантираното минимално годишно възнаграждение от възстановения план за стимулиране - възлизат на 40% ръст, към който са се стремили стачкуващите.
Старият начин на пенсионно осигуряване няма да бъде възстановен, но работниците са получили увеличение на вноските на компанията.
Президентът Джо Байдън и изпълняващата длъжността министър на труда Джули Су, която подпомагаше преговорите по договора, поздравиха работниците и компанията за положителния резултат.
„Показахме, че колективното договаряне работи“, акцентира Байдън.
От Boeing потвърждават, че Су е изиграла важна роля за придвижването на двете страни към постигането на ратифицирана сделка.
Бавно нарастване на производството
Двама души, запознати с въпроса, казват пред Reuters, че на Boeing ще му трябват седмици, за да увеличи производството на самолети, както и паричните потоци. Това на 737 MAX се очаква да се задържи в едноцифрени стойности на месец за известно време, което е далеч от планираните 38 броя преди стачката.
Анализаторите на Jefferies очакват Boeing да се върне към това ниво на производство през 2026 г., но добавят, че краят на стачката е положителен за авиокосмическия сектор, включително за Airbus. Компанията сигнализира за косвени рискове от страна на доставчиците, които споделя с американския производител на самолети.
„Доставчиците могат да възприемат споразумението на Boeing със синдиката IAM като ориентир за преговорите си по договорите“, посочва анализаторът на TD Cowen Кай фон Румор, което може да повлияе на бъдещите им разходи.
Работниците могат да започнат да се завръщат към строежа на самолети от днес, съобщиха от IAM, въпреки че Boeing предупреди, че някои хора ще трябва да бъдат преквалифицирани заради продължителния период на отсъствие.
„Наблюдаваме колко от работата, извършена от компанията тази година за подобряване на качеството и надеждността, е била запазена“, казва Бен Цоканос, директор „Аерокосмически технологии“ в S&P Global Ratings.
Според анализатори стачката струва на Boeing около 100 млн. долара на ден под формата на пропуснати приходи, което накара самолетостроителя да привлече 24 млрд. долара от инвеститори миналата седмица в опит да запази кредитния си рейтинг на инвестиционен клас.