Според анализатори позиционирането на PDD – компанията майка на Temu - на принципа „цена-качество“ и растежът на водещия глобален играч в бързата мода са ѝ помогнали да заеме водещо място в сферата на електронната търговия в Китай, превръщайки я в най-ценната компания в този сегмент в страната.

Миналата седмица PDD Holdings отчете отлични резултати за първото тримесечие, което доведе до скок на акциите ѝ с цели 7,5%. По този начин тя изпревари по пазарна капитализация най-големия си конкурент Alibaba Group. По данни на LSEG акциите на PDD са увеличили стойността си повече от два пъти - със 109% - през последната година.

Пазарната капитализация на PDD, която притежава и китайското приложение за пазаруване с отстъпки Pinduoduo, е около 208 млрд. долара. За сравнение, тази на Alibaba е 196 млрд. долара, по данни на LSEG. JD.com е на трето място с пазарна капитализация от 48 млрд. долара.

„Смятаме, че рентабилността на Temu ще се подобри по-бързо от предишните оценки поради въвеждането на модела на половин пратка, при който логистичните разходи ще се поемат от търговците“, коментират анализаторите на Morningstar пред CNBC. „Също така смятаме, че вътрешната платформа на PDD ще успее да защити позициите си предвид силното възприятие на потребителите за нейното позициониране на принципа „стойност за пари“.

Анализаторът Челси Там акцентира, че PDD е на първо място в предпочитанията на Morningstar, докато JD.com и Alibaba са съответно на второ и трето.

В петък Goldman Sachs повиши рейтинга на PDD от „неутрален“ на „купува“, като отбеляза продължаващия темп на растеж на рекламните приходи на компанията през първото тримесечие, както и потенциала на Temu.

„Повишението идва на базата на нейните рекламни технологични възможности, съчетани с конкурентните по отношение на разходите доставчици/търговци/вериги на доставки в Китай, заедно с благоприятното съотношение риск-възвращаемост, като текущата пазарна капитализация не предполага оценката, приписвана на Temu“, коментира анализаторът на Goldman Sachs Роналд Кюн.

По думите му пазарът „вече е оценил повече от необходимото“ двете ключови опасения - вътрешната конкуренция и напрежението между САЩ и Китай - които бяха в основата на по-ранното понижение на рейтинга на PDD през март.

Силна конкуренция

PDD изпревари по пазарна капитализация Alibaba и през четвъртото тримесечие на миналата година, но през първото тримесечие отстъпи първото място на най-големия си конкурент. В сряда PDD съобщи, че нетната ѝ печалба, подлежаща на разпределение между обикновените акционери, през тримесечието на март е нараснала с 246% до 3,87 млрд. долара (27,99 млрд. китайски юана) спрямо предходната година, надминавайки с огромна разлика оценката на LSEG за 12,86 млрд. юана.

Приходите от транзакционни услуги, известни още като такси за търговци, възлизат на 6,14 млрд. долара, което представлява увеличение с 327% спрямо същия период на предходната година.

„Проактивно реагирахме на политиките за насърчаване на потреблението и стартирахме серия от промоционални дейности, за да отговорим на нуждите от пазаруване по време на пролетния фестивал и други сезонни събития“, коментират от PDD по време на разговора за резултатите. „Уверени сме в потребителския пазар в Китай“.

Междувременно нетната печалба на Alibaba, която може да се припише на обикновените акционери, през мартенското тримесечие спадна с 86% до 3,3 млрд. юана спрямо година по-рано. Alibaba притежава платформи за електронна търговия като AliExpress, Alibaba.com, Taobao и Tmall.

Първият сериозен тласък на PDD в чужбина дойде с Temu през септември 2022 г., чиято популярност рязко нарастна малко след като през 2023 г. беше излъчена реклама на платформата, която приканва клиентите да пазаруват „като милиардери“, по време на Super Bowl. След това жадните за изгодни сделки американци се насочиха към Temu – тенденция, която се очаква да се задълбочи. Платформата също така агресивно разшири дейността си в Австралия, Нова Зеландия, Франция, Италия, Германия, Нидерландия, Испания, както и във Великобритания.

В доклад на BofA от началото на този месец се казва, че Temu, TikTok и AliExpress „използват опита“ на своите компании майки и сестрински организации, като се добавя, че Temu е „сравнително най-добре позиционирана“ сред тези компании.