Логото на Супермен: От комиксите до подиума – емблемата, която винаги е на мода
Как един символ на супергероизма се превръща в модна икона, вдъхновявайки дизайнери, музиканти и фенове по целия свят
&format=webp)
„Не мисля, че съм изпитвала подобна страст, докато не го видях в този костюм“, признава Упи Голдбърг в новия документален филм Super/Man: The Christopher Reeve Story. Тя, разбира се, говори за емблематичното синьо трико и червената пелерина, които Кристофър Рийв носи в първата игрална адаптация на Супермен през 1978 г.
Оттогава насам костюмът му си остава почти същият нещо, което не може да се каже за някои други супергерои. Докато Батман постепенно заменя трикото си с мрачно и бойно снаряжение, Супермен остава верен на класическата си визия, пише CNN.
В различните екранизации нюансите на синьото варират от пастелно до наситено кобалтово, а в сериала
Lois & Clark от 90-те дори преминават към индиго. Но костюмът винаги е бил разпознаваем. Единственото изключение е филмът Man of Steel (2013) на Зак Снайдър, където героят за първи път се появява без характерните си червени гащета.
„Този костюм е вдъхновен от културата на Криптон“, разказва дизайнерът на костюми Майкъл Уилкинсън пред CNN. Според него той и екипът му са тествали различни варианти, но решението да махнат червените гащета най-добре се вписва в мрачната и реалистична визия на филма.
В предстоящата версия на Супермен режисьорът Джеймс Гън връща познатия костюм, като дава интересно обяснение: „Героят иска да бъде символ на надежда и позитивност. Затова се облича като професионален кечист“, казва той пред CinemaBlend.
Но костюмът на Супермен не е просто визуален подпис на героя той е и вдъхновение за модната индустрия.
През 2008 г. Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк организира изложба, посветена на супергероите и модата, която включва както кино костюми, така и щипка висша мода. Един от най-интересните модели е рокля на Бернхард Вилхелм от 2006 г., украсена с кърваво размазано „S“ лого.
„Днес образите на супергероите са проникнали във всички аспекти на поп културата“, казва кураторът на изложбата Андрю Болтън. Според него костюмът на супергероя с неговата пелерина, маска и трико се превръща в пелерина, маска и трико се превръща в символ на идентичност, сексуалност и дори национализъм.
Дизайнерът Джеръми Скот също намира вдъхновение в Супермен, като създава синя макси рокля с пайети и стилизирано лого за Moschino през 2011 г. Вместо емблематичното „S“, върху дрехата стои въпросителен знак, а ефектна червена пелерина от тюл перфектно завършва визията. „Модата трябва да бъде забавна“, казва Скот в интервю за Vogue.
През 2012 г. Chanel дори превръща подиума си в Fortress of Solitude митичното убежище на Супермен, с модели, които дефилират сред гигантски кристали.
Но не само дизайнерите черпят вдъхновение от героя.
През 90-те и 2000-те емблемата на Супермен се превръща в култов символ на контракултурата. Били Корган от Smashing Pumpkins носи черен пуловер с розово-жълто „S“ на концерт през 1993 г., докато Еминем създава собствена версия обърнато „E“, което става негова запазена марка през 2002 г.
Образът на Супермен днес е далеч от перфектната мъжественост, която Кристофър Рийв налага през 70-те. Актьорът прекарва часове във фитнеса, за да се увери, че героят му няма да изглежда като „върлина“. Но с началото на новия век костюмът на Супермен е превзет от творци и музиканти, които залагат повече на артистичност, отколкото на физическа сила.
„Когато проучвах костюма на Супермен за своята дизайнерска работа, осъзнах колко дълбоко значение има той“, споделя Уилкинсън. „Толкова много хора са го пречупвали през призмата си дали с уважение, ирония или с нещо по средата.
Костюмът на Супермен отваря дискусия за понятието за идеал и съвършенство концепция, която вдъхновява творците от хилядолетия насам.“
Днес сме свидетели на нов бум на мода, вдъхновена от супергероите. Миналото лято Marc Jacobs пусна обновена версия на култовия пуловер с логото „S“, който за пръв път се появи в края на 90-те. Новият модел, създаден в колаборация с Nigo, е изработен от алпака и мериносова вълна и се продава за $495. Най-наблюдателните фенове на дизайна го забелязват сред гостите на London Fashion Week през миналия сезон.
Подобно на това, винтидж тениски с логото на Супермен се появиха и преди ревюто на Coach за есен-зима 2024 по време на New York Fashion Week.
Така че не, това не е птица, нито самолет. Най-вероятно е емблемата на Супермен особено ако се рее в света на модата.