Tesla се изстрелва нагоре, докато роботакситата влизат в правилен завой, а бурята с Тръмп отшумява
С осемсекундно видео на роботакси Илон Мъск успя да възвърне доверието на инвеститорите, изгубено в разгара на политическия му сблъсък с президента на САЩ

Само три дни. Толкова отне на Tesla да се изправи на крака, след като словесната война между Илон Мъск и президента на САЩ Доналд Тръмп успя да срине акциите с цели 14% в рамките на една сесия.
Във вторник акциите на компанията се покачиха с нови 5,7% до ниво от $326,09 – само $6 под стойността отпреди избухването на скандала, предава CNBC.
Причината за това всъщност са осем секунди – защото толкова продължава видеото, което Мъск споделя в X, показвайки как Tesla тества роботакси по улиците на Остин, Тексас – без да има човек зад волана.
Кадрите демонстрират черен Model Y SUV, с надпис Robotaxi, което спокойно преминава кръстовище и спира, за да даде път на пешеходци.
BREAKING: First ever Tesla Model Y robotaxi with no-one in the drivers seat spotted testing on public roads in Austin, Texas!
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) June 10, 2025
Tesla's new "Robotaxi" wordmark/logo is on the side of the vehicle. https://t.co/IhEzPx5PIb pic.twitter.com/zq4ZmiMqDg
Чрез този кратък видеоклип Tesla сигнализира, че въпреки години на закъснения, смели обещания и изоставане от конкуренти като Waymo, може би отстъпват място на реална автономна мобилност – макар и в ограничен обем.
По данни на Bloomberg компанията подготвя официален старт на пилотната програма на автономните автомобили в Остин на 12 юни. Към момента обаче Tesla не потвърждава конкретна дата, но уверява, че премиерата ще бъде през този месец.
В интервю за CNBC Мъск разкрива, че началото ще бъде „изключително ограничено“ – с между 10 и 20 електромобила Model Y, оборудвани с нова версия на системата FSD („пълно самоуправление“), която не изисква човешки надзор.
Мъск също така посочва, че услугата ще бъде „геозонирана“, т.е. ще действа само в определени зони, а служители на Tesla ще наблюдават флотата от дистанция.
Компанията вече фигурира със статут на „тестване“ на официалния уебсайт на Остин, където изкъсо се следи активността на автономни превозни средства. Новината първо е публикувана от фен сайта Teslarati.
Единствената компания със свободен статут в Остин в момента е Waymo – дъщерна компания на Alphabet, която вече оперира услуги за роботизирани таксита в Сан Франциско, Финикс, Лос Анджелис, както и в столицата на Тексас. Там в тестов режим работят още Amazon Zoox и AVRide, бивша разработка на руската Yandex.
Видеото в X е първо публикувано от ентусиаста на Tesla, Сойър Мерит:
„BREAKING: Първата Tesla Model Y роботакси, без човек зад волана, заснета по улиците на Остин, Тексас!“, пише той в публикацията.
Мъск не закъснява да сподели видеото с коментара „Красиво и просто като дизайн.“, а по-късно добавя:
„Това са немодифицирани коли, които излизат директно от завода – всяка Tesla, която произвеждаме, е способна на самостоятелно шофиране!“
Технологичният пробив обаче идва на фона на политическа буря. Миналата седмица официално приключи мандатът на Мъск начело на Департамента за държавна ефективност (DOGЕ) в администрацията на Тръмп. Но почти веднага след това напрежението между двамата се превръща в открит конфликт – на фона на разискванията около новия закон за бюджета.
Разменените обиди в социалните мрежи преливат в пазарна паника. Тръмп заяви, че Мъск е „полудял“ и заплаши да прекрати държавните договори и субсидии за Tesla, SpaceX, Neuralink, xAI и The Boring Company.
Но само няколко дни по-късно Мъск изтри част от нападките и дори показа подкрепа за политиките на Тръмп в сферата на имиграцията – знак за прагматично отстъпление, който пазарът изглежда приема добре.
Анализаторите от Piper Sandler коментират, че „ключов компонент от тезата за TSLA вече започва да се реализира“, като визират автономните тестове. Компанията поддържа оценка купува за акциите.
Но не всички са във възторг. Експертът по автомобилна безопасност Филип Купман коментира пред CNBC:
„Не знаем достатъчно – нито от компанията, нито от това видео – за да определим дали тези коли са безопасни, как работят или какви са разходите.“
По негово мнение Tesla ще разчита силно на така наречените „дистанционни асистенти“ – хора, които наблюдават роботакситата от екрани и могат да поемат управлението при нужда.
След слабото първо тримесечие и спада от 20% в приходите от автомобилния бизнес, инвеститорите усилено призовават Мъск да се съсредоточи върху Tesla. Продажбите в Китай и Европа също намаляват – засегнати както от по-евтина конкуренция, така и от политическите изяви на милиардера.