Критиките и жалбите срещу лидерите в бързата мода продължават
BEUC обвинява Temu, че нарушава Закона за цифровите услуги на ЕС, разследване показва неспазване на трудовите права в Shein
Лидерите на глобалния пазар на бърза мода – Temu и Shein, често влизат в новинарските заглавия в негативен контекст. Критиките към тях постоянно нарастват, въпреки че все повече потребители им се доверяват, а те полагат значителни усилия да излъскат имиджа си.
И по всичко личи, че тази тенденция се задълбочава с пълна сила.
Temu нарушава Закона за цифровите услуги на ЕС?
В четвъртък в Европейският съюз беше подадена жалба срещу китайската платформа за електронна търговия с бързооборотни стоки Temu във връзка с потенциално нарушение на правилата за онлайн съдържание.
Съгласно Закона за цифровите услуги на ЕС от онлайн пазарите и посредниците се изисква да се борят с незаконното и вредното съдържание, както и с фалшивите продукти в своите платформи.
Общоевропейската организация на потребителите BEUC съобщи, че е подала жалба до Европейската комисия, а 17 от нейните членове в различни държави, сред които Франция, Италия и Нидерландия, също са подали такива до съответните национални органи. Според BEUC Temu, която към март има 75 милиона месечни потребители в ЕС, често не е предоставяла на потребителите важна информация за продавачите в платформата си и за това дали техните продукти отговарят на изискванията на ЕС за безопасност на продуктите. В жалбата се казва също така, че Temu използва манипулативни практики като тъмни шаблони, за да накара потребителите да харчат повече, отколкото биха искали, и че няма достатъчно информация за това как препоръчва продуктите си.
„По този начин Temu нарушава Закона за цифровите услуги на ЕС“, категоричен е в свое изявление, цитирано от Reuters, генералният директор на BEUC Моник Гойенс. „Продуктите, продавани на пазари, независимо дали са онлайн или офлайн, независимо дали са европейски, американски или китайски, трябва да са безопасни и да отговарят на европейското законодателство, ако се продават на европейски потребители.“
Temu, която навлезе на пазара на ЕС преди малко повече от година, коментира, че активно приспособява услугите си, за да ги приведе в съответствие с местните практики и предпочитания, и че се ангажира да спазва изцяло законите и разпоредбите на пазарите, на които работи.
„Що се отнася до жалбата на BEUC, ние я приемаме много сериозно и ще я проучим задълбочено. Надяваме се да продължим диалога си със съответните заинтересовани страни, за да подобрим услугите на Temu за потребителите", се казва още в позицията на компанията.
Доставчиците на Shein работят по 75-часа на седмица?
Проблемите не подминават и основния конкурент на Temu – Shein, който е напът също да има нови такива. Докато се подготвя за първично публично предлагане в САЩ или Великобритания, нов доклад показва, че работниците на някои от доставчиците на компанията все още работят на 75-часова работна седмица, въпреки уверенията ѝ, че ще завиши трудовите си стандарти. Докладът, публикуван във вторник, описва подробно последващо разследване на швейцарската застъпническа група Public Eye, след като през 2021 г. тя установи, че служителите в обекти в Гуанджоу, Китай, са подложени на прекомерен извънреден труд и лоши условия.
След негативния отзвук, последвал разследването, платформата обеща да подобри стандартите си, но новото проучване на Public Eye, в което са анкетирани 13 работници в шест доставчика в Китай, установява липсва на особен напредък.
„Незаконните работни часове и заплащането на парче остават типични за ежедневието на интервюираните работници“, коментират от групата. Интервютата са проведени в края на миналото лято.
В отговор на новопоявилите се разкрития, Shein посочва пред CNBC: „Ние не признаваме много от твърденията в този доклад“.
Public Eye обаче контрира, че респондентите са работили средно шест или седем дни в седмицата по 12 часа на ден, без да се включват почивките за обяд и вечеря – в нарушение на кодекса за поведение на доставчиците на Shein.
„Работя всеки ден от 8 часа сутринта до 10,30 часа вечерта и вземам по един почивен ден всеки месец. Не мога да си позволя повече почивни дни, защото това струва твърде скъпо", цитира Public Eye един от работниците.
Говорител на Shein казва, че компанията инвестира десетки милиони долари в укрепване на управлението и спазването на правилата в своята верига за доставки.
„Дискусията за работното време и заплатите, повдигната от Public Eye, е важна за нас и ние постигнахме значителен напредък в подобряването на условията в нашата екосистема“, категоричен е той.
По думите му новият доклад на Public Eye е основан на малка извадка от интервюта в шест обекта, докато веригата за доставки на Shein разчита на хиляди доставчици от трети страни и договорни производители в Китай. Според компанията хилядите одити на трети страни на нейните доставчици са установили нисък процент на нарушения при заплащането и са показали, че работниците са получавали средно над два пъти повече от местната минимална заплата и с 50% повече от заплатата в Шънджън.
Но Public Eye твърди, че нейното разследване поставя под съмнение одитите на фабриките, поръчани от Shein, като отбелязва, че те са се фокусирали само върху месечното заплащане, а не върху часовете, отработени от служителите. Пропускането на работните часове е част от явен „уклон“, допълват от организацията. Според Public Eye работниците работят 75 часа седмично вместо стандартните 40 часа, а основната им заплата, след приспадане на заплащането за извънреден труд, е едва около 2400 юана (330 USD) на месец.
Организацията посочва и други потенциални проблеми при доставчиците на Shein, включително работници, които изглеждат непълнолетни, и слабо прилагане на забраните за пушене в близост до складовете за платове. Групата добавя, че Shein използва много офшорни структури, за да прикрие собствеността си и да избегне данъци. Дружеството е регистрирало седалището си в Сингапур през 2019 г. и е базирано там от 2021 г. насам.
Последният доклад на Public Eye допълва списъка с противоречия, с които компанията се сблъсква, като всички те вредят на репутацията ѝ и заплашват да попречат на планираното първично публично предлагане в САЩ - един от най-големите ѝ пазари. Затова и наскоро тя се пренасочи към Великобритания и Лондонската борса като вариант за IPO.