Брюксел подготвя планове за налагане на мита върху евтини стоки, закупени от китайски онлайн търговци на дребно, включително Temu и Shein, в опит да спре скока на това, което според Европейския съюз са нестандартни стоки, идващи от Китай, пише Financial Times.

Според източници на медията по-късно този месец Европейската комисия ще предложи премахване на сегашния праг от 150 евро, под който артикулите могат да се купуват безмитно. Основните атакувани платформи са Temu, AliExpress и Shein.

Миналата година в ЕС са били внесени 2,3 милиарда артикула под безмитния праг от 150 евро. Данни на ЕК показват, че вносът на електронна търговия се е увеличил повече от два пъти на годишна база, достигайки 350 000 артикула през април - или почти две доставки на домакинство.

Китай се възползва от субсидиране на пощенски разходи, което означава, че е рентабилно да се изпращат евтини стоки по въздуха.

Разпоредбите ще се прилагат за всеки онлайн търговец на дребно, който доставя до клиенти от ЕС директно извън блока. Базираната в САЩ Amazon обикновено използва продавачи, базирани в Европа.

Друга възможна мярка е големите платформи да бъдат задължени да се регистрират за плащане на ДДС онлайн, независимо от стойността им, посочва FT.

EK вече предложи отмяна на прага на митата миналата година, но сега може да се опита да ускори приемането на мярката, за да противодейства на скока на евтиния внос, казват източниците на изданието. Те обаче предупреждават, че може да се окаже трудно да се накарат страните от ЕС да се споразумеят, като се има предвид, че новият режим ще увеличи натоварването на вече претоварените митнически служители.

Броят на опасните продукти, докладвани от страните от ЕС, е скочил с над 50% от 2022 г. до 2023 г. до над 3400. Козметика, играчки, електроуреди и дрехи са сред продуктите с най-много проблеми с безопасността.

Индустрията на играчките в ЕС обвини китайски търговци на дребно, че доставят опасни продукти в Европа. Групата Toy Industries of Europe заяви през февруари, че е купила 19 играчки от Temu и е установила, че нито една не отговаря на стандартите на ЕС, докато 18 представляват реален риск за безопасността на децата.

„Всички 19 продуктови обяви вече не са налични на нашия уебсайт в ЕС“, казват от Temu, добавяйки: „Безопасността на продуктите е от първостепенно значение за нас и ние засилихме мониторинга на тази продуктова група и свързаните с нея изисквания“.

Кристел Делберге, генерален директор на EuroCommerce, лобистка група за търговия на дребно, коментира: „Искаме условия за онлайн търговия на дребно на ниво ЕС за всички играчи, насочени към потребители, базирани в ЕС, независимо къде са установени.“

Тя добавя, че съществуващото законодателство е достатъчно, но има нужда от „ефективна и ефикасна стратегия за трансгранично правоприлагане“.

Temu отбелязва още, че растежът на компанията не зависи от евтини стоки. „Ние сме отворени и подкрепяме всякакви законодателни корекции на политиката, които са в съответствие с интересите на потребителите, стига тези политики да са справедливи“, заявява компанията.

AliExpress казва, че „работи със законодателите“, за да „се увери, че е в съответствие с изискванията на пазара на ЕС.

Shein също посочва, че "напълно подкрепя" усилията за реформиране на митата.