Дефлацията в Китай вдига пазарния дял на луксозните стоки втора употреба
На фона на икономически спад и криза с недвижимите имоти, потребителите се преориентират към по-достъпни алтернативи, докато ценовите войни се задълбочават
&format=webp)
Манди Ли, служителка в китайския енергиен сектор, винаги е харесвала луксозни чанти. Сега обаче, след като заплатата ѝ в държавната компания е намалена с 10%, а семейните имоти са обезценени наполовина, тя може да си позволи само чанти втора ръка, разказва Reuters.
„Намалявам големите разходи“, казва 28-годишната Ли, докато разглежда луксозни стоки в магазина втора употреба Super Zhuanzhuan в Пекин, който отвори врати през май.
„Икономиката определено е в спад“, твърди тя и добавя: „Богатството на семейството ми се е свило значително поради кризата с недвижимите имоти, с която Китай се бори от 2021". Тази криза се характеризира със силен спад в цените на жилищата, фалити на големи строителни предприемачи като Evergrande и Country Garden, както и масово намаляване на доверието сред потребителите. Според анализи на американския аналитичен институт The Conference Board от март 2025 г. правителството полага значителни усилия за стабилизиране на пазара, включително чрез намаляване на ипотечните лихви и подкрепа за довършване на незавършени проекти, но въпреки това секторът остава сериозна пречка пред общото икономическо възстановяване на страната.
Друго сериозно предизвикателство пред втората икономическа сила в света е дефлационният натикст, който се засилва още повече от американските тарифи срещу Китай. Поведението на потребителите се променя и това може да доведе до допълнителен натиск за понижаване на цените, което от своя страна поражда опасения, че дефлацията може да продължи.
Потребителските цени в азиатската държава спадат за четвърти пореден месец през май. Мерките, взети от Пекин, изглеждат недостатъчни, за да стимулират вътрешното потребление, а ценовите войни в автомобилния сектор допринасят към нестабилната икономическа среда. Според данни на Националната статистическа служба на САЩ, публикувани в понеделник, индексът на потребителските цени е спаднал с 0,1% спрямо същия период на миналата година, съобщава CNBC.
“Все още смятаме, че продължаващият свръхкапацитет ще задържи Китай в дефлация както през тази, така и през следващата година", се казва в доклад на британския институт Capital Economics.
Редица китайски бизнеси избират рязко да намалят цените на стоките и услугите си, като така залагат на “пестеливите” потребители – ресторанти продават закуски за 3 юана (0,40 долара), а супермаркети предлагат “флаш” продажби четири пъти на ден. Тази тенденция обаче тревожи икономистите, които смятат, че ценовите войни са неустойчиви в дългосрочен план.
Поради чувствителността на потребителите към цените, китайският пазар на луксозни стоки втора употреба нараства бързо от началото на пандемията, отбелязвайки над 20% годишен ръст през 2023 г. според доклад на Zhiyan Consulting. Този бум обаче води и до голямо предлагане на стоки, което пък сваля цените.
Някои нови магазини, като Super Zhuanzhuan, предлагат артикули с отстъпки до 90% от оригиналната цена. За сравнение, през последните години стандартните отстъпки в бранша са 30-40%. Отстъпки от 70% и повече вече са често срещани и в големите онлайн платформи за употребявани стоки като Xianyu, Feiyu, Ponhu и Plum.
„В настоящата икономическа обстановка наблюдаваме все повече потребители на луксозни стоки, които преминават към такива втора употреба“, коментира Лиза Жанг, експерт в Daxue Consulting, компания за пазарни проучвания и стратегии, фокусирана върху Китай. Но продавачите „предлагат повече отстъпки и това се дължи на по-голямата конкуренция“, допълва тя.
В Super Zhuanzhuan зелена чанта Christie от Coach, която първият й собственик е купил за 3260 юана (454 долара), може да бъде закупена отново за 219 юана (30 долара). Колие Givenchy G Cube за 2200 юана (306 долара) може да се намери за 187 юана (26 долара).
„От година на година броят на продавачите нараства с около 20%, но броят на купувачите е доста стабилен“, казва основателят на друга компания за продажба на луксозни стоки втора употреба в Китай. „Заплатите на средната класа наистина са намалели и икономиката е основната причина за тази тенденция”.
По думите му в големите градове като Шанхай и Пекин има достатъчно купувачи, за да поемат новите бизнеси на пазара, но в други части на Китай няма място за още.
„Очаквам, че по-голямата част от магазините, които са отворили наскоро, всъщност ще затворят“, споделя той.
Университетският професор Райли Чанг посещава Super Zhuanzhuan не за да си купи нещо,а за да проучи пазара, в случай че реши да продаде свои вещи. Видяното обаче не ѝ харесва.
„Бях в няколко големи магазина за луксозни стоки втора употреба в Пекин и Шанхай и всички се опитват да свалят цената колкото се може повече“, споделя Чанг.