Защо за инвеститорите на Tesla е толкова важно Илон Мъск да спре политическите си дарения
Главният изпълнителен директор на Tesla заяви, че продажбите на електромобилите вече се подобряват, и потвърди старта на услугата за „роботакси“ следващия месец
&format=webp)
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви във вторник, че планира да намали политическите си разходи и да остане начело на производителя на електромобили още няколко години, с което повиши акциите на компанията.
Според данни на организацията за наблюдение OpenSecrets, Мъск е бил най-големият дарител през миналогодишния изборен цикъл, като е дарил 291 милиона долара на групи, подкрепящи президента Доналд Тръмп или други републикански кандидати.
Междувременно много инвеститори, особено дребни акционери, настояват Мъск да отделя повече време за Tesla, чийто имидж пострада от политическите му възгледи и дълбокото му ангажиране с т.нар. Департамент за държавна ефективност (Department of Government Efficiency), известен още като „DOGE“.
Акциите на Tesla приключиха с ръст от 0.5% във вторник, след като през деня поскъпнаха с почти 4%. Индексът S&P 500 обаче се понижи и прекъсна шестдневната си печеливша серия.
Повишението на акциите се ускори, след като Мъск в свое второ интервю за деня заяви пред CNBC, че е видял „значително възстановяване на търсенето“ на автомобилите на Tesla.
Мъск също така каза, че услугата „роботакси“ на Tesla ще стартира следващия месец в Остин, Тексас.
Услугата, която първоначално ще бъде ограничена до определени зони, ще започне с около 10 автомобила. По думите на Мъск, в рамките на следващите няколко месеца броят им ще нарасне до „около 1000“ и ще бъде достъпна и в други американски градове.
Главният изпълнителен директор потвърди и намерението си до края на следващата година по пътищата да се движат 1 милион самоуправляващи се автомобила на Tesla - бизнес модел, който той определи като комбинация между Uber Technologies и Airbnb. Мъск направи подобни твърдения още през 2019 г., обещавайки, че тази му визия ще е валидна през 2020 г.
След победата на Тръмп в президентските избори през 2024 г., Мъск — който освен това ръководи и SpaceX и е обявен за най-богатия човек в света - продължи да го подкрепя, като стана водеща фигура в DOGE.
Това накара някои анализатори и инвеститори на Tesla да призоват Мъск да прекарва повече време във фабриките на компанията, а не във Вашингтон, като определиха DOGE като ненужен разсейващ фактор.
Изказванията на Мъск от вторник, направени и по време на видео интервю за събитие в Катар по-рано същия ден, показват, че той все по-малко се фокусира върху американската политика.
На въпрос дали се вижда ангажиран с Tesla през следващите пет години, Мъск отговори: „Да“. Когато бе допълнително притиснат, той заяви, че единственото нещо, което би му попречило, е ако умре дотогава.
Обещанието от вторник идва след думите на Мъск от края на април, че от този месец „времето му, отделяно за DOGE, ще намалее значително“.
„Обвързването на Мъск с Tesla за следващите пет години е положително, тъй като гарантира бъдещето му в компанията до края на десетилетието и идва в критичен момент. Очакваме втората половина на десетилетието да бъде фокусирана върху развитието на автономни превозни средства, роботика и енергийно съхранение“, коментира пред MarketWatch анализаторът на CFRA, Гарет Нелсън.
Реакцията срещу Мъск и DOGE включваше множество протести в обекти на Tesla по целия свят, случаи на вандализъм на автомобили и зарядни станции на Tesla, както и сблъсъци между протестиращи и собственици на автомобили на марката.
Акциите на Tesla са се понижили с около 13% от началото на годината, в сравнение с ръст от 1% за индекса S&P.
Относно политическите дарения, Мъск заяви, че очаква „в бъдеще да прави много по-малко“. „Мисля, че направих достатъчно“, каза той по време на сесия с въпроси и отговори на Икономическия форум в Доха, Катар.
На въпрос дали решението му се дължи на негативната реакция, Мъск отговори: „Ако видя причина да правя политически дарения в бъдеще, ще го направя. Засега не виждам такава причина.“
Мъск също така заяви, че прекарва около един или два дни седмично в работа, свързана с американското правителство, и отхвърли твърденията, че Tesla има проблеми със спад в продажбите. „Вече сме се възстановили“, каза той.
Попитан конкретно за слабостта на европейския пазар, шефът на Tesla заяви, че Европа е най-слабият пазар за компанията.
„Навсякъде другаде се справяме добре, така че продажбите в момента вървят силно“, каза той. „Не очакваме значителен спад в продажбите и, както се вижда, пазарът също го отчита, тъй като отново сме с над 1 трилион долара пазарна капитализация.“