„Нищо велико не е постигнато в неудобнo бельо“.

Това гласи мотото на Кейти Лопес и Никол Пиърси, които създават една от световните марки за бельо Stripe & Stare през 2017 г.

„Не може да седиш на заседание на борда на директорите с впит чифт, който те притиска отвсякъде.“, допълват те.

Фокусирайки се върху създаването на максимално удобно бельо, вече са продали над 2 млн. чифта, а компанията им се разраства до 40 души. През 2023 г. продажбите достигат 5,5 млн. паунда (с нетна печалба от 181 600 паунда), в сравнение с 1,7 млн. паунда през 2020 г.

Stripe & Stare се продава в Selfridges, Marks and Spencer и отскоро в Nordstrom в САЩ. Сред почитателите ѝ са всички - от Опра Уинфри до модния инфлуенсър Камий Шариер, с която марката си сътрудничи през октомври 2023 г., разказва Financial Times.

Предпоставката за успеха на Stripe & Stare е проста: красив дизайн и семпли модели, които не създават ужасяващата VPL (дебелия шев на бельото) и които са създадени от материали с ниско въздействие към околната среда.

За разлика от дрехите, подмяната на бельото е незаменима, поради което е важно то да бъде създадено отговорно.

Идеята на Лопес идва преди почти 20 години, когато заедно със сестра си управлява бутиците Austique в лондонските квартали Кингс Роуд и Нотинг Хил. Магазините са любими на светските персони и се отличават с внос на стилни малки марки като Hanky Panky - дантелени стрингове в ярки цветове, които клиентите купуват с пълни шепи.

„Смятам модата за много трудна индустрия, защото се променя толкова бързо и е трудно да се предвиди какво ще се случи“, обяснява Лопес.

„Винаги търсехме начини да увеличим маржовете си и се заинтересувах от бельото. Когато жените намерят марка, която харесват, те се връщат отново и отново. Харесах тази марка за стрингове, защото произвеждаше няколко цвята в една форма.

Но като купувач си казвах: „Това е страхотно, но ние сме британци и обичаме панталони, така че къде е този готин, достъпен, ежедневен чифт гащички?“

Тя посочва, че по онова време е имало или сексапилните модели на Victoria's Secret, или „гащите на баба ти, тип Бриджит Джоунс“. Нейната идея е да намери „онзи чифт, който изглежда страхотно, но е и удобен“.

След като майка ѝ създава първия прототип, Лопес прави малки серии в продължение на около шест години, в които се занимава с научноизследователска и развойна дейност.

Резултатът е модел със средна височина, обкантен с дантела, прикрепена с плосък шев, изработен от мек и биоразградим модал Tencel (плат от дървесна маса, произведена от контролирани източници на дървесина). „Шевовете елиминират VPL и не позволяват на жените да полудяват“, казва Лопес.

Първоначално бельото се продава под друга търговска марка, но след мъчителна съдебна битка компанията се възражда като Stripe & Stare през 2017 г., като преди старта се присъединява и Пиърси, стар приятел на Лопес, който преди това е управляващ директор на кулинарното училище L'atelier de Chefs.

Те започват от нулата, като продават бикини на панаира Spirit of Christmas, изложение за независими марки в лондонската Olympia, и инвестират в бюджет от собствени 70 000 паунда, за да започнат.

Характерни за марката са ярките цветове и щампи с дантелени краища, които сега се предлагат в различни форми - с висока талия, стрингове до хипстъри. „Ние сме компания, която е за жени, от жени“, казва Лопес, „и това винаги ще бъде в основата на всичко, което правим.“

През 2018 г., не повече от година след старта на Stripe & Stare, любимият съпруг на Пиърси - Люк, умира внезапно, на 40-годишна възраст. „Потопих се в бизнеса“, казва тя. „Това беше моето съществуване и цел в продължение на шест години. И всъщност моето спасение.“, признава тя.

Пандемията и бързата промяна в модата на домашното облекло и пижамите изправят бизнеса още повече на крака, както и умният залог за спонсориране на новопоявилия се подкаст The High Low на Пандора Сайкс и Доли Олдертън с аудитория от интелигентни жени от поколението на милениалите.

Сътрудничествата са от ключово значение за марката.

Първото, с LoveShackFancy през 2021 г., е разпродадено за един час. Наскоро Stripe & Stare работи с новия лейбъл Debute, управляван от момичетата от обществото It Jazzy de Lisser и Lola Bute, а на 16 януари ще пусне колекция с Rixo, включваща леопардови и раирани щампи в бикини, бодита, бебешки тениски и меки сутиени.

През 2022 г. Stripe and Stare прави най-голямата си инвестиция - 1,5 млн. паунда от BGF private equity, както и кръгове от ангелски инвеститори, сред които Ричард Лонгхърст, съосновател на Lovehoney, и Сам Галсуърти от Sipsmith. За Лопес и Пиърси споделянето на информация за света на частния капитал и инвестициите е нещо като лична мисия.

„Не ви вземат на сериозно и трябва да работите два пъти по-усърдно от мъжете. По време на срещи с инвеститори, на жените се задават въпроси, свързани с риска, като например: какво ще правите, когато всичко се обърка? Как ще спрете това? Докато на мъжете се задават много повече въпроси, свързани с растежа. Били сме в такива зали, където веднага ни задават по-тежки въпроси, отколкото на един мъж.“, обяснява Лопес.

В отговор Stripe & Stare разработва инициатива за подпомагане на други жени на подобни позиции и през септември стартира S&S Foundation - безплатна програма за менторство на жени основателки, които са в процес на стартиране.

„Ако жените стартираха и разширяваха бизнеса си с темповете на мъжете, икономиката на Обединеното кралство щеше да има допълнителни 250 млрд. паунда“, допълват основателите на компанията, като цитират The Alison Rose Review of Female Entrepreneurship. „Знаем, че по-малко от 2% от финансирането с рисков капитал се предоставя на жени. Съществува празнина по отношение на начина, по който пренасяме компаниите, ръководени от жени, на следващия етап.“

Програмата им за менторство вече е работила с над 50 основателки.

И макар че проблемът с омразния VPL е отдавна решен, от Stripe & Stare вярват, че мисията им е по-мощна, отколкото само един чорапогаащник. „Тя е интимна, така че отваря врати към движенията, ръководени от жени, равенството и гинекологичното здраве. Нашето бельо води до по-голяма дискусия“, допълва Лопес.