Дълго време се смяташе, че най-емблематичният закон на Европейския съюз в областта на технологиите е недосегаем.

Тези дни отминаха.

В сряда изпълнителният орган на ЕС ще представи плана си за изменение на Общия регламент за защитата на данните, наричан накратко GDPR, с цел облекчаване на изискванията за докладване за малките и закъсали финансово предприятия. Очаква се служителите на ЕС да преговарят и за окончателните детайли на отделен закон, който има за цел да отстрани някои от считаните за първоначални недостатъци на GDPR.

Това е поредният закон, който става жертва на стремежа на Европейската комисия да намали бюрокрацията и да „опрости” законодателството на ЕС в полза на бизнеса и растежа. През септември бившият италиански министър-председател Марио Драги предупреди в знаков икономически доклад, че сложните закони на Европа пречат на нейната икономика да върви в крак със Съединените щати и Китай. Драги изтъкна конкретно GDPR като пречка за иновациите.

Групите за защита на правата в областта на цифровите технологии и вътрешните лица в ЕС често хвалят GDPR за това, че установява глобален стандарт за защита на личните данни. За много предприятия обаче той се възприема като символ на скъпите и обременяващи правила на ЕС.

Промяната на GDPR обаче заплашва да наруши крехкия баланс между активистите за защита на личните данни и бизнес лобитата в Брюксел.

Преговорите по GDPR от 2012 до 2016 г. предизвикаха едно от най-големите лобистки усилия, които Брюксел някога е виждал. Откакто той влезе в сила през 2018 г., ЕС избягва да го изменя, опасявайки се, че това ще разпали отново жестоката лобистка война. Сега ЕК изпревари някои от тези опасения, заявявайки, че нейните предложения за опростяване ще се ограничат до облекчаване на изискванията за докладване и няма да засегнат основните принципи на GDPR.

Прегледът на закона през миналото лято показа „необходимостта от по-голяма подкрепа за предприятията, особено за МСП, в усилията им за спазване на изискванията“, коментира пред POLITICO комисарят по правосъдието Майкъл Макграт.

Според кореспонденция, с която разполага изданието, се очаква предложението да разшири изключенията за докладване, които понастоящем са запазени за МСП (компании с по-малко от 250 служители), до организации със средна капитализация (с по-малко от 500 служители). То ще създаде и повече изключения за самите МСП, като ги освободи от задължението да водят регистри или да изготвят оценки на въздействието върху неприкосновеността на личния живот.

В сряда вечерта преговарящите ще започнат заключителни преговори, за да се споразумеят за допълнителни правила за ускоряване на процедурите за разследване по GDPR. Те имат за цел да ускорят бавните трансгранични разследвания за защита на данните, които могат да се проточат с години и често включват големи технологични компании. Идеята на европейските законодатели е да установят по-ясни основни правила за съвместната работа на националните регулатори за защита на данните, да се изяснят правата на жалбоподателите и на разследваните лица по време на процеса и, което е изключително важно, да се определят конкретни срокове за разследванията. Според четирима души, запознати с преговорите, по-голямата част от текста вече е договорена, а основните неща, които остават да бъдат изковани в сряда вечерта, са продължителността на сроковете и средствата за съдебна защита.

Малко вероятно е ЕС да спре дотук в усилията си да ореже прочутия си закон за защита на личните данни. След като се консултира с компании и експерти относно предложението от сряда, Комисията заяви, че е възможно да има „евентуално бъдещо обмисляне на прилагането на GDPR“.

Не на последно място, държавите са поискали от изпълнителния орган на ЕС да изясни как новият Закон за изкуствения интелект взаимодейства с GDPR.