Една от най-заплетените сделки в историята: Toyota придобива ключов доставчик срещу $33 млрд.
Този ход ще доведе до преструктуриране на най-голямата бизнес империя в Япония и опростяване на корпоративната структура от 18 компании
&format=webp)
Най-голямото дъщерно дружество на Toyota е получило предложение за придобиване в частни ръце на стойност 4,7 млрд. йени (33 млрд. долара), което включва 1 млрд. йени от личните средства на председателя Акио Тойода, в сделка, която ще промени най-голямата бизнес империя в Япония, пише Financial Times.
Toyota Industries, ключово предприятие за части за най-големия производител на автомобили в света по продажби, обяви във вторник, че е получила предложение от 16 300 йени за акция от дружество със специална цел, подкрепено от Toyota Motor и друга компания от по-широката Toyota Group.
Офертата е с 11,4% по-ниска от цената на затваряне на Toyota Industries от 18 400 йени във вторник, но представлява 23% премия спрямо капитализацията преди интересът към изкупуването от страна на ръководството да стане публично достояние на 25 април.
Toyota Group е съвкупност от 18 компании, включително автомобилния производител, които притежават дялове една в друга - модел на собственост, който е обект на усилия за реформиране на корпоративното управление. Изкупуването ще премахне едно от най-големите кръстосани акционерни участия в групата и ще даде тон на останалата част от корпоративна Япония.
Според говорител на компанията сумата, която ще бъде платена за Toyota Industries, е 4,7 млн. йени. Това включва близо 25-процентен дял, притежаван от Toyota Motor, на стойност около 1 трлн. йени, който Toyota Industries ще придобие чрез обратно изкупуване на акции на по-късен етап.
Toyota Group заяви, че ще бъде създадена нова холдингова компания, в която Toyota Motor ще инвестира около 700 млрд. йени в акции без право на глас.
Toyota Fudosan, некотирана на борсата група за недвижими имоти, председателствана от Акио Тойода, също ще допринесе със 180 млрд. йени, в допълнение към личната инвестиция на председателя.
Самият Тойода, Toyota Motor и Toyota Fudosan в крайна сметка ще бъдат тримата собственици на холдинга, което ще опрости притежанието на Toyota Industries.
Доставчиците на резервни части Aisin и Denso ще се откажат от акциите си в Toyota Industries, разплитайки мрежа от кръстосани дялове. Toyota Motor също така ще изкупи обратно 9-процентния дял, който Toyota Industries притежава в производителя на автомобили.
Регулаторните органи и фондовата борса в Япония призоваха компаниите да намалят кръстосаното притежание на акции и т.нар. листвания „майка-дете“, при които голяма компания и нейното дъщерно дружество са едновременно публично листвани.
Бордът на директорите на Toyota Industries заяви, че ще подкрепи предложението за придобиване на частния капитал, когато холдинговото дружество бъде създадено и започне търговото предложение през декември.
Въпреки че сделката представлява стъпка напред в реформата на корпоративното управление в Япония, някои анализатори предупреждават, че липсва прозрачност при оценките.
„Съществува минимална прозрачност за това как консултантите достигат до справедлива стойност. Обикновено има известна. Освен това компанията планира да промени драстично баланса си, като продаде по-голямата част от кръстосаните си дялове в близко бъдеще“, казва Травис Ланди, независим анализатор, пред FT.
„Има много движещи се части, които не са добре обяснени.“
Три компании от Toyota Group, участващи в сделката, споделиха изявлението: „Чрез тази приватизация Toyota Industries възнамерява да задълбочи сътрудничеството в рамките на Toyota Group, динамично и бързо да развие тези дейности и да заеме водеща позиция в сектора на мобилността.“
Toyota Industries е най-големият производител на мотокари в света и е основана през 1926 г. от дядото на Акио Тойода - Киичиро Тойода, за да произвежда автоматични тъкачни машини. Тя развива автомобилно подразделение, което се отделя и по-късно се превръща в Toyota Motor.