Когато като тийнейджър в Португалия Жилберто Лурейро прекарва лятото в текстилна фабрика, той открива, че изпитва „едновременно омраза и любов“ към начина, по който се произвеждат дрехите.

Работата е тежка: Лурейро прекарва дълги дни в стоене и наблюдение за дефекти в тъканите, които преминават през машини със скорост около 15-20 метра в минута.

„Наистина обичам текстилната индустрия и решаването на проблеми, но мразя тази инспекционна работа, неефективността и отпадъците. Това наистина е една от най-трудните работи в света", казва Лурейро пред CNBC.

През десетилетието, откакто е поел първата си смяна във фабриката, мисленето на Лурейро се е променило. След като получава магистърска степен по физика, той става съосновател на Smartex - технологична компания, която използва камери, софтуер за компютърно зрение и изкуствен интелект, за да открива дефекти в текстила по време на производството му и по този начин да намалява дела на отпадъците. Лурейро твърди, че технологията е предотвратила изхвърлянето на 1 милион килограма плат през последните три години.

Отпадъци в модата

Модата има голям проблем с отпадъците, като според фондация с нестопанска цел „Елън Макартър“ всяка секунда се изхвърлят и погребват или изгарят около един камион с дрехи. Smartex твърди, че нейната технология за откриване на дефекти означава, че на килограм готова тъкан могат да се произведат 0,37% повече дрехи. Това никак не е малко, ако се има предвид, че модният гигант Inditex (собственик на Zara) например е използвал 678 596 тона суровини в своите продукти през 2024 г., според годишния му доклад.

Освен това модата е индустрия, която все още не е възприела напълно цифровизацията, казва Лурейро, отчасти защото се смята, че това е трудно да се направи. Изработването на дрехи е сложно, тъй като веригите за доставки могат да бъдат дълги и разпокъсани - от отглеждането и обработката на суровини като памук до тъкането и боядисването на текстил, проектирането на модели и шиенето на дрехи. В същото време това е бързо развиващ се и непредсказуем сектор.

„Ако това е най-големият отрасъл, който все още не е докоснат от интернет и е един от най-големите замърсители в света, и никой не работи по него по отношение на технологиите, тогава тук има огромна празнина“, казва Лурейро.

Според ЕС около 20% от замърсяването на водата в световен мащаб се дължи на боядисването и довършителните работи при производството на текстил.

Липсата на технологии в производството на облекло и потенциалът на индустрията да стане по-ефективна правят Smartex привлекателна за инвеститорите. H&M Group инвестира в компанията през 2022 г., а Тони Фадел - изобретателят на iPod и Nest - ръководи инвестиционен кръг на стойност 24,7 млн. долара с Lightspeed Venture Partners през същата година. Според Лурейро до момента Smartex е набрала повече от 40 млн. долара, но предвид сложността на индустрията и операциите в множество държави, той смята, че инвеститорите са „смели“ в подкрепата си.

„Има огромна стойност за улавяне, но има и рискове”, добавя той, имайки предвид размера на индустрията, която се оценява на повече от 1,8 трилиона долара през 2025 г.

Smartex и нейните високопоставени инвеститори са привлекли вниманието и на Amazon, която също вложи пари в компанията чрез своята стипендия AWS Compute for Climate Fellowship. Инициативата подкрепя технологични стартъпи в области като продоволствената сигурност, опазването на околната среда и устойчивостта на климата. Лисбет Кауфман, ръководител на отдела за развитие на бизнеса с климатични технологии, стартиращи компании и рисков капитал в AWS, основава стипендията през 2023 г. Досега четири компании са спечелили място в програмата.

„Стартъпите в областта на климатичните технологии имат толкова много R&D дейности, които трябва да направят. Те трябва да изобретят нова наука или нова технология, както и нови бизнес модели“, казва Кауфман пред CNBC.

Компаниите, участващи в програмата, получават достъп до експертите на AWS, както и до съвременни компютърни услуги, а тази година ще бъдат избрани 20 организации, които ще участват с обща инвестиция от 4 млн. долара. Smartex използва технологията на AWS, за да обучава своите модели за машинно обучение за идентифициране на дефекти в тъкани, които могат да варират значително.

Време за възвръщане на инвестицията

Лурейро прекарва голяма част от времето си в посещения на текстилни фабрики, предимно в азиатски страни като Бангладеш и Виетнам. Там той открива, че собствениците на фабрики искат да разберат колко бързо ще се възвърне инвестицията в Smartex.

„Ако за 30 секунди човекът отсреща не е убеден във възвръщаемостта на инвестициите, например за по-малко от една година, вие сте извън играта. Трябва да им докажем, че ще спестят от материали, от прежда или от електроенергия", казва Лурейро.

Средният период на възвръщаемост на инвестицията в Smartex е от девет до 18 месеца, според Apparel Impact Institute. Целта на компанията е да се превърне в „операционна система“ за фабриките в цялата верига за доставки на модни стоки, така че марките да могат да проследяват информация като например откъде идват дрехите, къде се намират в производствения процес и колко вода се използва за производството на артикулите.

„Това са основни въпроси, на които повечето марки много трудно могат да отговорят или просто не могат“, казва Лурейро.

Фадел оприличава потенциала на Smartex на софтуерната екосистема на Apple.