21-годишната Емили харчи средно по 20 паунда на месец в китайския гигант за бърза мода Shein, като разчита на марката винаги, когато й трябва нов тоалет за парти или за почивка.

„Почти винаги можеш да намериш това, което търсиш, дори качеството да е лошо“, признава тя.

Подобно на милиони хора в Обединеното кралство и САЩ, пазарува от онлайн магазина най-вече заради това колко достъпен е той.

Въпреки че се сблъсква с критики за начина, по който се отнася към работниците, след като разследване на BBC разкри 75-часова седмица в нарушение на китайското трудово законодателство, е малко вероятно клиентите да се откажат да купуват дрехите на Schein, допълва медията.

„На достъпни цени“

Емили е обмисляла да спре да купува от Shein заради трудовите практики, но признава, че навсякъде другаде е „твърде скъпо“.

Цифрите показват, че е права, тъй като Shein се превърна от малко известна компания само преди няколко години в един от най-големите гиганти за облекло в света. Според GlobalData продажбите ѝ са достигнали 36,9 млрд. долара миналата година.

Shein е частна компания и не съобщава глобалните си резултати.

Но печалбите в Обединеното кралство се удвояват през 2023 г. до над 24 млн. паунда, по данни на Companies House.

Компанията разполага с хиляди различни линии дрехи, които превъзхождат конкурентните марки за бърза мода като H&M и Zara. Много от тях са на цена под 10 паунда, а новите модели се разработват бързо.

Експлоатация на труд

Компанията се подготвя за листване на фондовата борса в Обединеното кралство, което я поставя под наблюдение както по отношение на трудовите практики, така и на въздействието ѝ върху околната среда. Миналата година самата Shein откри детски труд във веригата си за доставки, след като засили контрола. Освен това, се сблъска с твърдения, че използва памук, произведен с принудителен труд и отказа да съобщи дали го използва.

В отговор на разследването на BBC за условията на труд тя заяви, че „се ангажира да осигури справедливо и достойно отношение към всички работници в рамките на нашата верига за доставки“ и инвестира десетки милиони в укрепване на управлението и спазване на изискванията.

„Стремим се да поставим най-високите стандарти за заплащане и изискваме от всички партньори по веригата за доставки да спазват нашия кодекс за поведение“, заяви Shein.

За изработката на една тениска работниците получават около един до два юана или около 11 до 22 пенса.

Сара Джонсън, основател на консултантската компания Flourish Retail, бивш ръководител на отдела за покупки и мърчандайзинг в Asos Китай, заяви, че компанията може да плаща повече на доставчиците, което би им дало повече свобода да плащат на работниците.

Що се отнася до работниците, „можете да увеличите заплащането им и това ще доведе до минимална разлика в цената на дрехата“, допълва тя.

Алтернативата е компанията да реализира по-малка печалба.

От „Целият ми гардероб е Shein“ до „Срамувам се“

Тандо Шибенке е редовен клиент на Shein.

„Цялото ми облекло в момента е от Shein“, казва тя и добавя, че харесва цената, удобството и разнообразието. Въпреки това, планира в бъдеще да направи повече проучвания как са произведени дрехите, които купува.

24-годишната Джорджина от Лондон се „срамува“ от факта, че е пазарувала от Shein - и вече е спряла.

„Откакто прочетох за нея, негативите са много повече от позитивите и дори когато виждам дрехи на Shein, не се чувствам комфортно да ги купувам.“, признава тя.

Модната дизайнерка и преподавателка Шазия Салим обяснява, че хората от поколението Z - родени между 1995 и 2010 г., често казват в проучванията, че устойчивостта и етиката са важни за тях, но това невинаги се отразява на избора им на стоки.

Младите хора изпитват натиск да си купуват нови дрехи, за да поддържат външния си вид в социалните мрежи, а и не разполагат с много налични пари, така че вероятно ще продължат да купуват бърза мода, казва тя.

Според нея, въпреки че трябва да се вземат информирани решения, е нужно да се засилят правилата за търговски стандарти, за да се продават устойчиви и етични продукти.

Луиза Деглиз-Фавър, старши анализатор за мода в GlobalData, също очаква достъпността да продължи да надделява над етичните съображения за клиентите на Shein. По-младите обикновено нямат голям разполагаем доход, защото учат или работят на нископлатени места, допълва тя.

Shein пуска хиляди нови продукти всеки ден, което може да подтикне хората да купуват твърде много - но това е и отговор на „желанието на потребителите постоянно да обновяват гардероба си с най-новите тенденции“, казват в заключение експертите.