„Искахме шоуто на Кендрик да има кинематографичен и театрален елемент. Можем уверено да кажем, че не е имало подобно представление на полувремето на Супербоул.“

Това каза малко преди тазгодишното най-гледано телевизионно събитие в САЩ Дейв Фрий, директор на творческата агенция pgLang, на която той е съосновател с Кендрик Ламар.

Носител на наградата Пулицър, Ламар е първият рапър, който сам оглавява шоу на полувремето на Супербоул. През 2022 г. той беше част от общото представяне на Dr. Dre, Snoop Dogg, Mary J. Blige и Eminem.

По думите на Фри пред The Wall Street Journal тазгодишното шоу е имало за цел да припомни преживяването на чернокожите в Америка.

Легендарният актьор Самюел Джаксън откри изпълнението на Ламар, облечен като Чичо Сам, а танцьори в червени, бели и сини дрехи, оформиха американско знаме в средата на терена.

Песните на Ламар са били подбрани така, че зрителите да бъдат любопитни да научат повече за рапъра като артист, казва Фри пред WSJ, добавяйки: „Фокусът не беше върху хитовете.“

С изключение на един, разбира се. Ламар откри с „Not Like Us“ – най-известната му песен във враждата с Дрейк, с която получи пет награди „Грами“.

Финалът на шоуто му пък покри стадиона в мрак, разкривайки светещата фраза „GAME OVER“ пред очите на публиката. Въпреки че предстоеше още едно полувреме между Филаделфия Ийгълс и Канзас Сити Чийфс, в собствената си битка Ламар се бе обявил за победител.

Пътят на Ламар към сцената на Супербоул започва с обаждане от Джей Зи, който играе може би най-голямата роля при вземането на решение кой да участва в шоуто на полувремето, разказва още Фри.

Най-малко 1000 души са прекарали стотици часове в работа по представянето на Ламар. За вдъхновение той и Фри са гледали всяко едно Супербоул шоу, черпейки конкретни примери от водещите изпълнения на Бионсе, Принс и Майкъл Джексън.

„Какво означава да си черен в Америка и каква е световната перспектива за това“ е посланието на шоуто на Ламар, преминаващо през хореографските и сценични детайли, както и през облеклото на участниците, намигващо към уличната култура на Лос Анджелис.

Това не е обикновено шоу на живо: дизайнерите на продукцията трябва да вземат предвид фактори като защита на тревата на стадиона от декори и гарантиране, че качеството на въздуха няма да бъде неблагоприятно повлияно от специални ефекти.

Всяка част от сцената трябва да бъде сглобена в рамките на осем минути. Нещо повече от това яде ценното ефирно време.

Необходими са били почти 500 работници, за да се поставят сцените и техните елементи на терена, казва дизайнерът на продукцията Брус Роджърс, който в кариерата си има общо 19 представления в рамките на Супербоул, като първото му е през 2007 г., когато хедлайнер е Принс.

Дизайнерите имат задачата не само да създадат ослепителен дисплей на терена, но също и шоу, което може да бъде заснето чрез десетки стратегически ъгли на камерата. Тези, които гледат у дома, може да не видят всичко наведнъж, ако камерата е близо до Ламар, но пъл тези, които гледат от високи седалки на стадиона, може да не уловят по-детайлните подробности.

Организаторите на шоуто в крайна сметка обслужват двама господари - тези на стадиона и пред телевизорите. На живо има 60 000 души, които са дали пари за билети и очакват зрелище и преживяване. От друга страна, милиони хора гледат у дома, така че трябва да се създаде и почти отделно предаване за тях.

Може да гледате шоуто тук.