Китай протяга маслинова клонка към автомобилните гиганти с ново предложение за редкоземни елементи
Китайското министерство на търговията заяви, че е готово да създаде така наречения „зелен канал“, за да ускори процеса на одобрение за ценните материали за компаниите от Европейския съюз
&format=webp)
Китай изглежда е предложил на автомобилните гиганти нещо като отсрочка, след като индустриални групи предупредиха за нарастващи заплахи за производството поради недостиг на редкоземни елементи.
Китайското министерство на търговията заяви в събота, че е готово да създаде така наречения „зелен канал“, за да ускори процеса на одобрение за ценните материали за компаниите от Европейския съюз.
Пробивът идва след търговските преговори между китайския министър на търговията Уан Уънтао и еврокомисаря по търговията Марош Шефчович, които се срещнаха в Париж, Франция, миналата седмица.
Пекин също така е издал лицензи за редкоземни елементи на доставчици на американските автомобилни гиганти General Motors, Ford и групата Stellantis, съобщи Reuters в петък, позовавайки се на анонимни източници.
В началото на април китайското министерство на търговията наложи ограничения върху износа на няколко редкоземни елементи и магнити, широко използвани в автомобилната, отбранителната и енергийната промишленост. Ограниченията бяха ответна мярка срещу увеличението на митата върху китайски продукти, наложено от президента на САЩ Доналд Тръмп.
Някои от засегнатите елементи са критични компоненти за производството както на двигатели с вътрешно горене, така и на електромобили.
Максимилиан Бутек, изпълнителен директор и член на борда на Германската търговска камара в Китай, казва, че новото решение на Китай определено е добра новина за европейските предприятия, но отбелязва, че все още не е ясно дали ускорената процедура ще се прилага за големи компании или за по-широки сектори.
„Те създадоха огромно бюрократично чудовище и не съм сигурен дали сега наистина могат да ускорят процеса и да дадат лицензите на тези, които се нуждаят от тях“, посочва Бутек пред CNBC.
Водещите автомобилни производители в Европа ще приветстват дипломатическия пробив, коментира Бутек, като подчертава необходимостта от диверсификация на веригата за доставки в европейския блок.
„Всички бяхме изненадани, че Китай е готов да извади тази карта, защото това е ответна мярка срещу тарифите, наложени от САЩ, нали? А ние, като европейски компании, сега сме в кръстосания огън на тази търговска ескалация, а това наистина не е мястото, където искаме да бъдем.“
„Не е достатъчно само да го обявят, трябва да го покажат“, добавя Бутек.
Доминираща роля на Китай в производството на критични минерали
Китай е безспорен лидер в производствената верига на критични минерали, като осигурява около 60% от световното производство на редкоземни елементи. Американски дипломати вече предупредиха, че тази доминираща роля представлява стратегическо предизвикателство в контекста на прехода към по-устойчиви енергийни източници.
Някои анализатори сравняват ограничаването на доставките на магнити в цялата индустрия с глобалната криза с полупроводниците, която спря производството на автомобили по време на пандемията.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), която представлява компании като Stellantis, Renault, Ferrari, Volkswagen и Volvo, коментира, че обработката на лицензите за износ на редкоземни елементи от китайското министерство на търговията отнема „значително“ време от влизането в сила на ограниченията през април.
„Като цяло световните запаси от тези магнити са доста ниски. И като се има предвид, че Китай е основният световен доставчик, това означава, че без тези лицензи за износ запасите се изчерпват постепенно от началото на април“, казва говорител на ACEA пред CNBC.
„Постепенно навлизаме в много, много критичен момент, в който тези запаси се изчерпват и е възможно да станем свидетели на спиране на производството“, добавя той.
Предупреждението на ACEA последва отделна тревожна информация от Европейската асоциация на доставчиците на автомобилни части.
Миналата седмица групата заяви, че няколко завода и производствени линии на доставчици на автомобилни части вече са били затворени поради последните износни ограничения на Пекин, като се очакват допълнителни прекъсвания, тъй като запасите от редкоземни елементи ще се изчерпят през следващите седмици.
Японският автомобилен производител Suzuki Motor спря производството на модела Swift поради ограниченията на Китай върху тези елементи, съобщи Reuters в четвъртък.