Примерът „Huawei”: Ще продължи ли експанзията на китайските технологични компании?
На MWC в Барселона китайски играчи като Xiaomi, Honor и Oppo се надпреварват да представят иновации, но прекаленото внимание може да им изиграе лоша шега

Продължаващият фокус на президента на САЩ Доналд Тръмп върху Китай по отношение на технологиите и търговията се отразяват тежко на китайските доставчици на смартфони. През последните няколко години те се развиват добре в световен мащаб, но съществува несигурност дали някои от тези компании могат да станат обект на атаки от страна на Вашингтон, подобно на Huawei.
На Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона китайските играчи на пазара на електроника - от Xiaomi до Honor и Oppo - са в пълен състав, показвайки най-новите си устройства. Xiaomi дори представи най-новия си електромобил - SU7 Ultra, с което искаше да предизвика интерес.
Xiaomi също така пусна смартфон от висок клас, а Honor обяви инвестиция от 10 млрд. долара в изкуствен интелект. Oppo изтъкна своите функции с изкуствен интелект за защита на личните данни, а други по-малко известни играчи като Tecno, собственост на Transsion, представиха продукти като очила с изкуствен интелект.
Huawei също присъства на форума и показа Mate XT - триизмерен смартфон, който пусна на международните пазари, тъй като планира много предпазливо завръщане в глобален мащаб. До известна степен компанията служи като предупредителен пример за други китайски играчи. Тя някога беше най-големият доставчик на смартфони в света, докато санкциите на САЩ не унищожиха бизнеса ѝ.
Точно в момента, в който Huawei се опитва отново да навлезе в международните продажби на смартфони, а други китайски играчи се развиват бързо, Тръмп отново е в Белия дом. Това вероятно ще засенчи присъствието на тези компании на MWC, казва пред CNBC Бен Ууд, главен анализатор в CCS Insight.
„Мисля, че за съжаление на Huawei, точно когато започват да си стъпват на краката, повторното появяване на Тръмп и цялостната му стратегия „Америка на първо място“, както и оказването на натиск върху китайците, засяга не само нея, но и всички китайски производители, които присъстват на MWC“, посочва той. „Мисля, че това е слонът в стаята на MWC по отношение на огромните инвестиции и щедрите разходи на китайските производители, над които ще тегне сянката на това, което ще се случи през следващите месеци“.
Китайските играчи са важна част от MWC от няколко години, тъй като разширяват влиянието си в световен мащаб. Сега осем от 10-те най-големи доставчици на пазара на смартфони са със седалище в Китай, според данни на Canalys. Xiaomi например е третият по големина в света.
„Компанията увеличи присъствието си в Европа, докато други, като Transsion, се фокусираха върху развиващите се пазари. С този успех идва и потенциалът за по-нататъшни проверки“, казва Ууд. „Опасността за тези производители е, че ако надигнат главата си твърде високо над парапета, ще започнат да бъдат проверявани от американската администрация“.
Затова той смята, че китайските играчи трябва да се движат по тънка линия в Барселона и да се уверят, че не вдигат прекалено много шум.
„Последното нещо, което те искат, е да бъдат лице на китайските технологии и да се превърнат в най-новата фокусна точка за Тръмп и неговите съветници“, категоричен е Ууд.
Досега Тръмп се е съсредоточил върху повишаването на митата върху китайския внос. Но липсват много действия на фронта на технологичните ограничения. При предишния президент Джо Байдън Вашингтон въведе няколко кръга от рестрикции, които имаха за цел да отрежат достъпа на Китай до модерни технологии в области като полупроводниците.
Фокус върху Европа
Други анализатори са съгласни, че съществува риск от засилен контрол, но посочват няколко основни причини, поради които други китайски производители може да не бъдат ограничени по начина, по който беше ударена Huawei.
Франсиско Херонимо, вицепрезидент по данните и анализите в IDC, казва, че китайските марки съсредоточават усилията си върху Европа, а не върху САЩ. Това може да помогне за отклоняване на вниманието от страна на Вашингтон.
„Китайските играчи определено нямат шанс да продават в САЩ, но ако продължат да се насочват към Европа, както правят, не мисля, че това е риск и че ще се стигне до момент, в който администрацията на САЩ ще каже на която и да е държава, че трябва да спре да продава Xiaomi, Honor или друга марка“, казва Херонимо пред CNBC. „Не мисля, че има огромен риск, защото в крайна сметка те не са насочени към американските потребители“.
Според Нийл Шах, партньор в Counterpoint Research, друга причина, поради която САЩ може да не се насочат към китайски компании толкова активно, колкото към Huawei, е, че това може да навреди на американските технологични играчи.
„Трудно е да се каже доколко Тръмп ще затегне гайките на китайските доставчици, защото те са зависими от Google, Microsoft и Qualcomm“, казва Шах.
Тези от тях, които продават извън Китай, използват в смартфоните си операционната система Android на Google. В същото време много от тях разчитат на чипове от американската компания Qualcomm. Освен това китайски производители на смартфони продават и лаптопи и таблети, които работят с операционната система на Microsoft - Windows.
„Ограничаването на достъпа на китайските компании до тези технологии може да навреди на американските технологични гиганти“, твърди Шах. „Qualcomm ще загуби, Microsoft ще загуби и в крайна сметка Google също ще загуби“.