Toyota и Joby - един алианс за бъдещето на градския транспорт
Инвестицията на японската компания от $500 млн., която е най-големият външен акционер на Joby, е свързана с по-широк стратегически алианс, който да помогне на американската група да комерсиализира и произвежда своите въздушни таксита
Toyota ще инвестира $500 млн. и ще увеличи дела си в Joby Aviation, тъй като производителят на автомобили, засилвайки подкрепата си за стартъпа за въздушни таксита, който има за цел да стартира търговски услуги още през следващата година.
Инвестицията на японската компания, която е най-големият външен акционер на Joby, е свързана с по-широк стратегически алианс, който да помогне на американската група да комерсиализира и произвежда своите въздушни таксита, пише Financial Times.
Джо-Бен Бевирт, основател и главен изпълнителен директор на Joby, казва, че очаква с нетърпение да изгради производствен съюз с Toyota, за да „разшири този нов модел на транспорт“.
Калифорнийската компания, основана през 2009 г., е регистрирана на Нюйоркската фондова борса през 2021 г. Тя е сред няколкото утвърдени в аерокосмическата индустрия компании, които се надяват да превърнат в реалност визията за „градска въздушна мобилност“ без емисии чрез пускането на „електрически самолети с вертикално излитане и кацане“ (eVTOL).
През последните месеци няколко стартъпи бяха принудени да потърсят повече финансиране от инвеститорите и да отложат етапите на сертифициране, тъй като предизвикателствата при разработването на тези самолети станаха по-ясни. Съществуват и други пречки, като изграждането на необходимата инфраструктура и получаването на обществено одобрение.
Joby обаче е сред по-добре капитализираните играчи в сектора и преди последния ангажимент на Toyota е набрал над 2 млрд. долара.
Нейният самолет е първият eVTOL, чиито планове за сертифициране са приети от Федералната авиационна администрация на САЩ, която регулира авиационната безопасност, и сега работи за пълното му одобрение.
Бевирт казва, че компанията е съсредоточена върху стартирането на първата си търговска услуга в Дубай през следващата година. Пилотната производствена линия в Калифорния, е пусната в действие и планира да увеличи производствения си капацитет до един автомобил на месец до края на тази година.
Новата инвестиция от Toyota, която ще бъде на два транша, „се основава на почти седемгодишното сътрудничество“ между двете компании, посочва Бевирт. С нея общият ангажимент на Toyota ще достигне близо 900 млн. долара.
Стартъпът работи с инженери от японския производител като част от по-ранно споразумение за подобряване на процесите. Toyota също така е доставяла компоненти за някои от системите на Joby.
Инвестицията е част от по-широката стратегия на автомобилния производител, който залага на множество технологии и вярва, че ще трябва да предлага на потребителите редица автомобили на различни цени.
Като част от този залог най-големият производител на автомобили в света по продажби инвестира в основни технологии - като електромобили, водородни модели и следващо поколение двигатели с вътрешно горене за хибриди - както и в инициативи като въздушни таксита чрез Joby.
„Въздушната мобилност има потенциала да промени значително начина, по който хората се движат и живеят в бъдещото общество на мобилността, и комерсиализацията ѝ е една от мечтите на Toyota още от основаването“, казва говорител на компанията пред FT.
Toyota има дълга история на инвестиции и изследвания в областта на аеронавтиката, която води началото си от основателя на компанията Сакичи Тойода, който през 1925 г. 1 млн. йени за всеки, който може да изобрети акумулаторна батерия, която да захранва автомобили и самолети с голям пробег.