Продажбите на смартчасовници в световен мащаб за първи път регистрират тенденция на намаляване, което до голяма степен се дължи на резкия спад в популярността на пазарния лидер Apple, показват нови данни на компанията за пазарни проучвания Counterpoint.

Според тях, през 2024 г. са доставени 7% по-малко устройства в сравнение с предходната година. Доставките на часовници Apple Watch са намалели с 19% в този период, посочват от Counterpoint, цитирани от BBC.

Според наблюдатели, спадът в продажбите се дължи на липсата на нови функции в последните устройства на Apple и факта, че слуховете за модел от висок клас Ultra 3 така и не се потвърдиха.

„Най-големият двигател на спада беше Северна Америка, където липсата на Ultra 3 и минималните подобрения на функциите в линията S10 накараха потребителите да задържат покупките“, обяснява старши анализаторът на Counterpoint Аншика Джейн.

В края на 2023 г. и началото на 2024 г. Apple беше засегната от забрани за продажби и внос в САЩ заради спорен патент за наблюдение на нивото на кислород в кръвта при смартустройствата, което според Джейн също е допринесло за по-ниските стойности в първата половина на 2024 г.

През последните три месеца на годината компанията запазва 22% от пазарния си дял, което е спад спрямо 25% през 2023 г.

„Преминахме през период, в който смартчасовниците се превърнаха от нова и вълнуваща джаджа в нещо, което се стабилизира - наборът от функции не се променя много драматично от година на година“, допълва Лео Гейби, главен анализатор в CCS Insight.

Въпреки цялостния спад, за миналата година се наблюдава огромен ръст на продажбите на смартчасовници, произведени в Китай, от марки като Xiaomi, Huawei и Imoo, допълва BBC.

Продажбите в Китай също нарастват от 19% от пазара до 25% през годината от последното тримесечие на 2023 г.

Според Counterpoint това е първият път, в който в Китай са регистрирани повече продажби на смартчасовници, отколкото в Индия или Северна Америка.

Китайските производители изглежда са се възползвали и от друга тенденция - нарастващата популярност на смартчасовниците за деца, единственият сегмент от пазара, който нараства през 2024 г.

Imoo, известен в Китай като „Малкияt гений“, е специализиран в детски смартчасовници и отбелязва 22% ръст на доставките. „Сегментът набира популярност, тъй като родителите са загрижени за безопасността на децата си и желаят да ги следят и да поддържат постоянна връзка с тях“, обяснява Балбир Сингх от Counterpoint.

Но Imoo беше засенчена от 135% ръст на доставките от базираната в Пекин технологична компания Xiaomi.

Нейните устройства за проследяване на активността Smart Band се продават на малка част от цената на конкурентите, произвеждани от Apple и Samsung.

„Виждаме, че големите играчи в потребителската електроника като Apple и Samsung наистина се стремят да постигнат по-висок марж и не участват в ценова война“, допълва Гейби.

„Xiaomi се справя много добре с продажбите, особено в региони като Южна и Източна Европа, където по-голямата достъпност резонира много по-силно сред клиентите.“

Друг сериозен фактор за спада на продажбите в световен мащаб е Индия, където негативната тенденция е от 30% на 23% от пазара. Според експертите, това се дължи отчасти на „балона“ на ултраевтините устройства на индийските производители, който вече се е спукал.

Counterpoint твърди, че очаква слабо възстановяване на световния пазар с едноцифрен процентен ръст през 2025 г.

Компанията прогнозира, че ръстът в продажбите ще се дължи на все по-широкото възприемане на функциите на изкуствения интелект и на по-силния акцент върху предоставянето на по-широк набор от данни за здравето на потребителите.